De herfst is begonnen!

7 oktober 2012

Zo begin oktober beginnen bij mij de herfstkriebels weer te komen. Ik wordt dan, als door een magneet, het bos ingetrokken. Een heerlijke tijd met paddenstoelen, herfstkleuren en vooral niet vergeten de herfstgeur van het bos na weer een regenbui. Heerlijk!

Dus vandaag ga ik vanzelfsprekend het bos in. De herfstkleuren zullen nog wel niet zo uitbundig zijn, maar de paddenstoelen schieten de grond uit. Ben benieuwd welke ik tegenkom vandaag.

Al snel zie ik tijdens mijn wandeling verschillende groepjes paddenstoelen. De kunst is er een fotogeniek groepje uit te pikken. Veel zwammen zijn aangevreten of omgevallen of om andere redenen niet geschikt om te fotograferen. Dan stuit ik op een groepje zwammen. Ik zeg groepje, maar je kunt gerust zeggen: GROEP! Op een omgezaagde beuk nemen ze de hele kopse kant in.

Lekker knus

En dit is nog niet eens de hele groep. Ik ben trouwens wel een tijdje bezig geweest met het verwijderen van dennennaalden die er boven op lagen. Een glibberig karweitje moet ik zeggen. Voor de oplettende kijkers: één heb ik laten liggen om aan te geven wat de omgeving was van deze zwammen. Het zou de gewone zwavelkop kunnen zijn, maar zeker weet ik dat absoluut niet. Ben niet zo thuis in de paddenstoelen-determinatie-wereld.

Door dit stukje bos stroomt ook een watertje. Dat is natuurlijk ideaal voor een aantal mooie foto’s. Helaas zijn de herfstkleuren nog niet tevoorschijn gekomen, maar toch levert het nu ook al mooie beelden op.

Beekje

Op de foto lijkt het al vrij licht, maar in werkelijkheid is het nog aardig donker in het bos. Er zitten nog veel bladeren aan de bomen en de zon heeft moeite om daar doorheen te dringen. Bovenstaande foto is dan ook genomen met een sluitertijd van 13 seconden. Uiteraard vanaf een statief. Het geeft wel een heel mooi effect op het langzaam stromende water van de beek.

Vlak naast het water staat een dode beukenstam. En laat die nu onder de porseleinzwammen zitten! Een heerlijke paddestoel om te fotograferen. Door zijn gladde uiterlijk en door het feit dat die doorzichtig is kun je er als fotograaf mooi me “spelen”. Deze eersten zitten vrij hoog en ik moet me in rare bochten wringen om nog door de zoeker te kunnen kijken.

Porseleinzwammen

De achtergrond is het bladerdak, waar de zon een dappere poging doet om er doorheen te breken.

Op dezelfde stam zit ook nog een groep jonkies. Opvallend is dat dit de enigen zijn die bedekt zijn met vliegjes. Zouden ze een bepaalde stof afscheiden? Wie het weet mag het zeggen.

Hangjongeren

Ik loop verder stroomopwaarts en geniet van de geuren en geluiden in het bos. Vogels zie ik niet, maar hoor ik wel om me heen. En ook dat is genieten! Ik kan me nu al voorstellen hoe het hier moet zijn als de herfstkleuren tevoorschijn komen. Hier nog een foto van het watertje met de beuken er om heen. Deze heb ik wat donkerder gehouden om het contrast tussen de donkere stammen en de lichte bladeren goed uit te laten komen.

Bossfeer

Bij deze foto komt mooi over hoe de sfeer in het bos was. Met het zonlicht dat, door de bladeren gefilterd, op verschillende plekken de bosgrond bereikt. Heerlijk wandelen zo langs het water en nog lekker rustig ’s morgens. Hoewel er al snel hierna de nodige mountainbikers verschijnen. Ieder zijn hobby natuurlijk, maar hoe sommige gasten door het bos raggen is niet echt normaal. Daarbij wordt niet gekeken of er soms paddenstoelen of planten in de weg staan. Gewoon recht er over heen en dus niet op het pad blijven 😦  Moest ik even kwijt.

Gelukkig zat deze op een veilige plek. Je kunt mooi zien hoe het tegenlicht dwars door deze porseleinzwammen schijnt.

Doorschijnend

Voor mij persoonlijk de mooiste foto van vandaag. De komende tijd zullen er nog veel paddenstoelen voorbij komen op mijn blog. Hoop dat ik jullie er niet mee verveel.

12 Reacties

  1. hallo René,

    Eindelijk weer een reactie van mij.

    Wat maak jij toch de laatste tijd enorm sterke foto’s als ik met name kijk naar je eerste en je laatste foto. Erg sterk compo enz., maar je bossfeer en je porseleinzwammetjes foto’s zijn ook echt een lust voor het ook.

    Ik kan alleen maar zeggen ga zo door!!!!

    ps. toch 1 minpuntje ik vind het beekje foto niet mooi overkomen. ;-p

    Gr,

    Remco

    14 november 2012 om 09:29

  2. Pingback: Koude start en kleurrijk bos « René Vos natuurfotografie

  3. Karen

    Altijd weer een feestje om je nieuwsbrief met foto’s te openen, René!
    Met de paddenstoelen was ik wat laat, omdat ik er graag de tijd voor wil nemen
    om je foto’s te bekijken.

    16 oktober 2012 om 19:23

  4. Pracht foto’s heb je gemaakt René, jammer dat sommigen er zo maar over heen fietsen. Ze zien niet eens hoe mooi de natuur is.
    Gr. Tinie

    12 oktober 2012 om 19:17

  5. yemrev

    Mooie plaatjes, René. Ben vooral benieuwd hoe je die laatste hebt gemaakt. Erg gaaf!
    En wat de MTB-ers betreft (ik doe het zelf ook, maar voel me niet aangesproken, hoor): ook hier moeten de goede weer onder de kwade lijden. Hufters kom je overal tegen, zelfs bij macrofotografen! 😉

    10 oktober 2012 om 20:34

  6. Hoi René, leuke afwisselende serie. Ik zou inderdaad de foto met de beek wat donkerder maken maar heeft zeker potentie. Leuk ook de standpunten met de paddestoelen!

    Gr. Robert

    9 oktober 2012 om 20:42

  7. Peter Duijndam

    Fraai gedaan René, zeker die laatste paddenstoel.
    Beekje komt flets over, kan je die aanpassen?

    Peter

    9 oktober 2012 om 17:54

  8. prachtig al die paddenstoelen,wat is de herfst toch mooi! en mij vervelen,nooit renee!

    9 oktober 2012 om 09:42

  9. p

    Hallo Renee, wat kan ik nog voor reactie geven, alsdat ik het met de reacties van de anderen , helemaal eens ben. Het is weer heel wat anders ,iedere keer weer. En zo mooi!!!!!!!! mvg

    8 oktober 2012 om 23:53

  10. Foto 1 is vast het Amsterdam van de kaboutertjes 🙂 Foto 2 heeft een heel vreemd sfeertje, wat een vreemde kleuren. Het water lijkt wel gifwater. Met determineren van paddenstoelen kan ik je niet helpen, weet er echt niks vanaf. Ik vind het wel leuk om ze te bekijken, zeker als de foto’s zo mooi zijn als bij jou.

    8 oktober 2012 om 22:41

  11. Wat een prachtige wandeling maakte je door het bos..Laat maar komen die paddenstoelen.Ik krijg er nooit genoeg van.

    8 oktober 2012 om 22:37

  12. Erg mooi rene! Mij verveel je er zeker niet mee! Heerlijke tijd! Zal bij mij precies hetzelfde gaan!

    8 oktober 2012 om 22:00

Geef een reactie

