Almeerse plassen

24 september 2011

In en rond Almere zijn er enorm veel mooie natuurgebieden. De Oostvaardersplassen zijn natuurlijk het bekendst, maar er zijn nog veel meer mooie gebieden. Zoals de Lepelaarplas, de Noorderplassen of het Wilgenbos. Veel bijzondere dieren, die je niet overal vindt, kun je hier tegenkomen.

Vandaag was ik bij de Noorderplassen en Lepelaarplas. Er was een zeldzame vogel gezien en die wilde ik ook wel eens bekijken. Het ging over het klein waterhoen. Op weg er naar toe liep ik langs de Galjoottocht, een kanaaltje langs de lepelaarplas. Een voor mij bekend stukje, waar ik wel eens bevers ga kijken. Ook nu, op de vroege ochtend, zag ik er twee. De foto is niet perfect vanwege de lichtomstandigheden, maar wel weer een prachtig moment.

Bever

Dat was natuurlijk een mooie start van deze ochtend. Aangekomen bij de plek van de zeldzame vogel was het me toch druk! De hele hut stond vol met vogelaars. Ik had echt geen zin om me daar tussen te wringen. Dus ben ik gelijk maar weer omgekeerd. Natuur is voor mij ook een manier om tot rust te komen en dat zou daar echt niet lukken.

Terug wandelend zag ik deze prachtige zwaan op de boomstammen zitten. Door de beschutte ligging was het water prachtig glad en ontstond er een geweldige spiegeling.

Spiegelzwaan

Meestal ga je op pad met een idee om een bepaald iets te gaan fotograferen. Vaak kom je dan iets anders tegen wat de mooiste foto’s oplevert. Dit was ook weer zo’n moment. Ik vind vooral het contrast tussen de donker omgeving en de witte zwaan mooi.

Na heel veel foto’s besloot ik nog even snel naar de lepelaarhut te gaan. Wellicht weer een ijsvogeltje of de zeearend? Gelukkig was het hier rustiger: twee andere mensen. Iedereen was natuurlijk in die andere hut. Een fuut was vlak voor de hut bezig met duiken. Helaas voor hem en voor mij kwam hij niet met een visje boven. Ondanks dat kon ik een mooi scherp portret van hem maken.

Portret fuut

Verder was er weinig meer te beleven en was het tijd om naar huis te gaan. Niet de zeer zeldzame klein waterhoen gezien, maar wel weer een leuke tijd gehad en gemerkt dat ook ‘gewone’ vogels als de zwaan, prachtige foto’s op kunnen leveren. En dat die momenten je eigenlijk altijd onverwachts overkomen.

2 Reacties

  1. Hallo René,

    Die Knobbelzwaan opname is inderdaad prachtig. Je had duidelijk alles mee met deze foto.
    Ook de Bever of Beverrat heb je toch maar mooi kunnen vastleggen. Ondanks dat je de Kleine Waterhoen en de Ijsvogel niet gezien heb ging je toch met een blij gevoel naar huis. Het klopt inderdaad als je voor een bepaald doel ergens heengaat kom je meestal met andere foto’s terug, en kom je inderdaad onverwachte fotomomenten tegen. Is mij ook al paar keer overkomen.

    Gr,

    Remco

    28 september 2011 om 22:11

    • Hoi Remco,

      dat onverwachte vind ik juist het mooie aan natuurfotografie. Je hebt het niet in de hand en moet reageren op wat je tegenkomt. Dat brengt een zekere spanning met zich mee. Als je dan met een mooie foto thuiskomt is de voldoening des te groter.

      Het is trouwens 100% zeker een bever en geen beverrat,

      Gr. René

      28 september 2011 om 22:36

Geef een reactie

