Een sombere dag

28 december 2012

Er was wat zon voorspeld deze ochtend, maar zoals zo vaak de laatste weken blijkt het een grijze dag te zijn. Alleen bij zonsopkomst kan ik nog 5 minuten van de zon genieten. Ze komt hier op boven de Oostvaardersplassen.

Zonsopkomst

Zonsopkomst

Daarna heb ik de zon niet meer terug gezien helaas. Omdat ik mijn nieuwe groothoeklens (Tokina 12 – 24mm) wil uittesten baal ik er wel van. Voor mooie landschapsfoto’s is een egaal grijze lucht nou niet echt ideaal. Eigenlijk moet je dan gewoon naar huis gaan en zeggen: “Helaas, vandaag niet. Volgende keer meer succes”. Maar ja, nu ik eenmaal toch op pad ben, is het moeilijk om te beslissen om dan maar te stoppen.

Dus rij ik door naar Lelystad en parkeer mijn auto bij het infocentrum van Staatsbosbeheer. Er staat een plakkaat aangeplakt met de tekst: “Als gevolg van de overvloedige regenval zijn de paden erg modderig. Wij raden u aan laarzen te dragen”. En omdat ik een volgzaam type ben verwissel ik mijn wandelschoenen voor laarzen. Nou ze hadden gelijk hoor! Wat een blubber. Maar ik kan gelukkig overal doorheen banjeren.

Het hele gebied lijkt één groot moeras. Maar nu ik er toch ben ga ik wat oefenen met groothoek. Ik had altijd 18mm als groothoek, maar wat een verschil maakt dat met 12mm zeg! Alles lijkt heel klein op de foto’s en de voorgrond neemt veel van de ruimte in beslag. Dat vergt toch wel even een aanpassing in kijken en afstand tot je onderwerp. Bij onderstaande foto sta ik er echt bovenop. Je ziet als het ware nog net niet mijn voeten in beeld.

OVP moeras

OVP moeras

Hoewel ik mijn groothoek veel wil gebruiken vandaag, kan ik het toch niet laten om mijn tele er even op te zetten als ik een kraai mooi in de top van de boom zie zitten. Helaas krijg je als je een donkere vogel tegen een grijze lucht fotografeert al snel een silhouet. Om er een mooi plaatje van te maken heb ik hem even door photoshop gehaald. En dan is dit het resultaat.

Silhouet

Silhouet

Geen foto meer, maar wel een leuk plaatje toch?

Ik sop verder door het water en de blubber. In dit gebied staan heel veel dode en omgevallen bomen. Samen met het sombere weer krijg je een beetje een onheilspellende sfeer. Om dat nog eens te benadrukken heb ik volgende omgezet in zwart/wit en een vignetering toegevoegd.

Onheilspellend

Onheilspellend

Ik moet zelfs uitkijken dat ik zelf niet somber wordt. Gelukkig ben ik al snel tevreden, en als ik een klein paddenstoeltje zie ga ik weer vrolijk aan de slag. Deze keer geen macro-opname, maar gebruik ik mijn groothoek. Dat heb ik nog nooit gedaan met een paddenstoel, dus ik ben benieuwd wat er uit komt. Omdat het één grote waterplas is, gaat het me toch te ver om plat op de buik te gaan liggen. Er zijn grenzen niet waar? Dus maar vanuit de hand: camera laag houden en op goed geluk afdrukken. Ik kan natuurlijk zo niet door de zoeker kijken en ook live-view op het schermpje is niet te zien als je de camera zo laag houdt. Het resultaat valt mij alleszins mee. Alleen later een beetje rechtzetten en that’s it.

Moeraspaddenstoel

Moeraspaddenstoel

Ik denk dat het een fluweelpootje is, maar als iemand denk dat het een andere soort is dan hoor ik dat graag. Geeft toch wel een mooi beeld zo met een groothoek. Heel anders dan met een macrolens. Ik ga dit zeker vaker doen.

Ik loop verder, maar veel is er niet te beleven. Ook een aantal andere wandelaars/vogelaars lopen wat doelloos rond te dolen door de modder. Zelfs één op witte gympen! Maar die houdt het al snel voor gezien. Een beetje voorbereiding is toch wel belangrijk. Ik loop ook terug richting parkeerplaats. Maar dan verschijnt er een groep spreeuwen. Een paar honderd zullen het toch wel zijn. Ze strijken neer in de bomen en ik haal mijn telelens weer te voorschijn. Zoals ze in de bomen zitten lijkt het wel een grote vergadering.

Werkoverleg

Werkoverleg

Het is een prachtig gezicht hoe de wolk vogels van boom naar boom vliegt. En kwetteren dat ze doen. Waarschijnlijk hebben ze elkaar veel te vertellen.

Verder op weg naar de auto kom ik over de vlonders. Voor iedereen die wel eens aan de Lelystadse kant van de Oostvaardersplassen is geweest een bekend punt. Deze vlonders geven een mooie dieptewerking in de foto.

Vlonder

Vlonder

Dan wil ik nog even mijn telelens gebruiken. Ik hoor in de struiken voor me een matkopje en dat zijn hele leuke, maar drukke vogeltjes. Maar dan ……

Verbazing! De autofocus doet het niet! Snel controleer ik of alle knopjes goed staan, maar dat is niet het probleem. Het zal toch niet zo zijn dat ie stuk is! Net deed ie het nog. Nog maar eens proberen: niks. Andere lens erop: alles werkt. Tele weer er op gezet: geen AF. Mijn reserve camera geeft ook geen oplossing. Nog steeds doet de autofocus van mijn telelens het niet. Balen is dan een te klein woord. En zo eindig ik deze ochtend chagrijnig.

Thuis heb ik nog geprobeerd de contactpunten schoon te maken, maar dat hielp ook niets. Advies van het Nikon Servicecentrum: opsturen voor reparatie. Dat zo’n fantastisch jaar zo in mineur moet eindigen. Ik hoop dat de reparatie niet te duur is. Anders moet ik héél hard nadenken hoe ik dit ga oplossen. Een nieuwe telelens is toch al snel 1000 euro en ik was net van plan een mooie filterset aan te schaffen. Natuurlijk is het niet het eind van de wereld, maar leuk is anders.

Tot ziens in 2013, hopelijk met een werkende telelens!

19 Reacties

  1. Spijtig van je lens, shit happens! Niettemin de beste wensen voor het nieuwe jaar!

    3 januari 2013 om 00:57

  2. Peter Duijndam

    Jammer van het bagger weer! Daardoor komen de groothoekplaatjes minder uit de verf door de egale lucht. Mooie probeer dag!

    Peter

    2 januari 2013 om 17:32

  3. Bram Baars

    Prachtige foto’s ! Een van de mooiste foto’s die ik tot nu toe online tegen ben gekomen. En echt balen van je lens!

    1 januari 2013 om 20:33

  4. Prachtige beelden!

    1 januari 2013 om 17:03

  5. Hallo René,

    Ondanks het sombere weer heb je er toch alles uit weten te halen. Je nieuwe lens levert al goed werk. Je Z/W bewerking komt echt prachtig somber over, maar ook je silhouet plaat vind ik kicken om te zien. En dan zo’n sombere ochtend afsluiten met een defect in je telelens (300mm f/4?). Ben erg benieuwd wat dat kan zijn en of het te maken valt enz.

    Hou me op de hoogte zou ik zeggen. 😉

    Nog een heel fijn, gelukkig en gezond 2013!!

    Gr,

    Remco

    1 januari 2013 om 16:46

  6. Hoi Rene,
    Al zat het weer niet mee, ik vind je foto’s prachtig. En wat is het balen als je lens het opgeeft.
    Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

    Gr Cees

    1 januari 2013 om 14:32

  7. Karen Pas

    De spreeuwen en de paddenstoel-in-landschap waren deze keer mijn favoriet, René.
    Wat je telelens betreft hoop ik dat die hetzelfde mankeert als die van Sandra
    en dat het met meer licht wèl weer lukt. Ik duim

    1 januari 2013 om 09:56

  8. prachtige serie en balen van je tellelens! Ik wens je een geweldig mooi 2013 toe,en kijk anders eens hier voor een telelens: http://www.fotoapparatuur.nl/2deHands/

    gr

    raym

    1 januari 2013 om 02:32

  9. ha Rene, een heel herkenbaar verslag.
    Ik was er half december,ook al zo’n sombere dag, en ook al zo door de modder lopen soppen (zo had ik zelfs mijn blogtitel genoemd van die dag). Ik kreeg smiddags nog even wat zonnestraaltjes, maar aan jouw foto’s zie ik dat het donker bleef, juist dan vind ik het zwart wit het goed doen, die foto vind ik echt mooi. Geeft ook goed de wat troosteloze sfeer aan van de OVP in de grijze wintermaanden.
    groetjes Ghita

    31 december 2012 om 12:31

  10. Ik vind je beide experimentele foto’s (silhouet en vignet) foto’s wel geslaagd!
    Sterkte met het gedoe met de lens; moet er niet aan denken.

    Toch een fijne jaarwisseling en een gelukkig 2013 gewenst!

    Gr.
    Robert

    31 december 2012 om 12:14

  11. Dat is zeker balen als je camera het niet doet, hopelijk heb je hem gauw terug.
    Ondanks het sombere weer heb je mooie foto’s weten te maken René, al dan niet en wel bewerkt.
    De foto met de paddo vind ik heel geslaagd, je had hier een hoekzoeker bij moeten hebben dan kun je gewoon kijken ook al heb je de camera laag bij de grond.
    Fijne jaarwisseling.
    Gr. Tinie

    30 december 2012 om 16:28

  12. De mooiste foto, Rene, vind ik toch die met de prachtige zon. Hij krijgt een behoorlijke meerwaarde door alle grijs- en zwarttinten die een grauwe dag met zich meedraagt. Ik zou dus willen zeggen: Laat je mineur varen in het overvloedige water en geniet van de spaarzame zonnestralen, die je heel mooi hebt vereeuwigd. 🙂

    Gr. Henk

    30 december 2012 om 15:37

  13. Je verhaal is toch weer mooi om te leven, jij kunt altijd probleemloos ervoor zorgen dat mijn voorstellingsvermogen uitermate op gang komt. Toch een mooie reeks geworden.
    Dat focusprobleem heb ik ook wel eens met mijn nikon. Ik heb dan wel geen spiegelreflex maar toch … ik ben na een aantal keren tot de ontdekking gekomen dat dit alleen zo is bij grauwe en donkere plekjes. Te weinig licht dus.

    30 december 2012 om 13:45

  14. yemrev

    Ondanks alle somberheid toch een mooi verhaal, hoor, René. De groothoek is zeker een aanwinst! Hoop dat het meevalt met de tele; je hebt toch wel een prijsopgave gevraagd, he?
    In ieder geval: goede jaarwisseling en een hopelijk beter begin 2013 dan eind 2012 😉

    29 december 2012 om 23:26

  15. P

    Wel Renée, het was geen mooie dag,maar je hebt er wel weer wat moois van gemaakt met de groothoeklens. Ik heb weinig verstand van lensen, maar het ziet er prachtig uit. De zonsopgang is heeeeel mooi. En misschien kan dat andere gemaakt worden. Het is inderdaad niet het einde van de wereld, maar wel het einde van het jaar. Het nieuwe jaar geeft jou vast weer kansen om de natuur in te gaan en ons er deelgenoot van te laten zijn. Een Goed Nieuwjaar.

    29 december 2012 om 21:12

  16. dramatische dag dus (hier wel zon ;))…. en dat van die autofocus heb ik ook (ene keer doet ie het wel, andere keer niet, ik ben nog niet bij de fotozaak geweest omdat ik bang ben m dan heel lang te moeten missen). maar ik herken verder ook veel van wat je schrijft…. het leven van een natuurfotograaf gaat ECHT niet over rozen!! toch weer een aantal mooie foto’s kunnen maken (die eerste vind ik, ondanks dat het niet doorzette met de zon, erg mooi!). fijn weekend, groetjes!

    29 december 2012 om 21:02

  17. Hoi Rene, wat balen van je lens!
    Ik hoop dat het een kleinigheidje is en dat je lens snel terug is.
    Met je groothoeklens heb je leuke foto`s gemaakt, de Paddenstoel is heel leuk en ook de zwart/wit foto.
    Jammer dat het weer niet meezat, (vandaag was het beter) maar het heeft je uitgedaagd om prima foto`s te maken.

    groetjes Greet

    29 december 2012 om 20:01

  18. Minder van je lens. Die kraai op de tak als silhouet is een gave plaat geworden.

    29 december 2012 om 19:40

    • Die kraai op de tak als silhouet vind ik ook erg mooi…verder een prachtige serie foto’s-Agnès

      3 januari 2013 om 18:42

Geef een reactie

