Weidevogels

22 april 2012

Vandaag is mijn plan om weidevogels te fotograferen in de polder Arkemheen bij Nijkerk. Een gebied waar ik in december voor het eerst ben geweest, op zoek naar de torenvalk: zie polder Arkemheen.

Toen waren er veel eenden en ganzen te zien, maar nu het weer voorjaar is geworden zijn de weidevogels terug uit Afrika. Grutto’s, kieviten en tureluurs zijn in dit gebied nog volop te zien, hoewel ze landelijk gezien erg achteruit gaan, wat aantallen betreft. Hoewel ik zelf uit de Flevopolder kom zijn de oude polders niet te vergelijken met de rechttoe – rechtaan indeling van Flevoland. Veel slootjes, die niet allemaal recht zijn, hekjes en paaltjes geven deze oude polder iets authentieks. Een echte oud Hollandse uitstraling.

Polderlandschap

Doet me denken aan een oude schoolplaat. Niet dat ik zo oud ben hoor! Ken ze uit het museum 😉 Ik vind zelf die grutto op het paaltje een leuk detail in deze foto.

De eerste vogel die binnen ‘schietafstand’ zit is misschien wel de bekendste weidevogel: de kievit. Vaak buitelend door de lucht en dan weer in het gras op zoek naar insecten en wormen. Iets minder bekend is dat de kievit prachtige kleuren heeft. Als het zonlicht er op de juiste hoek opvalt zie je een heel palet aan kleuren verschijnen. De zon kwam net even tusssen de wolken door toen ik deze foto maakte waardoor die kleuren mooi te zien zijn.

Kievit

Een prachtige vogel eigenlijk als je hem zo van dichtbij kunt bekijken.

Het standaard beeld van de weidevogels is zittend op een paaltje. Omdat er in de polders weinig tot geen bomen zijn, gebruiken de vogels de alom aanwezige weidepalen en hekken als uitkijkpost. Het volgende vogeltje is niet typisch een wiedevogel, maar ook hij gebruikte een paal als zitplaats. Een boerenzwaluw tref je niet alleen aan in de polder, maar ook op akkerlanden en natuurgebieden, zoals bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen.

Boerenzwaluw

Tevreden met dit resultaat rij ik verder en zie een soort van donkere bult in het gras liggen. Eerst dacht ik aan een molshoop, maar die zijn bijna zwart. Een jutezak misschien? Zo ééntje waarin de boeren aardappelen doen. Dan zie ik opeens de jutezak bewegen: het is een haas! Tussen het natte gras zit hij ietwat sip voor zich uit te staren. Hij trekt zich verder niet veel aan van mij en weer heb ik een leuke foto te pakken.

Sipke de Haas

Ondanks de titel van dit verhaal mag Sipke toch meedoen!

Terug naar de vogels. De vorige keer dat ik hier was, kwam ik hem ook al op bijna dezelfde plek tegen: de fazantenhaan. Ik ga er dan even van uit dat dit dezelfde is. Nu liet hij met veel kabaal en uiterlijk vertoon weten dat hij de baas is in dit stukje polder.

Machtsvertoon

Het is de eerste keer dat ik een fazant dit heb zien doen en ik kan er echt van genieten. Ik bedenk dan altijd dat de meeste mensen dit nooit zullen zien. Ik voel me bevoorrecht dat ik het mag meemaken.

Al met al weer volop genieten hier in de polder, maar ik heb nog niet mijn weidevogel op een paaltje. De zwaluw telt dan even niet mee, want dat is geen typische weidevogel. Maar ik hou moed, want de ervaring leert dat op het laatste moment nog mooie momenten kunnen voorkomen.

En ook nu wordt ik niet teleurgesteld: een tureluur op een scheefstaand hekje. Alleen moet ik hem nog zien te benaderen. Ik zet de auto af en laat hem uitrollen tot ik binnen het bereik van mijn lens ben. Ik rij de hele tijd al met mijn raampje open, met daarop de rijstzak. Ik heb het geluk dat de vogel blijft zitten en ik kan een aantal leuke opnames maken. Onderstaande vind ik het mooist.

Op een scheef hekje

Op het eind dus toch weer een mooie uitsmijter van deze prachtige ochtend in de Arkemheen polder. En ik heb nog niet eens het hele gebied gezien, dus ik zal nog wel eens een keer terugkomen. Dan zoek ik natuurlijk wel weer even mijn grote vriend de fazant op!

13 Reacties

  1. Wat een knappe foto van de tureluur

    24 maart 2016 om 00:24

  2. Iedereen bedankt voor de enthousiaste reacties. Die worden erg gewaardeerd!

    Gr. René

    1 mei 2012 om 23:09

  3. Wat een schitterende fotos!

    1 mei 2012 om 21:33

  4. Hazen zijn zo slim om zich als een molshoop te verbergen, het is zo ingenieus zoals de natuur in elkaar zit! Je foto’s zijn weer prachtig!

    28 april 2012 om 17:15

  5. Wat een mooie polderserie, vooral de boerenzwaluw en de tureluur op het hekje springen eruit, maar de hele serie is heerlijk om naar te kijken. Er valt genoeg te genieten buiten, jammer van die regen en wind……waardoor ik dus toch maar binnen blijf vandaag.

    28 april 2012 om 13:39

  6. Hehe schrok al…..thanks!

    24 april 2012 om 23:22

  7. He, waar is mijn reactie?

    24 april 2012 om 22:51

  8. Hallo René,

    Ik vergeet elke keer te reageren op je blogs. Ik heb vanaf nu je blog site toegevoegd onder de blogs die ik volg op mijn blog. Snap je het nog?

    Wat maak jij tegenwoordig mooie foto’s. Die Boerenzwaluw is natuurlijk super. Zo wil ik hem ook graag maken. De Tureluur ook alweer zo mooi kunnen platen en dan niet te vergeten de Fazant. Zo wil ik hem ook graag vastleggen. Vandaag zonder camera een rondje gelopen en toen zag ik ook zo’n fazant zijn vleugels uitslaan.

    Gr,

    Remco

    24 april 2012 om 22:50

    • Dank je voor je complimenten Remco. Ik begin nu naar een jaar of 2 ervaring met deze mooie hobby, te merken dat het me wat makkelijker af gaat. Hoewel nog lang niet alles lukt wat ik wil. Ook merk ik dat ik kritischer wordt.

      Gr. René

      24 april 2012 om 23:11

  9. Hele mooi foto’s Rene! Die fasant (machtsvertoon) vind ik helemaal geweldig. Maar ook de andee foto’s en daarbij je verhaal is echt genieten! groetjes, mario

    24 april 2012 om 09:13

  10. p

    Bedankt Rene dat ik mag meegenieten van je bezoek in de polder. Mooie belevenis, en mooie fotoos. En je neemt me mee op excursie in de polder.

    23 april 2012 om 23:47

Geef een reactie

