Vogelhut: verrassingen te over!

27 juli 2011

Vandaag had ik tijd om een ochtendje naar de Oostvaardersplassen te gaan. Ik had me voorgenomen om me te verschansen in een vogelhut en daar dan ook te blijven. Dat zit niet echt in mijn natuur, maar ik wil nog een keer kijken of het iets is. Meestal ga ik aan de wandel en kijk dan wat er op mijn pad komt. Afwachten in een hutje met beperkt zicht is niet iets wat ik aantrekkelijk vind, maar laten we het nog eens proberen. De vorige keer, in een andere hut, leverde mij dat toch de ijsvogel op. (zie https://renevosfotografie.wordpress.com/2011/07/10/de-ijsvogel/)

Weer vroeg op pad en om ca. 6:15 uur zat ik in de hut. Mooi uitzicht over de eendenplas, met nog een beetje nevel boven het water.

Uitzicht vanuit de kijkhut

In de hut nestelen boerenzwaluwen. Dat gaf veel leven in de brouwerij. Het in- en uitvliegen ging continue door. Soms had je het idee dat er binnen meer vogels waren dan buiten. Er zaten eerst nog 4 jonkies in het nest, maar het was te donker om te fotograferen. En flitsen bij een nest doe ik niet. Wel kwamen de zwaluwen zo af en toe even naast me op de planken voor de kijkgaten zitten: Gezellig!

Op de kijkplank

 

Ook buiten de hut was er, naast de zwaluwen, nu genoeg te zien. Een kleine karekiet laat zich zien in het riet en een vrouwtje tafeleend laat zien hoe ze duikt en met een kop vol modder weer bovenkomt. Verder kiest een matkop de boom naast de hut uit om op spinnenjacht te gaan. Dat levert een leuke tegenlichtfoto op.

Dan, terwijl ik met de matkop bezig was, valt mijn oog op iets blauws in de boom erachter. Het zal toch niet? Maar jawel hoor: daar zit gewoon een ijsvogel tussen de bladeren. Deze verrassing had ik echt niet verwacht. Voor de tweede keer binnen een paar weken een ijsvogel op fotografeer afstand. Dat buitenkansje laat ik me natuurlijk niet afnemen. Iets verder weg dan de vorige keer, maar nog best te doen.

verrassing 1: ijsvogel

Daar moet ik wel even van bijkomen. Buiten (en binnen) vliegen de zwaluwen me nog steeds om de oren. Veel foto’s gemaakt van de jonge vogels die in de bomen zitten, maar ééntje springt er uit. Op de juiste tak op de juiste plek. Heerlijk om zo’n foto te mogen maken. Want ik zie het nog steeds als een voorrecht om al die beestjes te fotograferen.

Perfecte plek

 

Toen was het tijd voor de tweede verrassing: een moeder ree met kalf liep voorzichtig de weide op. Voor mij lastig om vast te leggen, want ik keek recht tegen de zon in. Maar alleen het kijken was al een belevenis op zich. Het kleintje liet zich even lekker gaan en maakte grote bokkensprongen. Natuurlijk heb ik wel foto’s gemaakt en deze foto geeft wel een goed beeld van hoe ik het beleefd heb.

Verrassing 2: reegeit met kalf

 

Ik vermaak me al met al prima in de hut, die ik de hele tijd voor mij alleen heb. Als uitsmijter komt er nog even een jonge witte kwikstaart buurten. Ook die gaat er echt even voor zitten en poseert als een volleerd model. Een prachtige slanke vogel!

Supermodel

Conclusie aan het eind van deze ochtend: een kijkhut is zo gek nog niet!

(meer foto’s op de fotopagina’s, zie menu)

Geef een reactie

