Paarden, zwaluwen en zwanen

15 juli 2012

Na mijn belevenis van zaterdag met de sperwer, wat op zichzelf al genoeg om een paar weken op te teren, ging de reis zondag weer naar mijn grotere achtertuin: De Oostvaardersplassen. Omdat het niet helemaal zeker is hoe het weer zich houdt, besluit ik een observatiehut op te zoeken. Zit ik in ieder geval droog mocht er een bui vallen. Mijn keuze valt deze keer op kijkhut “De Krakeend”. Een mooie hut, waar ik al eerder mooie foto’s heb kunnen maken. Onder ander van zilverreigers, zwaluwen en ook de ijsvogel heb ik daar al eens langs zien komen.

Mijn auto geparkeerd op de dijk en dan een klein stukje lopen. De lucht is vrij helder, dus het beloofd een leuke ochtend te worden. Als ik bij het pad naar de ingang van de hut ben, wordt deze geblokkeerd door een kudde konikpaarden. Ze steken het pad over en aan beide kanten staan nog dieren. Volgens mij is het niet zo slim om dwars door de groep te lopen, dus wacht ik geduldig tot ze allemaal het pad zijn overgestoken. Snel loop ik naar de hut. Ik heb het toch niet zo op zo’n grote groep vlak bij me.

Ik ben gelukkig nu veilig in de hut en de koniks staan, met de zon tegen, niet ver van de hut aan de zijkant. Een groep paarden levert niet vaak interessante foto’s op, behalve als de hengsten zich met elkaar meten. Dan is er een kort moment van actie. Voor mij een uitdaging om dat in een foto te vangen.

Vechtende koniks

De eerste uitdaging vind ik geslaagd. Maar ook hierna gaan de hengsten nog even door. Nu op een andere plek. En dat levert weer een heel andere foto op. Tussen het koolzaad en niet in het tegenlicht. Soms gaat het echt hard tegen hard, met schoppen en bijten.

Bijtgrage hengsten

Maar het is niet alleen maar actie en geweld in de kudde. Dit veulen lag heerlijk in het zonnetje te genieten. Hij heeft wel een aantal kale plekken. Ik heb dat nog even nagevraagd bij Staatsbosbeheer, maar volgens hen is het een verschijnsel wat ze vaker zien bij veulens. Ze schijnen er geen last van te hebben en het gaat naar verloop van tijd vanzelf weer over.

Zonnend veulen

Wel een lekkere krullebol toch?

Ondertussen is het druk geworden in de hut. Niet met mensen, maar met boerenzwaluwen. Er zitten namelijk een aantal nesten in de hut. De jonkies zijn al uitgevlogen, maar komen regelmatig nog even op het nest zitten. Of voor de kijkgaten op de plank. Verder hangen ze wat rond in de bomen en struiken naast de hut. Of, zoals deze, in het riet.

Jonge boerenzwaluw

Hij zat aan de schaduwkant van de hut, wat wel gunstig is. Je krijgt dan een mooiere doortekening. In het zonlicht is het lastig belichten met dat zwart-wit. Zoals ik al zei zaten ze ook in de bomen. Het waren er wel een stuk of 10. Het leuke aan onderstaande foto vind ik de herhaling van de vogel in de achtergrond.

Samen in de boom

Met zoveel modellen en mogelijkheden blijf je natuurlijk knippen. Ik heb tientallen foto’s gemaakt. Die kan ik natuurlijk niet allemaal laten zien, maar één wil ik juliie niet onthouden. Een wat meer creatieve weergave. Deze zwaluw zat voor het kijkgat. Kijkend vanuit de hut heb je natuurlijk te maken met tegenlicht. Er valt echter nog net wat licht op zijn rug, waardoor er nog wat tekening te zien is. De kleuren buiten worden veroorzaakt door de vroege ochtendzon. Heb ze wel wat “aangedikt”. Ben benieuwd naar jullie mening over deze foto.

Voor het kijkgat

Lekkere Nikon kleurtjes 😉 !

Natuurlijk zijn er ook nog andere vogels te zien. Heb o.a. een winterkoninkje, kwikstaartjes, blauwe reigers, verschillende eenden- en ganzensoorten en een bruine kiekendief voorbij zien komen. Maar één soort laat zich vandaag van zijn beste kant zien: Knobbelzwanen.

Er zwemmen drie op de plas voor de hut en naarmate de tijd verstrijkt komen er twee steeds dichterbij. In een soort van slagvolgorde komen ze binnen “schiet”-afstand. Net als bij de foto van de twee zwaluwen, zie je hier ook weer een herhaling in de foto.

Knobbelzwanen in slagvolgorde

De derde zwaan ben ik inmiddels uit het oog verloren, maar dan hoor ik het kenmerkende diep gonzende geluid van een vliegende knobbelzwaan. Altijd weer prachtig om te horen. En makkelijk, want ik heb nu even de tijd om mij voor te bereiden voor een vluchtshot. Laag over het water komt ie aangevlogen en hij vliegt mooi voor de hut langs. Klik, klik, klik…….., HEBBES!

Vliegende knobbelzwaan

Als ik de foto’s op mijn display bekijk, zie ik al dat er een aantal mooie tussen zitten. Geeft altijd weer een lekker gevoel. De zwaan is een stuk doorgevlogen, maar tot mijn verbazing komt hij met een grote bocht weer terug.  Het doet me denken aan wat je ook wel eens bij vliegshows ziet. De vliegtuigen maken dan als afscheidsgroet een zogenaamde “fly-by”. Voor mij nog eens de kans om te oefenen met vliegende vogels. Al is zo’n grote zwaan natuurlijk toch wel iets makkelijker dan bijvoorbeeld de ook rondvliegende zwaluwen.

Fly-by

Deze afscheidsgroet is een mooi moment om ook dit verhaal te beëindigen. Iedereen weer bedankt voor je belangstelling voor mijn belevenissen en foto’s. Het wordt op prijs gesteld als je even een berichtje achterlaat. Ook als je tips hebt of denkt dat ik iets beter of anders kan doen om mijn fotografie te verbeteren.

12 Reacties

  1. Ook dit is weer een mooie serie…..er blijft genoeg te zien in de OVP. Je eerste foto is een gaaf moment wat ik zelf ook wel eens wil vastleggen, dan liefst vechtend in de lucht. De vliegbeelden van een Knobbelzwaan blijft ook prachtig om te zien, waarbij ik ook graag me camera er opricht.

    Gr,

    Remco

    23 augustus 2012 om 22:23

  2. Karen Pas

    Heel fijne foto’s weer, René; prachtig!

    Over het doorkruisen van een groep paarden: in de regel zijn het vreedzame
    dieren die zich niet laten storen door andere grazers en (rustige) mensen.
    Ze kunnen wel nieuwsgierig zijn en dat ervaart niet iedereen als prettig.
    Dus als je je niet vertrouwd voelt, laat ze passeren, zoals jij deed.

    Veulens zien er wat verfomfaaid uit als ze hun veulenvacht verliezen.
    Het is een normaal proces en gebeurt gewoonlijk enkele weken na de geboorte.

    28 juli 2012 om 11:29

  3. schitterende foto’s.

    Groet Jens

    http://www.natuurshot.nl/forumbb3/index.php

    26 juli 2012 om 14:49

  4. Wat heb je weer een prachtige serie neergezet!
    Ben wel een beetje jaloers op die fraaie ‘achtertuin’ van jou 🙂

    21 juli 2012 om 21:14

  5. Peter Duijndam

    Hoi Rene,

    Fijne plaatjes. Leuk gezicht die vechtende koniks, gebeurd bij ons in de buurt zelden.

    Groet, Peter(Canon)

    21 juli 2012 om 17:23

  6. Die eerste foto, geweldig, wat een dynamiek zit daarin, een top actiefoto. Ook de eerste zwanenfoto springt er voor mij uit. Boerenzwaluwen, altijd leuk, die hoop ik ook binnenkort nog eens op de foto te zetten, even een plek zoeken waar ze zitten (niet in de stad hier).
    groetjes Ghita

    21 juli 2012 om 16:19

  7. Judith

    Wat een fantastische foto’s weer en je verhaaltje er bij maakt het geheel helemaal af. Bedankt weer. Ik wacht al nieuwsgierig op je volgende mail………

    20 juli 2012 om 11:54

  8. Dank jullie voor alle positieve reacties. Ik ga er bijna van blozen. Leuk om te horen dat mijn verhaaltjes en foto’s in de smaak vallen.

    Groet, René

    18 juli 2012 om 20:15

  9. Knap hoe je altijd precies kunt omschrijven hoe zo’n uitje voelt … voor mij veel herkenning. Die eerste foto heeft een prachtig gouden kleur, erg mooi voor een poster of zo. De creatieve foto van de zwaluw heeft ook wel wat. Bijna niet te geloven dat het echt is (sja beetje aangedikt dan) Moderne kunst.

    18 juli 2012 om 19:52

  10. Prachtige foto’s René.
    De konikpaarden met tegenlicht vind ik super.
    Wat zal dat genieten zijn als je zoveel moois ziet.
    Ik geniet er hier wel van op je blog.
    De zwaluw door het kijkgat is ook een mooie, weer eens heel wat anders.
    Groetjes Tinie

    18 juli 2012 om 19:33

  11. iedere keer weer ben ik verrast over de kwaliteit van de foto’s,zo prachtig,en de verhalen erbij lees ik met plezier,kijk alweer uit naar de volgende.

    18 juli 2012 om 17:25

  12. p

    Jonge jonge . Ik heb weer zo genoten .van je belevenis en prachtig veslag. Ja en voor je schitterende fotoos .ZO MOOI!!!

    18 juli 2012 om 10:27

Geef een reactie

