Tuinvogels

30 januari 2013

Nu de winter zich heeft terug getrokken in Scandinavië en Rusland is het tijd om de foto’s die ik de afgelopen weken heb gemaakt bij ons in de tuin te laten zien. Dus deze keer geen spannende verhalen over mijn wandelingen in de natuur. Ik zat namelijk gewoon lekker warm in huis achter het glas of in een hoekje van de tuin.

Wel had ik de voedertafel iets opgeleukt met een paar stukken hout en had ik de dode bloemen die achter de tafel stonden afgeknipt. Een beetje voorbereiding is dus ook hier van groot belang.

Laten we nu gewoon lekker genieten van de foto’s, net zoals ik altijd doe van al dat gefladder in de tuin.

Koolmees

Koolmees

Vinkie

Vinkie

Andere pose  van vinkie

Andere pose van vinkie

Merelman

Merelman

Alle voorgaande foto’s zijn op dezelfde dag gemaakt. Op een andere dag lag er wat meer sneeuw en heb ik ook wat vogels op grotere afstand gefotografeerd.

In het middagzonnetje

In het middagzonnetje

Koolmees in de kou

Merel in de sneeuw

Merel in de sneeuw

Naast al deze “gewone” soorten kwamen er ook een paar bijzondere gasten langs. Voor onze tuin bijzonder in ieder geval, want dit jaar voor het eerst. Zo kwam er een groepje staartmezen langs. Helaas heb ik daar geen mooie foto’s van. Verrassend was de komst van een appelvink. Hiervan heb ik wel een foto. Geen topfoto, maar wel leuk om even te laten zien.

Appelvink

Appelvink

Dan heb ik nog één foto die eigenlijk niet in dit verhaal thuishoort. Deze prachtige vogel zat namelijk niet in onze tuin, maar aan het eind van de straat . Maar omdat het zo’n prachtig beestje is mag tie van mij toch meedoen.

Kramsvogel

Kramsvogel

Ik heb natuurlijk niet alle vogels die in onze tuin komen hier laten zien. Tijdens de tuinvogeltelling van de vogelbescherming op 19/20 januari telde mijn dochter de volgende vogels:

              • Vink (4)
              • Roodborst (1)
              • Ekster (1)
              • Merel (2)
              • Koolmees (2)
              • Turkse tortel (2)
              • Pimpelmees (2)
              • Staartmees (3)
              • Heggenmus (1)
              • Spreeuw (1)

Een leuk rijtje en geen slechte oogst denk ik voor een nieuwbouwtuintje van 6 x 12 meter.

17 Reacties

  1. Mooie scherpe foto`s zeg! Ik maak zelf ook foto`s in en rondom mijn tuin, ook reigers, zwanen, eenden , verder veel bloemen. dit is mijn link : https://www.facebook.com/pages/Tuin-van-Ren%C3%A9/1406587732886714 . groeten René

    1 september 2013 om 21:05

  2. Peter Duijndam

    Leuk hoor al die vogels in je tuin. Genieten.

    Peter

    4 februari 2013 om 15:51

  3. Geweldig toch, als je zo’n fotoshoot in eigen tuin kunt doen. En helemaal heerlijk dat je gewoon altijd van die vogeltjes kunt genieten. En dan ook nog een Appelvink!!
    Groetjes Loes

    2 februari 2013 om 20:00

  4. Bart

    Hallo René,
    Het zijn weer prachtige foto’s. Hoe doe je dat toch? En maak je daarbij gebruik van een bewerkingsprogramma? En zo ja, welk programma adviseer je?

    2 februari 2013 om 19:38

    • Hoi Bart,

      Hoe ik deze foto’s maak? Met een beetje voorbereiding (inrichten voedselplek) en veel geduld. En als je eerst de vogels observeert dan zie je dat ze vaak vaste aanvliegroutes nemen en op vaste plekjes/takjes gaan zitten. Daarop kun je je dan voorbereiden.

      Ik bewerk mijn foto’s altijd na met photoshop. Ik heb zelf CS5, maar photoshop elements is ook goed en een stuk goedkoper.

      Groet, René

      2 februari 2013 om 19:44

  5. Een gezellig blog met, behalve die mooie appelvink, herkenbare fotomodellen.

    Gr. Henk

    31 januari 2013 om 12:09

  6. mooie blog René! super als je dit vanuit je stoel in een warm huis kunt zien he?zo zie je maar dat je helemaal niet ‘de natuur’ in hoeft te trekken….wel heel bijzonder.
    prachtige foto’s en zeker een fraaie waarneming zo’n appelvink in je tuin!!!
    en zo’n fraaie foto van een kramsvogel mag van mij ook meedoen hoor haha….
    groetjes.

    31 januari 2013 om 11:18

  7. Joren Benjamins

    Bekende maar toch super mooie foto’s René!
    Groet Joren.

    31 januari 2013 om 09:38

  8. Mooi serie, de merel in de sneeuw en de kramsvogel bij de besjes, maar ook de andere vogels en je toelichting hierbij is echt genieten!!

    31 januari 2013 om 09:20

  9. Ik vind dit ook spannend en de vogels wanen zich onbespied. Mooi.

    31 januari 2013 om 08:20

  10. Mooie foto’s. Heel leuk zoveel vogels in je tuin.
    Is ook een hobby van mij om ze te fotograferen. Helaas dit jaar minder soorten. Maar hoor dat van meer mensen. Geen idee waar het aan ligt.
    De kramsvogel en de appelvink had ik ook, foto’s al gezien op het forum.Wat een mooie vogel. Mooie kopfoto die je hebt. Bij de Oostvaarders plassen zo te zien.

    31 januari 2013 om 08:02

  11. Prachtige foto`s René!
    Mooie setting heb je in je tuintje.
    Gaaf dat je een Appelvink op bezoek had.
    De Kramsvogel tussen de rode besjes vind ik heel erg mooi,

    groetjes Greet

    30 januari 2013 om 22:29

  12. Leuk om te zien , die variatie aan tuinvogels. Topper: de appelvink , super foto van een schitterende vogel die ik zelf nog nooit heb gezien. En ook de kramsvogel vind ik erg leuk. Die zal nu wel weer vertrokken zijn naar andere oorden.

    30 januari 2013 om 22:18

  13. toch wel een beetje jaloers hoor, vanwege die appelvink 😉
    mooie serie!!

    30 januari 2013 om 20:15

  14. Leuke serie!

    30 januari 2013 om 20:09

  15. p

    Hallo Renee. Jij ziet steeds het mooie van de natuur, zoals iedereen die naar je mooie fotoos kijkt. Nou , het zijn heel leuke tuinvogels bij jou. En een idee om het wat op te leuken met een stuk hout. Bedankt hoor. Ik ben altijd blij als er weer bericht van je is. Bedankt.

    30 januari 2013 om 19:55

  16. Mooie vogelserie René.
    Waar ik de Appelvink het mooist van vind, die zie ik hier jammer genoeg niet.
    Gr. Tinie

    30 januari 2013 om 19:52

Geef een reactie

