Ondanks de regen

14 oktober 2012

Het eerste wat ik doe als ik vanochtend uit mijn bed kom is kijken op de buienradar. Helaas veel buien, die allemaal over Flevoland trekken. Het heeft geen zin om er lopend op uit te trekken, tenzij ik kletsnat wil worden. Laten we dat dus maar niet doen! Wat dan? Een aanlokkelijke gedachte is om terug mijn bed in te duiken en heerlijk uit te slapen tot een uur of tien. Maar ik schud die gedachte van mij af en besluit om naar de Lepelaarhut te gaan. Zit ik lekker droog en er is altijd wel wat te zien.

Als ik bij de hut kom, zie ik dat de schermen afgebrand zijn! Wat een vandalisme is dat nu weer!  Kan iemand mij uitleggen wat het nut van zo’n idiote actie is? Gelukkig is de hut gespaard gebleven, maar het heeft niet veel gescheeld  Ik installeer mij en wacht op de dingen die komen gaan.

Het verrast mij dat er bijna geen eend te zien is. Normaal gesproken zitten er altijd tientallen, of soms wel, honderden eenden op de plas. Nu alleen een groepje wilde eenden en daar houdt het dan ook mee op. Gelukkig hoef ik niet heel lang te wachten op de eerste actie. Achter op de plas zie ik een aantal zilverreigers en één daarvan besluit mijn kant op te komen. Hij land zo dicht bij de hut, dat ik hem ternauwernood nog volledig in beeld kan krijgen.

Landing

Tot aan zijn dijen staat hij in het water en ook van boven beginnen nu de eerste druppels neer te vallen. Jammer genoeg blijft hij niet lang en vertrekt hij weer naar de andere kant. Maar ik heb hem er mooi op staan.

Grote zilverreiger

Bijna niet te geloven dat deze mooie vogel voor 1980 eigenlijk niet voorkwam in Nederland. Maar door het ontstaan van de Oostvaardersplassen vonden ze een prachtig broedgebied, van waaruit ze heel het land gekolonialiseerd hebben. Nu is het een vrij algemeen voorkomende vogel.

Hoewel de eenden het laten afweten, zijn de aalscholvers natuurlijk wel present. Op de twee eilandjes zitten er tientallen. Dan gaat er een groepje van een stuk of twintig gezamenlijk op visjacht. Als groep werken ze de hele plas af. Dat heb ik nog niet eerder gezien en het is fascinerend om te zien. Nooit geweten dat deze vogels samenwerken bij het zoeken van voedsel. Weer wat geleerd!

Samen op jacht

Ik kon niet zien of ze erg succesvol waren, daarvoor zaten ze te ver weg. Deze foto was eigenlijk het enige moment dat ze binnen ‘schietafstand’ waren.

Wie wel succesvol is bij de jacht is een aalscholver die er op zijn eentje op uittrekt. En hoe!!! Hij heeft een enorme joekel van een vis te pakken gekregen. Dat levert dan weer een ander probleem op: hoe krijg ik die naar binnen? Voor mij een herkenbaar beeld: een vogel die een (te) grote prooi te pakken heeft. Zie: De reiger en de haas.

Grote vangst

Technisch gezien misschien geen topfoto, maar het moment is wel top! Zo af en toe verliest hij zijn grip en laat hij de de vis glippen bij het positioneren. Snel duikt hij hem dan weer op en doet een nieuwe poging. Uiteindelijk is de uitkomst hetzelfde als bij de reiger met de haas: de ogen zijn groter dan de keel. De aalscholver geeft het op en vertrekt met een lege maag.

Zo’n moment maakt het meer dan de moeite waard dat ik toch op pad ben gegaan en de verleiding om terug te gaan in mijn bed heb weerstaan. Maar ook hierna is er nog genoeg te zien. Zo komen twee knobbelzwanen langzaam richting de hut. De eerste besluit dat een regenbuitje een prima moment is om de veren te poetsen.

Poetsende knobbelzwaan

Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi om bij witte vogels de omgeving wat donkerder te houden. Dan komt het onderwerp mooi naar voren. Zijn kompaan is niet zo poetserig, maar deze zwemt wel heel dicht voor de hut langs. Dat komt mooi uit, want nu kan ik, ondanks het donkere weer en de regen, een mooi portret van hem of haar maken.

Portret knobbelzwaan

Ik vind het altijd weer een beetje raar dat je zo dwars door de snavel heen kunt kijken.

Ik ging met niet al te veel verwachtingen op pad, maar ik heb me weer erg vermaakt vandaag. En ondanks de regen toch een paar mooie foto’s kunnen maken. Ik zit nu te wachten op een droge periode, zodat ik naar de auto kan lopen. Dat is toch iets van tien minuten, dus dat doe je ook niet zo maar in de stromende regen. Gelukkig klaart het even op en ik wil vertrekken. Maar dan komt er nog een keer een zilverreiger bij de hut. Net als bij de zwaan kan ik ook van deze vogel een portret maken.

Portret grote zilverreiger

Een mooie afsluiter van deze zondagochtend. Inmiddels is het toch weer gaan regenen en kom ik toch nat, maar tevreden, bij de auto. Ook een verregende ochtend kan dus nog genoeg moois opleveren.

12 Reacties

  1. Hallo René,

    Met dit blog bewijst je maar weer dat het nooit slecht weer hoeft te zijn om thuis te blijven. Ook met slecht bewolkt/regenachtig weer kan je prachtige foto’s maken.

    De donkere luchten komen dan juist mooi om witte vogels te fotograferen. GZR is erg fraai zo. Ook de Aalscholver met vangst is een heerlijk natuurmoment. Ondanks het slechte weer heb je je prima alleen vermaakt in de lepelaarshut.

    14 november 2012 om 10:19

  2. Hoi Rene,

    ik schrok bij het lezen dat de schermen afgebrand waren maar dat de hut zelf gelukkig bewaard is gebleven. Wij zitten daar ook wel eens dus ik schrok behoorlijk. Je landende zilverreiger is echt een plaatje, maar je zwanen zijn ook schitterend vastgelegd. Mooie details, mooi van kleur en scherpte.

    Groetjes, Helma

    24 oktober 2012 om 00:05

  3. Peter Duijndam

    Leuke verregende serie!
    Zwaan vind ik top!

    Peter

    17 oktober 2012 om 17:50

  4. Karen

    De zilverreiger blijft bijzonder, maar toch is je foto van
    de ‘gewone’ poetsende knobbelzwaan vandaag mijn favoriet!

    17 oktober 2012 om 10:11

  5. Ik kijkt me ogen uit. hoe is het mogelijk dat deze brasem naar binnen gewerk kan woorden
    pracht opname Rene’

    15 oktober 2012 om 17:54

  6. Weer heel graag gekeken!

    15 oktober 2012 om 13:46

  7. p

    Hallo, Renee. Nou dat was toch wel goed dat je uit je bed kwam. Zo kan ik weer meegenieten. Prachtig zijn de fotoos . Allemaal hoor.!! mvg

    14 oktober 2012 om 22:50

  8. chantalte

    Wat een leuke en inspirerende post! Als beginnend (amateur)fotografe vroeg ik mij ook af hoe ik vandaag toch wat foto’s kon maken. Jij hebt daarvoor een slimme oplossing gezocht!

    14 oktober 2012 om 20:47

  9. Hoi René,

    Dat is helemaal geen slechte oogst voor zo’n regendag. Je portret van de grote zilverreiger vind ik een hele fraaie opname!

    Groeten,
    Robert

    14 oktober 2012 om 20:45

  10. yemrev

    Mooi verhaal. Mooi beest ook, die zilverreiger. (ik brak alleen bijna mijn tong over het woord ‘gekolonialiseerd’ 😉 ). Was prima weer om je nieuwe laarzen te testen! En, droge voeten gehouden?

    14 oktober 2012 om 20:36

  11. Wat een bijzonder mooie foto’s weer René, en wat een ontzettend leuk verslag heb je erbij geschreven!

    14 oktober 2012 om 20:18

  12. Mooie foto’s van die reiger!! Ik lees je verslagen altijd met veel plezier.

    14 oktober 2012 om 20:09

Geef een reactie

