Eempolder

30 september 2012

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik achter valkjes en buizerds ben aangegaan. Dus hoog tijd om de oude polders op te zoeken. Vanuit de auto kan ik dan proberen mijn shots te maken. Omdat voorspelt is dat het een heldere ochtend wordt ga ik al voor zonsopgang op pad om de eerste zonnestralen vast te kunnen leggen. Wel toepasselijk op een zondag toch?

Maar het eerste licht dat ik voor mijn lens krijg is niet van de zon, maar van de maan! Deze staat nog volop te pronken in de hemel, terwijl het zonlicht vanachter de horizon langzaam ophoog kruipt. Dat vraagt natuurlijk om een foto, een maansondergang zogezegd. Toch wel wat anders om vast te leggen dan een zonsondergang. Meestal maak ik mijn foto’s op de A-stand. Dat wil zeggen: diafragmavoorkeur. Ik stel het diafragma in en het toestel kiest daarbij de sluitertijd. Maar nu kies ik voor volledig manueel en stel beide handmatig in. Het levert een, naar mijn mening, sfeervol plaatje op.

Maansondergang

Als ik me omdraai zie ik in de tegenovergestelde richting de zon verschijnen. Nog nooit heb ik beide in zo’n korte tijd na elkaar meegemaakt. Een volledig ander beeld en dat een kwartiertje later! Ongelooflijk eigenlijk.

Zonsopkomst

Hier wordt je toch helemaal warm van? Ik tenminste wel!

Weer terug in de auto ga ik op jacht naar de roofvogels. Maar al snel kom ik een probleempje tegen: het raam aan de bestuurderskant wil niet open! Damn, daar gaat mijn planning. Ik rij, als ik in de polder vogels wil fotograferen, altijd rond met een geopend raam met daarop een rijstzak. Het is geen doen om dat aan de bijrijderskant te doen. Snel een ander plan bedenken dus. Ik denk dat ik maar even naar de kijkhutten aan het Eemmeer ga. Dat houdt in dat ik een stukje moet wandelen. Met het mooie weer van vandaag komt dat eigenlijk ook wel weer goed uit.

In de eerste kijkhut zie ik al snel een aantal futen die aan het duiken zijn. In deze hut zit er een vrij laag kijkgat, zodat je een wat lager standpunt hebt. Daardoor kon ik één van de futen vanuit deze hoek nemen.

Fuut

Verder is er op het water niet veel te zien, of het zit te ver weg. In de lucht is er echter meer actie  Vooral grauwe ganzen vliegen in kleine groepjes over. Een leuke kans dus om te oefenen met vliegende vogels. Dat vind ik altijd weer een uitdaging. Deze twee vlogen mooi recht langs de hut.

Grauwe ganzen in de vlucht

Na deze geslaagde poging durf ik een wat kleiner vogeltje aan. Een stormmeeuwtje wil wel even meewerken. Ook dit lukt wel aardig. En hij neemt ook nog een mooie houding aan ook.

Stormmeeuw

Ik vind meeuwen altijd wat agressief over komen, maar deze soort heeft een wat vriendelijker uitstraling.

Omdat ik ook nog even naar de andere hut wil, verlaat ik deze en loop terug naar de auto. Hierbij kom ik langs allerlei poeltjes en slootjes. Ik blijf het lastig vinden om een goede landschapsfoto te maken. De werkelijkheid is toch vaak een stuk mooier dan wat je op een foto kan laten zien. Maar natuurlijk doe ik wel een poging om het uitgestrekte polderlandschap weer te geven in een twee dimensionaal beeld.

Polderlandschap

Ik wil hier vooral het uitgestrekte, lege landschap benadrukken.

Als ik aankom bij de tweede hut zie ik dat ook hier de vogels ver weg op het water zitten. Heel even landt er een grote zilverreiger voor de hut. Maar net zo snel als hij gekomen is, is hij weer weg ook. En omdat ik te langzaam reageer, kan ik er geen geslaagde foto van maken. Dit om aan te geven dat er ook genoeg dingen fout gaan. Dat je geen of alleen mislukte foto’s overhoudt aan een moment.

Een groepje kokmeeuwen blijft kortstondig even voor de hut hangen. Hiervan kan ik nog een aantal foto’s maken, voordat ze verder trekken. Onderstaand exemplaar heeft net zijn vleugels in een mooie houding.

Kokmeeuw

Zijn zomerkleed, met de zwarte kop, is al weer vervangen door het winterkleed. Hierbij blijven alleen twee zwarte puntjes over achter zijn ogen. Dit wordt ook wel een koptelefoon genoemd. en ik moet zeggen: het lijkt er wel op. Dus zie je een meeuw met een koptelefoon op, dan is het een kokmeeuw.

En met dit stukje educatie sluit ik dit verhaal af. Anders steken jullie er nog wat van op ook. 😉 Ondanks dat ik niet heb kunnen doen wat ik wilde heb ik weer genoten van mijn foto-ochtendje in de natuur. Vooral met de eerste twee foto’s ben ik erg blij. En binnenkort maar eens even langs de garage om het raam van de auto te laten repareren.

9 Reacties

  1. Wat heb je dat mooi gedaan met de maan (blauwtinten) en de zon (geeltinten).
    Ook de vogels heb je er erg mooi op staan.
    groetjes Ghita

    8 oktober 2012 om 18:45

  2. Weer genieten van je foto’s!
    Het moet heerlijk zijn zo ’s morgens vroeg in de polder.

    6 oktober 2012 om 21:57

  3. Hoi René,

    echt meesterlijke foto’s.
    ik heb ze allemaal in de vergroting bekeken want dan zijn ze echt stukken mooier en scherper. Echt even genieten dit.

    Groetjes, Helma

    3 oktober 2012 om 19:39

  4. Een plezierig blog. De foto’s zijn prachtig maar het is ook zo leuk om dat kijkje achter de schermen te lezen.

    2 oktober 2012 om 11:38

  5. Hoi Rene,
    Heel mooi om te zien al die foto’s. Ik mag ook graag eens door de eempolder rijden.

    Gr Cees

    2 oktober 2012 om 08:24

  6. Peter Duijndam

    Jammer René dat het niet altijd feest is. maar de foto’s zijn prima.

    Peter

    1 oktober 2012 om 21:55

  7. Hoi René,

    Zeer herkenbaar verslag, soms zit er gewoon niets vlakbij die hutten. De fuut is lastig te fotograferen; aan het oog te zien is de opname knap scherp maar dat verenkleed van de fuut doet het dan toch onscherp lijken. Prachtige maansondergang en zonsopgang heb je vastgelegd. Vooral de eerste daarvan vind ik toch wel bijzonder.

    Groeten, Robert

    1 oktober 2012 om 20:59

  8. Prachtige foto’s René en wat mooi om de maans-ondergang te kunnen vastleggen, mooi met weerspiegeling nog wel.
    Groetjes Tinie

    1 oktober 2012 om 19:53

  9. p

    Hallo Renee, wat jammer dat je raampje niet open wou. Maar dat neemt niet weg dat je mij weer verblijd hebt met je fotoos. En je eerlijke verslag. Knap hoe je die vliegende vogels er weer mooi op hebt gekregen. En de supermooie fuut met de druppels nog op zijn veren. mvg.

    30 september 2012 om 23:22

Geef een reactie

