Dwingelderveld

2 december 2012

Dit weekend ben ik op familiebezoek in Drenthe. Back to my roots als het ware. Misschien sneeuw en vorst! Ik moet dus ’s ochtends vroeg er even op uit met mijn camera. Doel deze keer: Nationaal park Dwingelderveld. Op de grote stille heide is hier echt nog van toepassing, maar ook bossen en vennen zijn volop aanwezig. Een prachtig gebied dat laat zien hoe Drenthe er vroeger uitzag.

Maar als ik aan kom rijden slaat de schrik om mijn hart: grote gele graafmachines staan her en der in het veld. De grond wordt afgegraven en grote modderige vlakken bepalen het landschap. Niet echt fotogeniek. Ik rij nog een stukje door en kom bij een fietspad dat de heide op gaat. Hier wordt gelukkig niet gewerkt en dus parkeer ik de auto en ga op pad. Helaas is de voorspelde sneeuw en vorst uitgebleven, maar dat mag de pret niet drukken.

De zon is nog niet opgekomen en de maan staat nog fier aan de hemel. Een zwerfkei staat pontificaal in het veld en dat vraagt natuurlijk om een eerste foto.

Zwerfkei

Zwerfkei

Deze jongens werden dus gebruikt voor het bouwen van de beroemde hunebedden. Meegenomen door het landijs in de voorlaatste ijstijd vanuit Scandinavië.

De zon doet nu zijn uiterste best om ook een woordje mee te spreken en piept zo af en toe door de wolken heen. Dat levert een prachtig gekleurde wolken op die vanuit het westen binnen komen waaien.

Kleurrijk

Kleurrijk

Deze kleurenpracht duurt helaas niet lang, want de zon heeft het moeilijk. De blauwtinten nemen het weer over, maar ook dat levert mooie plaatjes op.

Dwingelderveld

Dwingelderveld – Holtveen

Dit stuk, met plassen, vennen, rietstukken en moerasjes wordt dus het Holtveen genoemd. Er staat ook een kijkscherm, maar er is weinig te zien. Wat wilde ganzen en eenden in de verte. Het geluid van de vogels is wel weer mooi en accentueert de stilte van de vroege ochtend.

Genietend van de sfeer loop ik door. Een stukje verder staan er een aantal dode bomen in het water. Een mooi foto-onderwerp, maar lastig in beeld te brengen. Een brede rietkraag verstoord het beeld. Dan maar het water in denk ik. Zo hou ik het riet, min of meer, uit beeld en kan ik ook de spiegeling meenemen.

Spiegelboom

Spiegelboom

Dezelfde boom nog eens, maar dan met zijn vrienden erbij.

Dode-bomen-ven

Dode-bomen-ven

Je kunt bij de laatste foto goed zien dat ik in het schaduw gebied sta, terwijl in de achtergrond de zon volop schijnt. Ik had graag de rechtse boom wat meer in beeld willen krijgen, maar dat was niet mogelijk met mijn minimale brandpuntsafstand van 18mm. Achteruit stappen had geen zin door de rietkraag. Toch maar eens serieus nadenken over een “echte” groothoeklens.

Om van dit blog een echt landschapsblog te maken nog een laatste foto van een andere plas. Op de kaarten staat deze benoemd als Moddergat. Vandaag zeker geen toepasselijke naam. Omdat het nog steeds windstil is krijg ik ook hier een mooie spiegeling voorgeschoteld.

Moddergat

Moddergat

Volgens mij is dit mijn eerste blog met alleen maar landschapsfoto’s. En dit smaakt zeker naar meer. Ik hoop dat jullie daar hetzelfde over denken.

23 Reacties

  1. Karen Pas

    Prachtige landschapsfoto’s, René!
    Van het dode-bomen-ven vind ik het juist wel mooi dat je niet meer van de rechterboom laat zien. Nu lijkt hij het beeld in te stappen, als in een grappig sprookje. ^_^

    28 december 2012 om 17:55

  2. Prachtige foto’s Rene, waarvan ik kleurrijk het allermooiste vind.
    Gr. Tinie

    12 december 2012 om 18:39

  3. Peter Duijndam

    Lekker sfeertje René. Prachtige landschappen, mooie spiegelingen.

    Peter

    10 december 2012 om 20:22

  4. Hallo René,

    Wat laat je hier prachtige landschap beelden zien van een mooi stukje Drenthe. Je wordt echt wel op je wenken bediend door het vroege opstaan. Door middel van het stille water krijg je een erg mooi effect zoals de weerspiegeling. Heerlijke beelden om naar te kijken man. Ik denk dat de foto’s zonder sneeuw juist mooier (kleurrijker) dan zonder.

    Je nieuwe groothoeklens levert knap werk. Ik was aan het begin ook aan het denken om die groothoeklens te kopen, maar heb nu een andere voor ogen. Maar ik kan net zo goed ook deze nemen. 😉

    Gr,

    Remco

    10 december 2012 om 16:44

    • Hoi Remco,

      Bedankt voor je reactie.

      Deze foto’s zijn nog niet genomen met mijn nieuwe lens. Naar aanleiding van deze dag ben ik op zoek gegaan naar een 2e-hands groothoek. Ik heb gekozen voor een occasion omdat ik op termijn vast en zeker overga op een FF camera en dan weer een andere lens nodig heb. Deze foto’s zijn dus nog genomen met mijn “oude” Tamron 18-270mm.

      Kun je nagaan als ik mijn nieuwe lens ga gebruiken 😉 !

      Gr. René

      10 december 2012 om 17:35

      • Hallo René,

        Jij hebt dus dezelfde gedachten als ik. Ik wil ook overgaan naar FF. Ik zit daarbij te denken aan een D600, alleen moeten dan wel eerst die kinderziektes eruit wezen. En genoeg geld bij elkaar hebben.

        Gr,

        Remco

        14 december 2012 om 13:39

  5. Hoi Rene,
    Hele mooie serie van een gebied waar ik afgelopen jaar twee keer ben geweest, erg mooi daar, en de stilte is daar zeker nog op de hei. Holtveen met de dode bomen, zo herken ik het wel,. Prachtige landschapsfoto’s met de weerspiegelingen

    8 december 2012 om 18:25

  6. De eerste twee foto’s ogen wat onnatuurlijk ( iets teveel bewerkt?) maar de rest is echt supermooi!!
    Groet
    Loes

    7 december 2012 om 23:38

  7. Je hebt jezelf weer overtroffen, prachtig!
    (en ik moet ook nodig es dat mooie gebied in!)

    7 december 2012 om 21:35

  8. Dit was weer genieten!

    7 december 2012 om 18:00

  9. Alleen landschappen gaat je goed af, wat is het er een mooi gebied. Daar mag je vaker op visite gaan. Mooie kleuren en de dode boom met vriendje erbij is één van mijn favoriet. Maar weet dat landschaps foto’s maken niet eens zo makkelijk is. Dit mag je van mijn zekers vaker gaan doen.

    Groetjes Von

    7 december 2012 om 16:56

  10. Prachtig. Weerspiegelingen zijn echt mooi. Heb je hiervoor filters gebruikt (pola / grijsverloop)? Mooi stukje Nederland hoor, daar bij Dwingelderveld, en mooi vastgelegd 🙂
    Doe maar vaker 🙂 Kom maar op met je groothoekfoto’s!
    Gr, Carl

    7 december 2012 om 13:03

    • Bedankt voor je complimenten Carl.

      Ik heb geen filters gebruikt bij deze foto’s. Wel heb ik de RAW-files met photoshop verder ‘ontwikkeld’.

      Gr. René

      7 december 2012 om 17:26

  11. Zulke landschapsfoto’s zijn zeer zeker de moeite waard, dus .. laat je niet weerhouden dat vaker te doen. Mooie kleuren zijn het zo vroeg in de ochtend. De dode bomen foto’s vind ik de mooiste foto’s.

    7 december 2012 om 10:56

  12. yemrev

    Mooie serie geworden, René. Vooral de laatste 3 ‘spiegels’ zijn schitterend. Benieuwd naar je eerste groothoek-resultaten.
    Toch jammer dat ik geen ochtendmens ben…

    Groet,
    Dick

    6 december 2012 om 21:59

  13. Anke

    Prachtig! Het meest magische stukje Nederland. Alsof je er zelf bent…

    6 december 2012 om 21:16

  14. p

    Hallo Renee. Ik ben in september daar ook geweest, maar niet zo vroeg in de morgen. En daarom ben ik het met al de reacties eens dat het schitterende kleuren zijn. mvg

    6 december 2012 om 20:44

  15. helke mooie serie geworden Rene! Waar is dat in moddergat? kom daar regelmatig maar ken dat niet eigenlijk

    6 december 2012 om 19:55

    • Dank je voor je reactie Raym. Het Moddergat is een ven vlak langs het fietspad (Commissaris Cramerpad) even voorbij het kijkscherm.

      Gr. René

      6 december 2012 om 20:56

  16. Prachtige foto’s, met die weerspiegelingen en kleuren.

    Gr Cees

    6 december 2012 om 19:26

  17. Schitterende foto`s Rene.
    Erg mooi van compositie en de kleuren zijn sùper.

    Groetjes Greet

    6 december 2012 om 19:20

  18. Doy

    Magnifique série, bravo 🙂

    6 december 2012 om 19:19

  19. Wat een fantastische natuurbeelden!

    6 december 2012 om 19:18

Geef een reactie

