Wat een gezwam!

28 oktober 2011

Het is nu volop herfst. Dat betekend voor een natuurfotograaf weer mooie mogelijkheden tot het maken van leuke foto’s. Naast de prachtige herfstkleuren zijn er nu ook volop paddenstoelen. Sommige zijn erg fotogeniek. De meest bekende is natuurlijk de vliegenzwam: rood met witte stippen. Hier in de flevopolder heb ik die echter nog nooit gezien. Dat betekent niet dat er geen mooie andere exemplaren zijn.

Mijn fototochtje van vandaag ging naar de Oostvaardersplassen bij Lelystad. Ook daar kwam ik veel paddenstoelen tegen. Onderstaande zwammetjes groeiden op een dode wilgenstam. Ongeveer twee centimeter hoog. Ze doen me denken aan kleine lampenkapjes. Helaas ben ik niet zo bekend met de namen van paddenstoelen, dus die moet ik jullie schuldig blijven. Mocht er iemand zijn die het weet, dan hoor ik het graag.

Lampenkapjes

Verder wandelend en ondertussen speurend naar vogeltjes, zoals de roodborst en het winterkoninkje, stuitte ik op twee edelherten. De hindes stonden rustig tussen het hoge gras te eten en trokken zich niet veel van mij aan. Om ze niet te storen, ben ik er met een grote boog omheen gelopen.

Edelherten

Dit gedeelte van de OVP is bezaaid met dode stronken van voornamelijk wilgen. Die vormen weer een goede voedingsbodem voor verschillende zwammen. Deze ronde schijf groeide op een met mos bedekte stam. Leuk contrast tussen het groene mos en de donkere zwam.

Zwam

Ondertussen zag ik veel vogels, maar door de weersomstandigheden (donker, grijs weer en een beetje heiig)  was het moeilijk goede scherpe foto’s te maken. Geen foto’s van vogels dus vandaag. Soorten die veel aanwezig waren: verschillende mezensoorten. winterkoning, roodborst, een groep vinken, een grote bonte specht en een hele grote groep kramsvogels. Van de laatsten telde ik er minstens 50, die hoog in de bomen bleven zitten.

Even later stuitte ik op een mooie groep paddenstoelen, die onderaan een stam groeiden. Na een eerste foto, besloot ik dit groepje vanuit een ander standpunt nog eens vast te leggen. Toen ik een paar takjes, die hinderlijk in de weg lagen, weghaalde zag ik een grote kikker wegspringen en verdwijnen tussen de brandnetels. Jammer dacht ik nog: die zou ook een leuke foto op kunnen hebben geleverd. Thuis zag ik op de computer dat op de eerste foto’s van de paddenstoelen deze kikker prinsheerlijk er bovenop zat. Geen paddenstoelen dus, maar kikkerstoelen!

Kikkerstoelen

Het lijkt erop dat de paddenstoelen zijn aangevreten. Of kikkers paddenstoelen eten? Geen idee. Maar het leverde wel een prachtig plaatje op.

Al met al veel gezwam vandaag. Of te wel: en echte herfstdag!

2 Reacties

  1. Bedank voor je reactie Mirjam. Via het forum van waarneming.nl weet ik inmiddels dat lampenkapjes een mycena soort is, de zwam een roodporiehoutzwam en de kikkerstoelen zijn schubbige bundelzwammen.

    30 oktober 2011 om 22:56

  2. Ik heb ook geen verstand van de namen van de paddenstoelen pardon kikkerstoelen maar toch is het wel leuk om ze te fotograferen

    30 oktober 2011 om 18:25

Geef een reactie

