Sneeuwvossen

16 januari 2013

Het is dinsdag 15 januari. Het weer: lichte vorst boven een aantal centimeters sneeuw. Vooruitzichten voor woensdag: zonnig! Prachtige omstandigheden dus om te fotograferen. Maar ja, ik moet werken. Maar het begint steeds meer te kriebelen. Dan neem ik de beslissing: ik neem een vrije dag op en ga morgen naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Gelukkig kan ik vrij krijgen en heb ik ook de auto tot mijn beschikking. Niets staat me dus in de weg voor een heerlijk dagje!

Als ik tegen tien uur aankom bij ingang Panneland staat de de parkeerplaats al behoorlijk vol. Het is dan ook een heerlijke dag om de duinen in te trekken en ik ben niet de enige die dat vind. Ik besluit eerst te gaan kijken op de plek waar regelmatig de vossen worden gezien. Dat is toch wel één van mijn grootste wensen op foto gebied: vossen in de sneeuw.

Op de plek aangekomen is er nog geen vos gezien volgens een collega fotograaf. Ik loop dan ook even een klein rondje in de buurt om te kijken wat ik tegen kom. Dan zie ik een groepje fotografen allemaal dezelfde richting opkijken en hun camera’s richten. Een vos loopt aan de overkant van een kanaaltje langs de rand van de begroeiing. Ook ik stel mij op en kijk of er zich een mooi moment voor doet. Als de vos bij een weggegooide plastic tas komt gaat hij er even mee spelen.

Speelgoedtas

Speelgoedtas

Als hij klaar is met spelen markeert hij de tas nog even door er overheen te plassen, loopt dan verder en verdwijnt achter een rietkraag. Een leuk momentje, maar niet echt waar ik voor ging. Zo’n tas is toch iets wat niet in de natuur thuishoort.

Wachten en kijken dus of er nog een volgend moment komt. En dat komt al snel en nu aan mijn kant van het water. Een mooi gekleurde vos verschijnt tussen het gras en kijkt nieuwsgierig naar het groepje mensen wat er staat. De meeste fotografen proberen dichterbij te komen, maar ik neem wat meer afstand. Meestal vind ik foto’s met wat meer van de omgeving erbij mooier dan een close-up.

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

Hier gaat mijn hart toch wel iets sneller van kloppen. Wat een mooi dier! Het ziet er gezond uit met die prachtige dikke, oranje vacht. En de sneeuw in combinatie met de kleur van de vos levert een heerlijk plaatje op. En gelukkig doet ook de zon goed mee.

Ik probeer in de tijd die mij gegeven is, een zo mooi mogelijke compositie te krijgen. Tussen het gras door en dus met voldoende ruimte om de vos heen. Onderstaande foto vind ik de mooiste van de serie.

Speurend

Speurend

Prachtig niet? Vooral de houding van de vos vind ik hier erg mooi.  Hier was ik dus voor gekomen en binnen twee uur heb ik al de nummer één foto van mijn wensenlijstje kunnen maken. Wat een mazzelaar ben ik toch! Als de vos uit het zicht verdwijnt laat ik even op mijn inwerken wat ik net heb mogen fotograferen. Zo’n succesmoment geeft je altijd weer een heerlijk gevoel en een energie boost. En ik heb nog de hele middag voor de boeg!

Ik krijg de neiging om verder het gebied te verkennen, maar blijf toch nog even rondhangen op deze plek. En opnieuw verschijn er na een tijdje een vos in beeld. Ik weet niet of het dezelfde is, maar volgens mij lijkt hij er wel op. Maar ik vind het moeilijk om ze uit elkaar te houden. In ieder geval heeft hij geen enkele interesse in ons. Iets in de sneeuw heeft zijn aandacht getrokken. Geconcentreerd kijkt hij naar beneden en voelt met zijn poot.

Geconcentreerd

Dan duikt hij met zijn snuit de sneeuw in.

Toeslaan

En hij komt tevoorschijn met……

…… een muis!

Hebbes! Voor de vos, maar ook voor mij. Wat een moment weer. Hier droom je van! De meeste dromen zijn bedrog, maar deze komt uit. Het is altijd mooi om een roofdier aan het werk te zien. Je ziet roofvogels wel eens met een prooi, maar een vos een muis zien vangen is, in ieder geval voor mij, heel bijzonder. En het is goed te weten dat ook deze zogenaamde rugzak-vossen heel goed voor zichzelf kunnen zorgen.

En zo sluit ik de ochtend in de AWD af. Wat er vanmiddag ook nog gebeurt, mijn dag is nu al meer dan geslaagd. Ook ’s middags kom ik nog veel mooie dingen tegen, maar die laat ik in een volgend blog zien. In dit verhaal mag maar één soort de hoofdrol spelen. En dat zijn de sneeuwvossen van de AWD!

23 Reacties

  1. Sjonge, de gevoelens die je hier omschrijft zijn zo goed te begrijpen … het is een geweldige belevenis en prachtige foto’s die je hier neerzet. Zo’n moment zul je niet meer vergeten. Die onderste foto is helemaal een topper, zeker in combinatie met het verhaal.

    24 januari 2013 om 11:02

  2. Pingback: Winter in de duinen « René Vos natuurfotografie

  3. Stil van…

    23 januari 2013 om 08:52

  4. Peter Duijndam

    Mooie serie René! Gaaf hoor in de sneeuw.

    Peter

    21 januari 2013 om 21:48

  5. Even wroeten … hebbes! Een muis nog wel. En geen afgedankt lunchpakketje. Heel gaaf René! De kleuren spatten er ook nog eens vanaf. Mooie serie beelden heb je hier neergezet.

    Gr, Carl

    21 januari 2013 om 20:18

  6. Prachtig om dit voor de lens te hebben René.
    Dit is een serie waar je alleen maar van kunt dromen, pracht foto’s.
    Gr. Tinie

    20 januari 2013 om 17:45

  7. Ik krijgt bijna de indruk dat die vossen werkoverleg hebben gehad met als uitkomst: “Die René zullen we eens even de dag van zijn leven bezorgen. We vangen wat muizen, wateren over zakken en kijken bij dat alles als filmsterren in de camera.”

    Erg mooi René!

    Gr. Henk

    19 januari 2013 om 21:20

  8. Mooi hoor, zie je niet te vaak een vos zo met muis. Leuke serie!

    19 januari 2013 om 19:04

  9. Stinkend jaloers… 🙂 geweldige serie!!

    19 januari 2013 om 18:03

  10. De derde foto is inderdaad schitterend René.
    Vos staat mooi in de omgeving maar het mooist vind ik wel de houding en de blik van de Vos, gaaf zeg!
    Mag ik je feliciteren met deze prachtige serie!

    groetjes Greet

    19 januari 2013 om 17:54

  11. Het vosje met de plastic tas is volgens mij het andere vosje, dat ik die dag ook op de foto heb gezet, die heeft niet zo’n volle staart en is niet zo mooi rood als het andere vosje uit jouw serie.

    19 januari 2013 om 13:54

  12. Hoi Rene,
    Het is je gelukt. Je hebt de vos in de sneeuw. En hoe, wat een prachtfoto’s. Jouw persoonlijke favoriet is ook mijn favoriet, mooi van kleur, houding en goed de omgeving erbij. De laatste foto van het vosje dat de muis net heeft opgegraven mag er ook zijn. Hm..ik had toch wat langer moeten wachten die dag, dan had ik dit vosje ook gezien. Jij hebt het zelfde vosje op al je foto’s, het jonge rode vosje. Er zijn nog andere vossen, een oude moervos met een hap uit haar ook, een beetje vaal roodgrijze vos, die had ik die dag op de foto (om 10 uur smorgens) en nog twee vossen met een lichtrode wat bleke vacht, maar die heb ik al een tijd niet gezien.
    Echt gaaf dat jouw wens in vervulling is gegaan, ik kan geloven dat je hier heel blij mee was.
    groetjes Ghita

    19 januari 2013 om 13:53

  13. Supermooi, ik wou dat ik eens vossen zo mooi op de foto kon krijgen.

    19 januari 2013 om 12:30

  14. yemrev

    Mooie plaatjes. Goed dat je die lens hebt laten repareren! En je had er ook een schitterende dag voor uitgekozen!

    Dick

    19 januari 2013 om 11:46

  15. H.v.d.Arend

    Heel mooi en knap gedaan!
    H.v.d.Arend

    19 januari 2013 om 11:31

  16. Judith

    Wat een fantastische foto’s weer. Genieten! Ook weer door ons.

    19 januari 2013 om 11:08

  17. De foto die je zelf het mooiste vond, vond ik ook de mooiste. Maar de hele serie mag er wezen, en wat een ervaring zo oog in oog met zo’n prachtig beest!

    19 januari 2013 om 11:08

  18. gave repo
    gr,bart

    19 januari 2013 om 10:51

  19. klaasfidom

    Erg mooi, hier kan ik ook van genieten

    19 januari 2013 om 10:42

  20. Hoi rené
    genoten van je blog maar vooral van je foto’s van de vos. Een woord…GEWELDIG
    O

    19 januari 2013 om 10:12

  21. Dit is een schitterende reportage. Hier kan ik echt van genieten.
    Groetjes.

    19 januari 2013 om 09:58

  22. P

    SCHITTEREND MOOI!!!!

    19 januari 2013 om 09:56

  23. jaloersmakende blog 😉 schitterende foto’s van een prachtige vos-op-kleur in de sneeuw.
    super!!!! echt heel erg jammer van die plastic tas, wie doet dat nou??
    hoop ook nog eens mooie foto’s van een vos te kunnen maken…
    fijn weekend!

    19 januari 2013 om 09:53

Geef een reactie

