De reiger en de haas

25 mei 2012

Vandaag maakte ik weer mee dat de natuur soms erg wreed kan lijken. Kan lijken zeg ik, want het is natuurlijk gewoon de drang tot overleven en heeft niets met onze menselijke gevoelens te maken.

Wat is het geval? Ik maakte na afloop van een fototochtje nog even een omweg door de Eempolder. Het is altijd leuk om naar de weidevogels te kijken. Wat ik daar meemaakte is volgens mij wel vrij uniek. Een blauwe reiger trok mijn aandacht, omdat hij werd belaagd door kieviten. Ik dacht: misschien kan ik zo’n aanval op de foto krijgen. Toen ik mij, met de auto, goed gepositioneerd had, zag ik waar deze reiger mee bezig was: hij had een haas te pakken!

Reiger met haas

Ik weet niet of de reiger het beestje zelf te pakken had genomen of hem dood had gevonden. In ieder geval was hij nu dood. Ik heb wel eens foto’s gezien van een reiger die een levend jong konijn had gevangen en daarna verdronk in de sloot. Of dat hier ook was gebeurt weet ik dus niet. Maar nu kwam het volgende probleem voor de reiger: hoe krijg ik deze prooi naar binnen?

Grote prooi

Na even ermee in de weer te zijn geweest, wist de reiger de haas in de goede positie te krijgen om hem door te slikken. Of tenminste een poging daartoe te doen. Maar zo’n haas blijkt toch andere koek dan een stekelbaasje.

Een hele mond vol

Deze eerste poging mislukte dan ook en de haas werd weer even in het water gelegd. Ik denk om hem nat te houden. Nat glijdt zo’n groot ding toch iets makkelijker naar binnen.

Nat houden

Na een tijdje volgt een tweede poging. De haas werd met kracht uit het water gezwiept en de kop verdwijnt in de keel van de reiger. Dan stopt het en de reiger blijft versuft even zo staan. Ik geloof niet dat het gaat lukken.

Te gulzig?

Weer laat hij zijn prooi in het water vallen. De reiger lijkt het voor nu op te geven. Zijn ogen zijn groter gebleken dan zijn maag, of in dit geval zijn keel.

Het lijken zulke suffe beesten, maar als ze een haasje te pakken kunnen nemen zijn het toch geduchte rovers. Misschien zal de reiger later nog een poging gaan wagen. Voor nu is het genoeg en schudt hij nog even zijn veren los om bij te komen.

Even bijkomen

Zonder prooi veranderd de reiger weer in de suffe verschijning zoals we hem kennen. Maar ik weet nu: schijn bedriegt!

8 Reacties

  1. Pingback: Swan lake | René Vos natuurfotografie

  2. Wat een bijzondere serie. En deze haas was iets te groot, maar een reiger kan inderdaad een klein konijntje of eendenpulletje zo naar binnen schrokken.
    groetjes Ghita

    6 maart 2014 om 18:48

  3. Hoi René, deze had ik dus gemist maar dankzij je link in je nieuwste bericht dus alsnog gezien. Heel bijzonder om dit waar te nemen; buitenkansje waar je goed gebruik van hebt gemaakt.

    Gr. Robert

    14 oktober 2012 om 20:47

  4. Pingback: Ondanks de regen « René Vos natuurfotografie

  5. Dat is wel een heel bijzondere belevenis om mee te maken! En bizar eigenlijk ook wel. Het is wel een fraai staaltje hoe de natuur werkt.

    28 mei 2012 om 21:43

  6. Heel bijzonder dit beeld en verhaal … ik denk idd. dat dit nogal uniek is, en dat de haas toch enigszins ziek of gewond was .. want anders kan zo’n reiger hem toch niet te grazen nemen. De reiger zou er toch ook in gestikt zijn als de haas iets verder dan alleen de kop in zijn keel had gezeten? Misschien is dit een leuk verhaal om naar vroege vogels van de vara te sturen?

    27 mei 2012 om 12:59

  7. Hallo René,

    Wat een bijzonder moment heb je hier te pakken zag. Erg wreed om die foto’s zo te zien, maar wel onwijs gaaf….helemaal om zelf met beide ogen te zien. Je bent altijd benieuwd hoe het afloopt. Je verhaal erbij maakt het een héél interessant en uniek blog om naar te kijken/lezen.

    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    26 mei 2012 om 23:41

  8. p

    Nou Renee, dat was dus weer een natuur avontuur.Dat was wel heel spectaculair om te zien en vast te leggen.

    26 mei 2012 om 22:32

Geef een reactie

