Een fantastisch jaar!

18 december 2012

Zo aan het eind van het jaar is natuurlijk een mooi moment om even terug te kijken. En als ik kijk naar wat ik dit jaar allemaal beleeft heb in de natuur kun je gerust zeggen: Wat een fantastisch jaar! Ik wil jullie dan ook even mee terug nemen naar  de mooiste natuurmomenten van 2012. Om nog één keer te genieten van die prachtige en unieke momenten. Het gaat mij er daarbij niet om of het mijn mooiste foto’s van dit jaar zijn, maar om de gebeurtenissen die mij het meest zijn bijgebleven.

Het jaar 2012 begon gelijk goed toen ik in januari een grote groep edelherten te water zag gaan. En dat vlak voor mijn neus! Deze foto is gepubliceerd op de website van Almere Dichtbij.

De grote oversteek

De grote oversteek

En dit is nog maar een klein gedeelte van de groep. In totaal waren het een stuk of veertig herten. Erg indrukwekkend! Ik hoop het ooit nog eens mee te maken en het dan te filmen.

Gelukkig heb ik geen moeite om vroeg uit de veren te gaan. Ik heb dan ook weer vele zonsopkomsten meegemaakt dit jaar. Eén die op mij de meeste indruk heeft gemaakt is die van 24 maart. In de Eempolder werd toen duidelijk waar het gezegde “Ochtendstond heeft goud in de mond” vandaan komt.

Gouden licht

Gouden licht

Voor zulke momenten sta je dus vroeg op.

Ook in maart kon ik voor het eerst de futenbalts bekijken. Veel speelde zich af tussen het riet, maar net toen het over leek te zijn kon ik nog deze foto maken. Het gevoel dat je dan hebt is moeilijk te beschrijven, maar prachtig om zo’n moment vast te leggen. Voor mij heel bijzonder.

Pinguindans

Pinguindans

Ik voel me altijd bevoorrecht om zoiets mee te mogen maken.

Het volgende moment dat ik nog eens voor het voetlicht wil brengen is van de eerste pinksterdag. In hetzelfde gebied als de futenbalts probeerde ik een koekoek te fotograferen. Groot was mijn verbazing toen er een tweede exemplaar verscheen en ze het met elkaar aan de stok kregen. De tweede keer dat ik een koekoek op de foto krijg en dan ook nog twee en op deze manier!

Luchtgevecht

Luchtgevecht

Dan sta je echt wel te genieten hoor! Ook al had ik geen foto gehad, dan nog zal ik dit niet snel vergeten.

Wat ik zeker nooit zal vergeten was de gebeurtenis in de Eempolder. Wat zich daar afspeelde was zo ongelofelijk en uniek! Ik denk niet dat ik zoiets ooit nog zal meemaken. Een blauwe reiger probeerde een dode haas op te eten. Ik kon mijn ogen niet geloven, maar het was toch echt zo. Onderstaande foto heeft ook in de nieuwsbrief van Vroege Vogels gestaan.

Te gulzig?

Te gulzig?

Uiteindelijk is het hem niet gelukt om de haas door te slikken. Maar voor mij is dit wel HET fotomoment van het jaar!

Een andere mooie ervaring was het fotograferen van reeën op de Gooise heide. Vooral toen het bekende bloemenveldje in bloei stond heb ik een paar mooie foto’s kunnen maken.

Ree in bloemenveld

Ree in bloemenveld

Ook het kleine zorgde voor mooie natuur ervaringen. Zo heb ik mij heerlijk vermaakt met een nimf van een sprinkhaan. Dit kleine vriendje speelde heerlijk mee en ik kreeg warempel het idee dat we een klik hadden. Ook hij of zij zorgde daarom voor een hoogtepuntje het afgelopen jaar.

Kiekeboe

Kiekeboe

Ik moet nog altijd glimlachen als ik deze foto zie.

Naast de reiger met de haas zorgde ook een andere vogel met prooi voor een indrukwekkende ervaring. En dat vlak achter mijn eigen huis. Een sperwer had een bonte specht te pakken! Ik was toen buiten aan het werk en werd gealarmeerd door de alarmroepen van de eksters en gaaien. Wat een indrukwekkende rovers zijn die sperwers toch. Jammer van de specht, maar respect voor de sperwer!

doodsstrijd

doodsstrijd

Niet alleen dieren kunnen voor prachtige natuurervaringen zorgen. Ook alleen al de stilte of de sfeer kunnen zorgen voor momenten die je bijblijven. Zoals toen ik deze herfst in het Leuvenumse bos was en er na een koude nacht een feërieke sfeer hing tussen de beukenstammen.

Feeënbos

Feeënbos

Het was dit jaar zo-wie-zo een prachtige herfst met veel paddenstoelen.

Zoals je ziet heb ik genoeg meegemaakt dit jaar. En dan zijn dit alleen nog maar de absolute hoogtepunten. Er waren zoveel momenten waar ik met plezier op terug kijk. Zoals de libellen in het Kuinderbos, de macroworkshop van Loulou Beavers, die ochtend in het Dwingelderveld en nog veel meer. Het lijkt bijna onmogelijk dat 2013 dit kan evenaren. De tijd zal het leren. En wie weet? Misschien beleef ik in de laatste weken van dit jaar nog wel iets spectaculairs! Want het kan elk moment gebeuren, maar je moet er wel op uit om het te beleven.

Ik hoop dat ik jullie ook in 2013 kan laten genieten van mijn avonturen in de natuur en mijn foto’s. Ik vind de reacties van jullie in ieder geval erg inspirerend en bedank dan ook iedereen voor hun commentaren en tips.

21 Reacties

  1. Er zitten een aantal bijzondere momenten bij, zoals de overstekende herten, mooi!

    5 januari 2013 om 17:32

  2. wat een schitterende foto´s…. zo te zien een topjaar gehad!!!
    vooral de edelherten en de koekoeken vind ik geweldig!
    ik kijk uit naar je foto´s van 2013 🙂
    groetjes Nathalie

    1 januari 2013 om 22:20

  3. Pingback: Een sombere dag « René Vos natuurfotografie

  4. Wat een prachtig jaaroverzicht, veel mooie foto’s maar een paar wil ik noemen omdat die er voor mij persoonlijk als favoriet uitkomen: De eerste twee foto’s: de herten die het water oversteken (de geweidragers in het water en de de hindes al aan de overkant) is een beauty, wat een gaaf moment om zo dichtbij te mogen zien. Foto 2 is gewoon mooi, ik hou van zonsopkomst dus deze foto valt ook in de smaak. De reebok, prachtig, ik hoop die volgend jaar daar te kunnen maken, dit jaar was ik te laat, het veldje was al uitgebloeid en alles stond te hoog om nog maar een ree te zien.
    Kiekeboe is gewoon heel leuk, en het Leuvenumse bos is een prachtige herfstplaat.
    Ik mis hier nog wel een herfst macro foto, daar had je toch ook hele mooie van.
    Maar ja, je moet kiezen hè voor zo’n jaaroverzicht.
    groetjes Ghita

    23 december 2012 om 18:23

  5. Mooi overzicht!

    2013 zal je ook mooie natuurbelevenissen geven. Kan niet anders. Jij hebt het in je om de natuur op z’n mooist vast te leggen. Ga zo door!

    Gr, Carl

    22 december 2012 om 08:49

  6. Wat een prachtig overzicht René! Het is zelfs zo mooi dat ik de sperwer maar vergeef dat hij nu juist een specht te grazen moest nemen. 🙂

    Ik wens jou een fotogeniek 2013 toe.

    Gr. Henk

    21 december 2012 om 13:58

  7. Werkelijke prachtige foto’s, dat was echt een super jaar…

    Gr Cees

    20 december 2012 om 19:19

  8. Judith

    Allemaal topfoto’s! Ga vooral door in 2013. Kunnen we met z’n allen weer meegenieten.
    Bedankt en fijne feestdagen!

    20 december 2012 om 13:35

  9. Hallo René,

    Ik had wat bijzondere natuurmomenten dit jaar, maar jij niet minder. Heerlijk om al deze bijzondere momenten terug te zien in 1 blog. Welke me het meest bij gebleven is toch wel het wrede natuurmoment van de Sperwer en GBS. Je hebt al mooi je fraaiste foto’s van 2012 laten zien. Ben benieuwd wat je volgend jaar allemaal weer voor je lens krijgt.

    Gelukkig kunnen wij dan net zo meegenieten als dat jij doet.

    Groeten,

    Remco

    20 december 2012 om 11:45

  10. Mooi voor het voetlicht gebracht. Bijzondere foto’s in bijzondere momenten. Ik hoop dat je nog veel ademloze foto’s mag maken.

    20 december 2012 om 10:14

  11. Het lijkt me heel lastig geweest te kiezen uit de vele hoogtepunten. Een fantastisch blog is het geworden. Ja die reiger … dat was idd. een moment om nooit te vergeten, die herten .. sjonge wat zal dat indrukwekkend geweest zijn. De koekoeken waren ook een droom denk ik. Reken maar dat ik in 2013 weer mee ga genieten van jou hoogtepunten.

    19 december 2012 om 20:35

  12. Prachtig overzicht van het afgelopen jaar René, erg mooi om te zien.
    Kan zo niet kiezen wat ik de mooiste vind, wel die ik het meest bijzonder vind.
    Dat zijn de twee koekoeken in de lucht, je ziet ze al bijna niet dan is dit toch echt genieten. Zeker als je ze zelf voor de lens hebt.
    Groetjes Tinie

    19 december 2012 om 15:14

  13. Jij hebt een prachtig fotografisch jaar achter de rug, zeg!!Stuk voor stuk juweeltjes! Ik wens je veel goeds voor 2013 en dat je maar weer veel van deze mooie momenten kunt genieten en anderen daarin mee kan laten genieten, want dat is natuurlijk nog steeds het allermooiste wat er is! Je eigen natuurbeleving delen met anderen, die hier op hun beurt ook weer van kunnen genieten.

    19 december 2012 om 14:20

  14. Een mooie verzameling!

    19 december 2012 om 08:53

  15. Karen Pas

    Altijd weer een sfeervol feest om jouw foto’s te bekijken, René!

    18 december 2012 om 22:58

  16. yemrev

    Mooi overzicht, René! Wat is de natuur toch mooi, he?

    18 december 2012 om 22:48

  17. Prachtig Rene, heel bijzonder wat je allemaal voor je lens hebt gekregen.
    Geweldig om met je mee te kijken naar al die mooie momenten.
    Ik hoop dat je in 2013 weer veel moois voor je lens krijgt.

    Mijn overzicht staat al klaar maar dat ga ik oudjaarsdag om 23.30 plaatsen, hebben we afgesproken met andere bloggers.
    Kunnen we het nieuwe jaar beginnen met “mooiste” foto`s kijken.
    Gezellige dagen,

    groetjes Greet

    18 december 2012 om 22:32

  18. H.v.d.Arend

    Heel erg mooi! Al die herten: fasntastisch.
    En ook andere mooie sfeerfoto’s!

    18 december 2012 om 22:08

  19. P

    Jaja Renée, wat is hier nog aan toe te voegen. Ik heb net zo als iedereen volop genoten van je natuurmomenten. En je prachtige foto’s. Een heel fijn 2013 toegewenst. pauwla.

    18 december 2012 om 22:05

  20. Peter Duijndam

    Prachtig overzicht René!

    Peter

    18 december 2012 om 21:37

  21. Topmomenten en foto’s. Ik ben gelukkig dat ik kan meegenieten. Met verstomming kijk ik naar die kudde edelherten. De natuur zo mooi!

    18 december 2012 om 21:19

Geef een reactie

