Reeën en andere heidebewoners

23 juni 2012

Nu we rond de langste dag van het jaar leven moet je wel erg vroeg op voor het eerste ochtendlicht. Dus ging om 5 uur de wekker. Je moet wat voor je hobby over hebben! Gelukkig ben ik geen uitslaper. De reis ging dit keer naar het Goois heidegebied. Een bekende plek om reeën te fotograferen. Ook hoopte ik nog wat vlinders en libellen tegen te komen. Maar de harde wind die buiten waaide maakt de kans daarop wel een stuk kleiner. Ter plekke aangekomen zie ik na een paar honderd meter al de eerste ree. Niet op een geschikt plek om een foto te maken, maar ze zijn in ieder geval weer in de buurt.

Ik ga naar een met bloemen ingezaaid veld. Ik dacht eerst dat het boekweit was, maar iemand wees me er op dat het wilde radijs is, ook wel bekend als knopherik.  Dat staat nu in bloei en als de reeën daar tussen staan kan dat mooie beelden opleveren. Al snel zie ik twee paar oortjes er bovenuit steken. De bloemen zijn best hoog, dus nu wordt het afwachten of ze een paar keer de kop omhoog willen steken, zodat ik een mooie foto kan maken. Gelukkig voor mij doen ze dat zo af en toe.

Ree in bloemenveld

Mooi hè? Opnieuw heb ik de foto kunnen maken die ik in mijn hoofd had. En dat al binnen een half uurtje! Klaar is Kees en inpakken maar? Nee natuurlijk niet! Van dit soort plaatjes kan ik geen genoeg krijgen. En hoewel ik de meeste tijd alleen oren zie, of soms helemaal niets, zijn er toch een paar momenten waarop ze wat beter zichtbaar zijn.

Even omkijken

Ik heb niet kunnen ontdekken of ze nu de bloemen opeten of de andere grassen die er tussen staan. Maakt ook niet zo veel uit eigenlijk. Het gaat mij om het plaatje. Als de reeën zich steeds minder laten zien is het voor mij tijd om verder te gaan. Even een rondje over de hei en kijken wat ik tegen kom.

Ik loop nog geen vijf minuten of ik stuit al op de volgende ree. Alert als hij is houdt hij mij in de gaten. Ik maak een paar foto’s en dan vind hij het genoeg en wandelt hij rustig verder en verdwijnt tussen de struiken. Een leuk detail van deze foto vind ik het vogeltje links op de tak.

Alert

Volgens mij is dat vogeltje een roodborsttapuit. Een veel voorkomend vogeltje hier. Je ziet ze vaak van een afstand en het is lastig om in het open heideveld dichtbij te komen. Dit jonkie was iets minder bang en kon ik mooi vastleggen in het tegenlicht. Dat geeft altijd wel een mooie vroege ochtendsfeer aan je foto.

Jonge roodborsttapuit

Ik vervolg mijn weg en even later krijg ik bijna een hartverzakking! Vlak voor mij, naast het pad, springt een reebok op. Die had ik even niet gezien, maar hij mij wel. Dan slaat je hart wel even een paar slagen sneller. Gelukkig voor mij blijft hij na een paar meter staan en kijkt hij mij nieuwsgierig aan. Of misschien wel verwijtend, omdat ik hem gestoord heb. Hij staat trouwens wel prachtig in het licht, vind je niet?

Reebok in ochtendlicht

Ik blijf nu heel stil staan en kijk de andere kant op. Blijkbaar geeft dat genoeg vertrouwen bij hem om verder te gaan met grazen. Het is mij al vaker opgevallen dat reeën je best snel accepteren als je heel rustig bent. Ik weet niet of dat overal zo is, maar op de Gooise heidevelden in ieder geval wel. En zo te zien smaakt het hem wel.

Lekker?

Deze dag kan nu helemaal niet meer stuk natuurlijk! Prachtig al die ontmoetingen met één van de “big five” van Nederland. De “big five” is bekend vanuit Afrika en bestaat uit de olifant, de neushoorn, de leeuw, de luipaard en de buffel. Minder bekend is de Nederlandse grote vijf: het edelhert, het wilde zwijn, de ree, de das en de vos. Ook een mooi rijtje dacht ik zo.

Maar voor mij houdt het nog niet op vandaag. Even later heb ik een ontmoeting met een soort die ik hier niet verwacht: een haas. Een dier dat ik associeer met weilanden en polders en niet met heide en bos. Maar dit exemplaar zat heerlijk in het zonnetje op de hei. Twee foto’s en toen ging ie er vandoor.

Heidehaas

Als ik deze foto zie heb ik nog steeds het idee dat er een konijntje zou moeten zitten, maar het is toch echt een haas. Zo blijf je steeds weer wat bijleren en blijf ik steeds weer verrast worden door de natuur en de dieren.

Ook zonder dieren te zien is de hei een prachtig gebied om te wandelen. Ook al staat de heide nog niet in bloei. Onderstaande foto geeft een overzicht van het gebied.

Bussummerheide

De afwisseling tussen heide en dennenbosjes geeft dit gebied een prettige uitstraling.

Als laatste van deze prachtige foto-ochtend kan ik nog dit vrouwtje van de roodborsttapuit vastleggen. Een karakteristiek beeld van dit heidevogeltje: zittend bovenop een heidestruikje.

Roodborsttapuit vrouw

Bedankt dat je even met me mee heb willen wandelen op deze vroege ochtend. Voor mij een topochtend, vooral door de reeën natuurlijk. Maar ook van de andere heidebewoners heb ik erg genoten. Tot een volgende keer.

14 Reacties

  1. Pingback: Reeën | René Vos natuurfotografie

  2. p

    Hallo Renee, ik kom thuis van vakantie en kijk naar je prachtige fotoos. Dat is weer genieten. Bedankt

    5 juli 2012 om 23:56

  3. Hoi Rene,
    Het is een mooi plekje, dat veldje..ik was er vrijdag maar het stond zo hoog dat ik nog net oortjes en een half koppie zag. Gelukkig hadden we nog een reebok op de hei, maar lang niet zo mooi als deze van jou. Wat een prachtfoto. Alles klopt, mooi licht, mooie houding, scherpte….gaaf! Het vogeltje met tegenlicht vind ik ook een hele mooie foto.
    groetjes Ghita

    1 juli 2012 om 15:56

  4. Een prachtige natuur serie René, de opnamen van de Reeën springen er voor mij uit hoor, vooral de laatste.

    1 juli 2012 om 12:37

  5. Wat heb je weer een mooie serie neergezet! Fotograferen in het eerste ochtendlicht is magisch, vind je niet? De kleuren zijn dan zo mooi en de stilte is nog zo sereen.
    Het was weer genieten! Dank je wel!

    30 juni 2012 om 22:21

  6. Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties.

    Gr. René

    29 juni 2012 om 12:47

  7. Hallo René,

    Hele bekende plek, want ben er onlangs ook geweest. 05:00uur vroeg? Mijn wekker ging om 03:45 uur….zucht.

    Wat een prachtige platen heb je kunnen maken tussen het wilde radijs. Ik had zulke foto’s vorig jaar al bij iemand gezien….toen in volle bloei. Ik wilde dat ook. Helaas stond het vrij hoog en was het over de bloei heen, maar ook ik heb prachtige foto’s kunnen maken. Helaas niet zo mooi als jouw eerste 2 foto’s. Ook je laatste 2 foto’s zijn echt schitterend van de Reebok. Dit is gewoon super genieten man. Het is een prachtig gebied waar ik zeker terugkom in Augustus als de hei in volle bloei staat. Heidehaas heb ik niet gezien die jij er mooi op hebt staan. Wel genoeg RBT en een GBS heb ik kunnen kieken net als een Graspieper.

    Een heerlijk blog René, waar je eigenlijk vaker naar moet kijken om gewoon weer te genieten.

    Gr,

    Remco

    28 juni 2012 om 17:02

  8. Bedankt voor de fijne wandeling en de keitoffe natuurfoto’s

    28 juni 2012 om 01:31

  9. Heerlijk mee gewandeld pracht verhaal.puur natuur,,

    26 juni 2012 om 16:04

  10. Prachtige serie René.
    Wat mooi de ree tussen de bloemetjes.
    De reebok in het vroege ochtend licht is een echte beauty.
    Gr. Tinie

    26 juni 2012 om 13:51

  11. Jolanda

    Mooi !
    Dank je wel.

    26 juni 2012 om 10:11

  12. Succesvolle wandeling met mooie foto’s in mooi licht!

    25 juni 2012 om 21:52

  13. Heleen

    Weer schitterende foto’s

    25 juni 2012 om 20:53

  14. Judith

    Top weer! Bedankt.

    25 juni 2012 om 20:12

Geef een reactie

