Winter in de duinen

16 januari 2013

In mijn vorige blog heb ik vertelt over mijn ontmoeting met de sneeuwvossen. Maar dat is natuurlijk niet het enige wat ik op deze zonnige winterdag heb gezien. De Amsterdamse Waterleiding Duinen is een prachtig gebied met veel natuurschoon en veel dieren.

Ik start bij ingang ’t Panneland en daar loopt een uitnodigend pad het gebied in. En met zo’n laagje sneeuw ziet het er sprookjesachtig uit.

Winterlandschap

Winterlandschap

Al snel zie ik kleine groepjes damherten staan. Ze trekken zich weinig van de mensen aan.. Het is dus een kwestie van goed kijken om een hert te vinden dat mooi vrij staat. Dit hertje snapt dat en staat boven op een duin tegen de blauwe lucht.

Damhertje

Damhertje

Zo te zien is er nog geen tekort aan gras.

Het is prachtig weer en en vriest een paar graden. Als je tegen de zon in kijkt zie je allerlei ijskristallen schitteren. Hoewel ik niet van plan was om macro-opnames te maken, kan ik de verleiding toch niet weerstaan om even wat ijskristallen te fotograferen. Deze keer niet met de macrolens, maar met de tele. Ook dat is goed te doen. Volgens mij is het een plukje haar dat vast is komen te zitten aan het prikkeldraad.

kristalhaar

kristalhaar

Ondertussen ben ik op weg naar de vossenplek en geef ik mijn ogen goed de kost. Volgens mij heb ik wel vaker vertelt dat ik een fan ben van foto’s waarbij je dieren in hun leefomgeving ziet. Een voorbeeld daarvan is onderstaande foto, waarbij het hert onderdeel is van het duinlandschap.

Duinhart

Duinhert

Hierna kom ik aan bij de vossen, maar dat heb ik al uitgebreid beschreven in mijn vorige blog. Dus hier geen foto’s van vossen meer. Nou vooruit….. eentje dan, omdat ze zo verschrikkelijk mooi zijn.

Gefocused

Gefocust

Wat een prachtdieren zijn het toch!

Maar genoeg nu, want er is nog veel meer te zien. Grote Zaagbekken bijvoorbeeld. Een prachtige eendensoort die je vooral in de winter kunt zien. Ik ben ze wel eens tegengekomen in de Oostvaardersplassen, maar nog nooit kunnen fotograferen. Ze zijn behoorlijk schuw. Hier zijn ze kennelijk wat minder schrikachtig want ik krijg de mogelijkheid redelijk dichtbij te komen. Helaas sta ik aan de verkeerde kant van het kanaaltje. Ik kijk tegen de zon in en de foto’s zijn niet naar mijn zin. Dan hoor ik opeens geritsel en gepiep vlak achter me. Ik draai me op en wat zie ik?

Drie goudhaantjes!!!

Dat is het kleinste Europese vogeltje en voor mij een primeur. Deze soort had ik nog nooit gezien. Maar nu nog op de foto krijgen. Dat is nogal een uitdaging, want zoals zo veel van dat kleine grut zitten ze nooit stil. Maar uiteindelijk lukt het me om er eentje vast te leggen.

Goudhaantje

Goudhaantje

Erg blij mee!!!!

De zaagbekken laat ik nu maar even voor wat ze zijn. Vanaf deze kant gaat het niet lukken. Ik wandel rustig verder en geniet van de omgeving en het weer. Het was een hele goede beslissing om vandaag vrij te nemen. Ondertussen loopt de middag al weer aardig naar het einde toe en zakt de zon weer snel richting horizon. Dat geeft mooi licht en daardoor lijkt het of dit hertje oplicht ten opzichte van de donkere achtergrond.

Bambi

Bambi

Nu is het dan toch echt tijd om weer naar de uitgang te gaan. Ik loop weer richting ’t Panneland als ik weer een groep Grote Zaagbekken zie zwemmen. Prachtig om te zien dat ze steeds hun kop in het water steken en als ze iets zien er achter aan duiken. Gelukkig heb ik nu de zon aan mijn kant dus kan ik toch nog op de valreep wat goede opnames maken.

Grote Zaagbek - vrouwtje

Grote Zaagbek – vrouw

Het mannetje is wat lastiger door het zwart-witte verenkleed. Moeilijk om allebei goed belicht te krijgen, vooral omdat ze ook nog eens nat zijn. Maar onderstaande opname is toch wel redelijk gelukt.

Grote Zaagbek - man

Grote Zaagbek – man

Al met al was het één van de mooiste fotodagen die ik tot nu toe heb beleeft. Een aantal gedroomde foto’s mogen maken. Nieuwe soorten gezien of soorten gefotografeerd die ik nog niet eerder kon vastleggen. Een absolute topdag dus. En ik kom zeker nog eens terug in de AWD!

20 Reacties

  1. Peter Duijndam

    Fraaie winter serie!

    Peter

    4 februari 2013 om 15:52

  2. Hoi René,
    De AWD is een heerlijk gebied om te wandelen en te fotograferen, en dat laat jij met deze mooie afwisselende serie goed zien.
    Het duinhert is prachtig, zo in de besneeuwde omgeving, erg mooi van kleur ook.
    Daarentegen vind ik de kleur van de vos eerlijk gezegd een beetje onnatuurlijk overkomen.
    De topper is toch wel het goudhaantje! Zo mooi vrij van takken, prachtige rustige achtergrond, haarscherp, zo wil ik ze ook wel 😉
    Zaagbekken zijn inderdaad erg lastig om te fotograferen, maar deze mogen er beslist zijn.
    Groetjes Loes

    26 januari 2013 om 13:03

    • Hoi Loes,

      bedankt voor je reactie. Ik heb nog even naar de vos gekeken en ik vind dat je gelijk hebt. Ik heb de kleur iets aangepast en hoop dat ie nu natuurlijker overkomt. Bedankt voor je eerlijke commentaar.

      Gr. René

      27 januari 2013 om 14:21

      • Hé, ik had een heel verhaal getypt maar zie het niet meer terug, nog maar een keertje dan.
        Het was grappig, ik kwam nog even kijken, zag de vos, en dacht meteen: hè, waarom heb ik nou over kleuren zitten zeuren, de vos ziet er goed uit…. lees ik nu dat je wat veranderd hebt 😉
        Eerlijk commentaar geven is altijd best moeilijk, maar het is fijn als het goed wordt opgevat.
        Groetjes Loes

        ps ik beleefde zelf ook weer een heerlijke winterdag in de AWD, blog heb ik net geplaatst.

        27 januari 2013 om 22:43

  3. opnieuw een prachtige serie, mooi dat goudhaantje, en die foto van het ‘duinhert’ is in sprookjesachtigheid nauwelijks te overtreffen!

    24 januari 2013 om 20:55

  4. Hoi René,
    Dit is ook weer een fantastische AWD blog. Vooral het hert in het winterlandschap, heel mooi, en je laat zien dat je niet altijd dieren close up op de foto hoeft te zetten voor een mooie plaat. Dat goudhaantje heb je wel heer erg mooi. En uiteindelijk toch ook de zaagbekeenden.
    groetjes Ghita

    24 januari 2013 om 19:35

  5. Piet Fleuren

    Jeetje René, ik probeer al jaren dat goudhaantje goed voor de lens te krijgen, prachtig!
    Gr. Piet

    24 januari 2013 om 18:47

    • Dan moet ik me bijna verontschuldigen dat ik hem bij mijn eerste ontmoeting al mooi heb kunnen vastleggen. Sorry Piet!

      Ik ga er van uit dat het jou ook een keer gaat lukken. Bedankt trouwens voor je reactie. Dat stel ik erg op prijs.

      Gr. René

      24 januari 2013 om 20:05

  6. Mooi René. Je hebt die vrije dag heel goed besteed! Dat zaagbekvrouwtje is zo te zien een echt modepopje, met haar opgekamde kapsel en modieuze jasje. Het lijkt me echt een typetje dat, als ze zelf haar naam had mogen uitzoeken, er iets eleganters dan zaagbek van had gemaakt. 🙂

    Gr. Henk en op naar de volgende vrije dag!

    24 januari 2013 om 17:19

  7. Je hebt je goed vermaakt in de AWD. Herkenbare boom bij de ingang 🙂
    Het sneeuwlandschap doet wat met ons he? Het mooie zonnetje doet het ook goed op de foto’s. Mooie serie weer en dito foto’s.

    Gr, Carl

    24 januari 2013 om 12:03

  8. Die zaagbekken zijn prima gelukt hoor, markante beesten vind ik dat .. bij mij altijd op veel te grote afstand voor goede foto’s. Ik was vorige week op Madeira en zag daar veel vuurgoudhaantjes. Een gewoon goudhaantje zie ik hier wel eens maar nog niet goed op de foto gehad. Ze zijn heel lastig te fotograferen, maar jouw eerste ontmoeting is al meteen prima vereeuwigd. MOOI !!

    24 januari 2013 om 11:09

  9. oooooohhhh René die foto van het goudhaantje is SUPER! wat een prachtplaat en dat terwijl ze toch heel erg hyper zijn…. en het hert bovenop het duin is ook heel mooi. snap dat je hebt genoten 🙂

    24 januari 2013 om 10:15

  10. Het is weer genieten hier, en door je tekst neem je ook echt mee. Fijne combinatie is dat.

    24 januari 2013 om 09:34

  11. yemrev

    Nou, jij hebt vast geen spijt van je snipperdag! Fraaie plaatjes, vooral dat goudhaantje!! Hoe doe je dat? Waar lok je ze mee? Jaloers! 😉

    Groet,
    Dick

    23 januari 2013 om 22:03

  12. Ontzettend mooie foto’s! Met name het goudhaantje, de vos en Bambi zijn erg tof!

    23 januari 2013 om 21:09

  13. Wow, prachtige serie natuurfoto’s. Schitterende foto’s! Groet, Gery

    23 januari 2013 om 20:58

  14. Wat een bofkont ben je toch dat je zoveel moois voor je lens krijgt!
    Erg mooie serie weer, René!

    23 januari 2013 om 20:54

  15. Prachtig geschreven en mooie foto`s.
    Moet zeggen dat de vos werkelijk een schitterend dier is en ook tot mijn favorieten behoort. Groetjes.

    23 januari 2013 om 20:40

  16. Wat een leuk blog en ja de foto van mijn favoriete kleine vogeltje, het goudhaantje. Ik hoor het nog voor ik ze zie!
    Ik geniet weer even met volle teugen van dit gebied en jouw verhaal.
    Ik denk voor mij te ver om te lopen! Maar dat weerhoudt me niet om dan via jouw foto’s AWD te bewandelen!
    Groetjes Anne-Marie

    23 januari 2013 om 20:05

  17. Wat een prachtige serie René.
    Waarvan ik het kristalhaar , de vos en het goudhaantje het allermooist vind.
    Schitterend omdat voor de lens te hebben en zo mooi te kunnen vastleggen.
    Groetjes Tinie

    23 januari 2013 om 20:04

Geef een reactie

