Drentse bossen

06 november 2011

Dit weekend op familiebezoek in Drenthe. Back to my roots als het ware. Natuurlijk heb ik mijn fotospullen meegenomen. Er is veel natuurschoon in deze provincie en het is altijd leuk om weer eens op een andere plek te kijken. De dag begon nevelig en grijs en eigenlijk bleef dat zo de hele dag. Maar daardoor laat ik mij natuurlijk niet uit het veld slaan en dus heb ik weer een aantal leuke (vind ik zelf) foto’s kunnen maken.

Op mijn ochtendwandeling in het Fochteloërveen kwam ik al snel deze jongens en meisjes tegen. Het leek of ze wilden zeggen: Als je verder wil zul je toch langs ons moeten. Kom maar op als je durft.

Schotse hooglanders

Ik ben niet zo bang uitgevallen, maar ik had toch wel wat kriebels in mijn buik toen ik heel voorzichtig vlak langs dit groepje liep. Hoewel ze te boek staan als vriendelijk weet je het maar nooit natuurlijk en die horens zien er gevaarlijk uit. Gelukkig gingen ze een eindje opzij en lieten ze me door. Doordat ze even van het pad afgingen kwamen ze in het hoge gras te staan. Dat vond ik wel een mooi beeld opleveren en hieronder staat de resulterende foto.

In het hoge gras

Na deze ontmoeting ben ik verder gelopen en kwam ik bij het Esmeer. Een interressant meer, omdat het om een zogenaamde pingoruïne gaat. Een overblijfsel uit de ijstijd. Het gaat te ver om dat hier allemaal uit te leggen, maar op wikipedia staat het mooi beschreven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingo. Door het weer wel een somber plaatje, maar omdat het zo’n bijzonder meer is wilde ik het toch even laten zien.

Esmeer

Verderop was het gelukkig een stuk kleurrijker. De beuken aan een lange laan hadden de bodem van het bos bedekt met hun goud-oranje bladeren en de laatste restjes hingen nog in de bomen. Eigenlijk zijn de herfstkleuren maar heel kort te zien. In een paar weken verkleuren de bladeren en vallen dan al snel af. Ondanks het ontbreken van de zon, toch een kleurrijk geheel dacht ik zo.

Beukenlaan

In de middag ben ik, samen met een aantal anderen van de familie, nog even naar een ander bos geweest. Keus genoeg in Drenthe wat dat betreft. Nu speciaal gelet op leuke paddenstoelen. Die waren er in overvloed, maar ik wilde perse een exemplaar wat mooi vrij kwam van de achtergrond. Maar al te vaak heb ik meegemaakt dat ik een mooie paddenstoel gefotografeerd had, maar dat het beeld verpest werd door de vaak te drukke achtergrond. Dat was dus speuren naar exemplaren die boven op stronken, takken of omgewaaide stammen groeiden. En gelukkig hebben we een paar leuke kunnen vinden.

Samen met een dennenappel

Het viel me trouwens op dat de kleine zwammetjes vaak de mooiste plekjes hebben uitgekozen. De grotere stonden vaak tussen het gras of ergens onder, waardoor je geen mooie compositie kunt maken. Een ander voorbeeld van een klein zwammetje op een mooie plek is onderstaande. Net op het randje en het bekertjesmos rondom geeft het nog even iets extra’s.

Op het randje

Tijdens de wandeling met mijn familie heb ik weer gemerkt dat je als fotograaf toch heel anders in zo’n bos loopt en veel meer dingen ziet. Toch leuk om mensen dan op bepaalde zaken te wijzen, waar ze anders zo voorbij zouden zijn gelopen.

Eindconclusie over deze dag: lekker veel buiten geweest en een paar leuke opnames kunnen maken!

2 Reacties

  1. Tessa Smidt

    Hoi,

    Ik ben Tessa Smidt en ik vind dit echt een heel mooi bos,
    kun je hier ook een mooie fotoshoot houden ?

    Met Vriendelijke Groet,
    Tessa Smidt

    21 mei 2012 om 15:58

    • Hoi Tessa,

      leuk dat je even een reactie achterlaat.

      Volgens mij kun je in elk bos wel een mooie fotoshoot houden. Je moet alleen de leuke plekjes weten. Deze foto’s zijn op verschillende plekken genomen, o.a. bij het Fochteloërveen en het Sterrenbos tussen Smilde en Oranje.

      21 mei 2012 om 20:48

Geef een reactie

