Voorbodes van de herfst

23 september 2012

Vandaag ben ik van plan om op zoek te gaan naar een mooie plek om herfstfoto’s te maken. Het is nog een beetje vroeg, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Bij herfst denk je natuurlijk aan mooie herfsttinten en paddenstoelen. De mooiste kleuren, vind ik, geven de beukenbomen. Dus op zoek naar een beukenbos, met lange lanen en het liefst met wat water. Een beekje of zo.

Ik heb een plek in gedachten, dus deze zondagochtend was dat mijn doel. Nee, ik verklap nog niet waar ik naar toe ga. De zon komt op met mooie kleuren, maar doordat ik in het bos loop, heb ik daar geen foto’s van kunnen maken. Wel zie ik al heel wat boodschappers die vertellen dat de herfst er aan komt: paddenstoelen dus.

Van boven af

Ik weet niet wat het is, maar ik vind paddenstoelen erg fotogeniek, meer nog dan bloemen. Ze hebben ook iets mysterieus. Een hele tijd zie je zie niet en leven ze verborgen, maar dan opeens komen ze overal tevoorschijn.

Helaas weet ik nog niet zo veel soorten te benoemen, dus als je me daarbij kan helpen: graag!

Het bos waar ik loop is nog erg groen, maar zeker een kandidaat om in de herfst nog eens terug te komen. Fraaie lanen met beuken aan weerskanten. Een aantal foto’s heb ik in gedachten al gemaakt.  Voor nu moet ik het doen met paddenstoelen, maar dat is heus geen straf. Een klein groepje groeit op een omgevallen boomstam. Omdat het in een vrij donker hoekje is, krijg ik ze er niet mooi op. Flitsen geeft een heel fel beeld, met een compleet zwarte omgeving. En dat terwijl ik de boomstam er ook nog een beetje herkenbaar op wil hebben. Dan bedenkt ik iets wat misschien wel kan werken. Gewoon proberen dus! Ik zet het lampje van mijn mobieltje aan en belicht daarmee de paddenstoelen. Vanuit verschillende kanten probeer ik dit uit en hier onder staat het resultaat.

Externe belichting

Misschien zou het nog mooier worden als ik indirect, via een reflectieschermpje zou belichten, maar voor nu ben ik wel tevreden met het eindresultaat.

Het leuke van paddenstoelen is ook dat ze van alle kanten mooi zijn. De eerste foto is van bovenaf, maar ook de onderkant is prachtig.  De truc is dan om het lijnenspel in een mooie compositie vast te leggen. Dit heb ik er van gemaakt.

De onderkant

Opgetogen door al dit moois vervolg ik mijn wandeling. En dan kom ik ook nog het door mij gewenste beekje tegen. Niet helemaal toevallig, want ik heb natuurlijk wel wat voorwerk gedaan op mijn computer: Leve Google Earth!

Ik zie mij hier op het hoogtepunt van de herfst wel een aantal mooi foto’s maken. En ik denk dat ik maar een paar goede laarzen ga aanschaffen. Ik zal een tipje van de sluier oplichten. Dit is toch een mooi stekkie voor herfstfoto’s?

Beekje

Stel je eens voor dat al het groen straks bruin, geel en goud is. En dan met het zonnetje erop. Ik kan niet wachten!

Met een voldaan gevoel loop ik naar de parkeerplaats waar mijn auto staat. En daar tref ik nog een prachtig exemplaar van een paddenstoel aan: een geschubde inktzwam. Ook hier probeer ik niet de meest voor de hand liggende foto te maken, maar er iets origineels van te maken.

Geschubde inktzwam

Door alleen het randje te fotograferen ontstaat er een beeld dat niet direct herkenbaar is. Dat vind ik zo op zijn tijd wel mooi. Het roept de vraag op bij de toeschouwer: waar kijk ik eigenlijk naar?

Een vruchtbaar ochtendje dus voor mij en voor jullie het vooruitzicht dat er ongetwijfeld herfstfoto’s met heerlijke kleuren aan gaan komen uit dit gebied.

12 Reacties

  1. prachtige foto’s! Het fotograferen van herfstkleuren kan het meeste plezier je hebt met je camera.

    Microstock photo website

    1 juli 2014 om 08:36

  2. Ik vond het leuk, heb heel veel mooie foto’s gezien ook.

    Stock fotografie

    1 juli 2014 om 07:03

  3. Hele mooie foto’s Rene, en de herfstsfeer is dan ook heel goed te proeven. De paddenstoelen op je eerste foto zijn porseleinzwammen en zijn echt heel mooi.
    Groetjes, Helma

    28 september 2012 om 16:05

  4. Peter Duijndam

    Leuk begin van de herfst René.
    Mooie beelden.

    Peter

    28 september 2012 om 13:53

  5. Hele mooie serie, vooral de tweede vind ik prachtig.
    Ik kan me echt alweer verheugen op de herfstfotografie, paddestoelen, spinnenwebjes, gekleurde blaadjes, mooie mistflarden in het bos…..
    groejtes Ghita

    27 september 2012 om 17:16

  6. Mooi René, het lijkt wel bijna Drenthe….
    Heerlijk de herfst met al die prachtige kleuren en zwammen.
    Complimenten weer!

    25 september 2012 om 21:46

  7. Prachtige foto’s en mooi hoe je ze hebt vastgelegd René.
    Wat een mooie van de inktzwam, is weer eens wat anders.
    Groetjes Tinie

    25 september 2012 om 19:08

  8. Zoals jij je verlangen naar de herfst beschrijft werkt wel een beetje aanstekelijk. De kop is eraf en de herfst is begonnen .. hopelijk met niet al te veel regen, maar ook af en toe een zonnige periode. Mij spreekt de geur van de herfst het meest aan, maar daar kun je geen foto’s van maken.

    Wat een goed idee om je mobieltje te gebruiken voor licht … dat ik daar nou nooit zelf op gekomen ben, een tip waar ik iets aan heb.
    De foto die je m.b.v. dit licht gemaakt hebt vind ik bijzonder mooi.

    25 september 2012 om 11:00

  9. Wat een fijn begin van de dag, hier veel te zien en te genieten

    25 september 2012 om 09:53

  10. Je bent al vroeg op stap gegaan om je plekjes te vinden met herfstkleuren. En inderdaad een mooi plekje. Succes straks met het maken van je herfstfoto. Je paddestoelen heb je inderdaad origineel weten te nemen, ik heb altijd een zaklampje bij me, ze staan soms in een te donker hoekje en dat is dan wel makkelijk een beetje licht. De zomer is echt voorbij, laat de gekleurde blaadjes maar komen…

    Groetjes Von

    25 september 2012 om 09:09

  11. Leuk dat je reageerde op mijn blog Rene.
    In de AWD vind je ook veel Paddenstoelen als je een beetje zoekt.
    Leuk om je worstelingen met het licht te lezen en vindingrijk om het lampje van je mobieltje te gebruiken.
    Leuk gedaan de onderkant van zwam, mooi lijnenspel.
    Ook de rand van de geschubde inktzwam heb je mooi gedaan.
    Ik hoop over een tijdje mooie Herfst foto`s van je te zien, hopelijk waaien niet alle blaadjes eraf door de storm die over ons land waait.

    groetjes Greet

    24 september 2012 om 22:50

  12. yemrev

    Die van bovenaf zijn volgens mij porceleinzwammen… en is dat niet de Leuvenumse Beek??

    24 september 2012 om 22:14

Geef een reactie

