Lepelaarplassen

02 september 2012

Na een heerlijke vakantie, met weinig foto’s, heb ik weer tijd om er een ochtend op uit te trekken. Ik blijf deze keer in Almere en ga eens kijken of ik de bevers van de Lepelaarplassen weer eens kan zien. Dat is al weer een hele tijd geleden. En daarna naar de hut voor de ijsvogels.

Omdat bevers schemerdieren zijn is het nog half donker als ik mij installeer langs de kant van het water. Omdat er nog zo weinig licht is staat de ISO op 1600 en het diafragma maximaal open op f/4. Gelukkig kunnen de moderne camera’s ook onder deze omstandigheden nog acceptabele foto’s maken. Alleen laten de bevers het afweten. Dat zijn van die dingen die je niet in de hand hebt. Gelukkig kreeg ik wel een alternatief voorgeschoteld: een poetsende zwaan. Dat klinkt niet erg spectaculair, maar toch ben ik heel tevreden over onderstaande foto’s.

Poetsende zwaan

Elk plekje wordt gereinigd

Lenig

Niet zo bijzonder als een bever, maar fotografisch goed geslaagd denk ik.

Ondertussen wordt ik zo’n beetje opgegeten door de muggen. Het is inmiddels al aardig licht geworden en de bevers zullen wel niet meer komen. Ik vind dat altijd een lastig moment. Wanneer ga je verder kijken? Misschien mis je dan net het moment, maar ik neem de beslissing om nu naar de hut te gaan.

Daar aangekomen zie ik tot mijn grote vreugde een ijsvogel op één van de takken zitten! Wat ben ik blij dat ik naar de hut gegaan ben! Maar dan slaat mijn vreugde om in teleurstelling. Net als ik mij goed heb gepositioneerd vertrekt de ijsvogel. Geen foto kunnen maken! Damn! Het zal toch niet zo’n dag worden van net niet?

Er zit niets anders op dan te wachten en hopen dat ie nog weer even langs komt. Ondertussen vermaak ik me met de vele eenden op de pas. Het zijn er echt honderden: kuifeenden, tafeleenden, en slobeenden. In de verte, op het eiland, zitten de takken vol met aalscholvers en helemaal achter op de plas zwemt zelfs een wilde zwaan. Goed herkenbaar aan zijn gele snavel. Wel erg vroeg om deze wintergast nu al te zien.

Dit kleine kuifeendje volgt het voorbeeld van de knobbelzwaan en begint aan een ochtendpoetsbeurt.

Kuifeendje

De Slobeenden leggen een vast parcours af en blijven heen en weer zwemmen. Ik vind die snavel toch echt niet passen bij de rest van het lichaam, maar het zal wel praktisch zijn.

Slobeend

Het valt me op dat de kleur van het water steeds weer anders is. Afhankelijk van de lichtval, de wind, de zonneschijn en de begroeiing op de kant. Fascinerend om te zien. Maar niet alleen op het water is er van alles te zien. Ook in de struiken naast de hut is er genoeg te beleven. Dit pimpelmeesje kwam ook even langs om wat van de zaadjes van de uitgebloeide bloemen te snoepen.

Pimpeltje

Ik verleg mijn aandacht weer naar de plas en dan zie ik een ijsvogeltje aan de overkant in het riet zitten. Te ver weg voor een foto, maar hij is weer in de buurt! Hij duikt zo af en toe in het water, maar vangt, zover ik kan zien, niets. Dan vliegt hij vlak boven het water richting de takken voor de hut en gaat zitten! Snel kan ik een aantal foto’s maken voor hij weer wegvliegt en uit beeld verdwijnt. Als ik de foto’s op mijn display bekijk zie ik het al: net niet scherp. Hij zat net even te ver weg en ik had ook iets te weinig licht. Maar niet getreurd: als hij één keer terug komt, kan hij ook een tweede keer verschijnen.

Inmiddels zit ik nu al een uur in de hut en ik verveel me geen moment. Als de ijsvogel weg is zie ik opeens een klein vogeltje aan komen zwemmen. Ik denk eerst aan een jonge kuifeend, maar dan zie ik het: een dodaars. Het leukste watervogeltje van Nederland. Deze kleine futensoort zie ik niet heel vaak en heb hem ook nog niet goed kunnen fotograferen. Maar deze kleine pluizenbol werkt even goed mee en zwemt voor de hut langs.

Dodaars

Is het geen schatje?

Eén van de vele soorten, ik zie er zo wel circa twaalf als ik om me heen kijk, is de aalscholver. In de Lepelaarsplassen huist een behoorlijke kolonie. Er komen op dit moment steeds weer groepjes binnen vliegen vanuit de richting van het Markermeer. Misschien om hier bij te komen van de visvangst? De meesten zit ver weg op één van de eilandjes, maar een eigenwijs exemplaar kiest een tak voor de hut uit. En blijkbaar is de zondagochtend een prima moment voor vogels om je verenpak op orde te brengen. Ook hij begint zich uitgebreid te poetsen.

zondagochtendpoetser

Zoals je ziet is er genoeg te beleven en de tijd vliegt dan ook voorbij. Nog steeds hoop ik dat de ijsvogel terugkomt, maar de tijd dat ik weer op huis aan moet begint wel steeds dichterbij te komen. Maar of het nu geluk is of dat het zo moet zijn: vlak voordat ik weg wil gaan zie ik de bekende blauwe schicht over het donkere water schieten. Niet één keer, maar twee keer vlak na elkaar! Twee ijsvogeltjes zitten binnen fotografeerafstand op de takken. YESSSSSS! De eerste keer dat ik twee tegelijkertijd zie. Ik krijg ze helaas niet tegelijk in beeld, maar dat mag de pret niet drukken.

Mannetje

Vrouwtje

Volgens mij zijn het twee jonkies. Dit is te zien aan de witte punt van de snavel en de geschubde borst. Bij de volwassen vogels is dat meer egaal heb ik mij laten vertellen.

Het heeft even geduurd, maar ik heb toch waar ik voor kwam. Ik ben er erg blij mee, want dit is de eerste keer in drie bezoekjes aan de hut dat ik zulke foto’s heb kunnen maken. Al met al heeft het in totaal zo’n tien uur gekost, maar het is het waard! En ik heb mij vandaag geen seconde verveelt door de vele andere soorten die er te zien zijn. Een topochtend dus!

12 Reacties

  1. p

    Hallo Renee, ik ben met vakantie geweest, vandaar mijn late reactie. Ik kom thuis en kan mooi naar 3 verslagen van je kijken en meegenieten. Prachtig en bedankt. mvg

    27 september 2012 om 18:51

  2. Hoi René,
    Fraaie serie, een paar mooie soorten geweldig in beeld gebracht.

    Groet,
    Ben

    13 september 2012 om 10:19

  3. Echt een prachtige plek daar. Wij zijn er een tijdje terug ook geweest en hoewel we geen ijsvogels zagen, zagen we wel een Havik in de bomen daar!! Hele mooie serie René.
    groetjes, Helma

    11 september 2012 om 18:42

  4. Hoi René,
    Vooral foto 3 van de poetsende zwaan is erg mooi, licht, spiegeling en kleuren zijn prachtig.
    De dodaars is een mooie vangst, dit razendsnelle kleine opdondertje duikt weg voor je het weet.
    En ja, ijsvogeltjes, altijd kicken als je die voor je lens krijgt.
    Mooie en geslaagde serie!
    Groet Loes

    10 september 2012 om 13:24

  5. Hoi Rene,
    Mooie impressie van je dagje Lepelaarsplassen, wat een soortje heb je gezien. Serie van de zwaan is prachtig, maar ik val ook voor dat schattige dodaarsje. En dan de ijsvogel, dat blijft gewoon super gaaf om te zien. Ik heb op die plek vorig jaar een ijsvogel gefotografeerd, zo’n moment vergeet je niet snel.
    groetjes Ghita

    9 september 2012 om 19:17

  6. Hallo René,

    Wat een leuk verhaal weer om te lezen. De poetsende Knobbelzwaan staat er erg fraai op. De donkere omgeving werkt hier erg goed mee.
    De Pimpel vind ik ook mooi over komen qua kleur en compositie. De Ijsvogels zijn toch wel de platen waarvoor je kwam (met uitsluiting van de bevers). Ik heb ze vorig jaar daar ook mogen vastleggen. Blijft een bijzondere kick om deze prachtige vogels vast te leggen. Erg fraaie platen.

    Gr,

    Remco

    8 september 2012 om 12:17

  7. Karen

    Ik heb weer genoten van je mooie foto’s en leerzame verhaal!

    8 september 2012 om 10:53

  8. p

    Renee ik hen weer genoten van je verslag en je belevenis in de natuur. En wat een prachtige fotoos. Ik kijk weer uit naar de volgende.mvg

    7 september 2012 om 20:47

  9. Peter Duijndam

    Mooie platen René.

    Peter

    7 september 2012 om 16:33

  10. Je hebt er duidelijk weer van genoten. Vooral de ijsvogel, blijft iets moois om te zien.

    6 september 2012 om 11:42

  11. Judith

    Zo leuk weer om je berichtje te lezen. Super mooie foto’s weer!

    5 september 2012 om 20:20

  12. Kan me helemaal voorstellen dat dit een top ochtend was. Mooi!

    5 september 2012 om 20:06

Geef een reactie

