Winter in de Oostvaardersplassen

10 februari 2013

Ik dacht dat de winter was afgelopen, maar als ik opsta zie ik 15 cm sneeuw liggen! Op de radio wordt geadviseerd niet de weg op te gaan, als het niet echt nodig is. Vooral in Flevoland en op de Veluwe is er veel sneeuw gevallen. Maar voor mij is het juist wel echt nodig. Ik MOET foto’s maken met dit weer! Dus vertrek ik naar de Oostvaardersplassen en rij door een prachtig poollandschap in een sneeuwbui richting Lelystad.

Ik ben de eerste die bij het infocentrum van Staatbosbeheer zijn auto parkeert. Een maagdelijk wit landschap ligt dus voor me. Vol goede moed en met een ingepakte camera (tegen de nog steeds neerdwarrelende sneeuwvlokken) ga ik op pad. Al snel zie ik een grote groep edelherten. Tussen de bomen door probeer ik een shot te maken. Lukt niet echt. Maar dan moeten ze een pad oversteken en kan ik ze wat beter zien. Deze kijkt eerst even voorzichtig om het hoekje of de kust veilig is.

Altijd je hoofd koel houden

Altijd je hoofd koel houden

Dat krijg je er van als je door het struikgewas ruist.  Zou het moeder en dochter zijn?

Uiteindelijk steekt de hele groep van zo’n 30 hindes over en verdwijnt verder in het bos. Alleen vrouwtjes dus. Omdat ik het gebied ken denk ik te weten waar ze heen gaan. Rustig volg ik het spoor en even verder zie ik de hele groep terug op de plek die ik verwacht. Ze gaan het gebied in wat op dit moment afgesloten is voor publiek om de dieren rust te gunnen in deze barre tijden. Als ze verder trekken kan ik nog een paar foto’s maken. Het leuke aan deze foto is het ene hert dat mij nog eens doordringend aankijkt. Anders was het een typische kontenfoto geweest.

De hele groep

De hele groep

Een prachtig begin van de dag dus! Eigenlijk ben ik nu al tevreden. Als je met deze twee foto’s thuiskomt kun je zeggen dat het de moeite waard is geweest. Maar ik heb nog een uur of twee. Dus loop ik verder richting kijkhut ‘De Schollevaar’. Deze hut is normaal gesproken niet toegankelijk. Maar omdat het andere gebied afgesloten is het nu voor het publiek open. Op weg er naar toe hoor ik opeens een bekend geluid. Het gonzende geluid van vliegende knobbelzwanen. Eigenlijk ben ik net wat te laat en zijn de vogels mij al gepasseerd. Maar ik vind het beeld van de witte zwanen tegen de witte lucht wel mooi.

Formatievliegen

Formatievliegen

Ik moet altijd denken aan de KLM als ik foto’s van vliegende zwanen zie. Hebben ze toch goed gedaan die reclame jongens.

Als ik bij de hut aan kom begint het wat op te klaren en zie ik de eerste blauwe stukken in de lucht. Na een tijdje in de hut is er nog steeds weinig te zien. Je zit vlak bij een Aalscholverkolonie, maar die zijn in geen velden of wegen te bekennen. Enkele eenzame eenden zwemmen op afstand voorbij. Toch is het uitzicht wel mooi. Vooral de overkant van de plas valt op, nu de zon schijnt. Het is wel ver weg, maar met mijn telelens kan ik volgende foto maken.

De overkant

De overkant

Omdat er weinig gebeurt besluit ik om langzaam weer richting auto te lopen. Onderweg natuurlijk rustig rondkijkend naar interessante fotomogelijkheden. Ik hoop op baardmannetjes en ‘baardvrouwtjes’, maar die kom ik helaas niet tegen. Wel rietgorzen en die zijn natuurlijk ook leuk! Het is alleen lastig om met al dat riet een vrijzittend exemplaar te vinden en dan ook nog te fotograferen. Eigenlijk zit er altijd wel iets voor en de wind helpt ook niet echt mee met al de wuivende stengels voor mijn lens. Onderstaande is de beste van de reeks. Niet helemaal vrijzittend, maar vooruit… deze mag in dit blog.

rietgros

rietgors

Voor wie het interesseert: dit is een mannetje.

Door al die leuke dieren vergeet ik bijna dat ik ook nog een groothoek lens in de tas heb. Hoogste tijd dus voor wat landschapsopnames. Omdat ik een tijdje geleden ook een grijsfilter heb gekocht lijkt het me wel leuk om daar eens iets mee te doen. Eigenlijk gekocht om bewegend water vast te leggen of voortjagende wolkenluchten. Nu is er wel wat wind maar zowel het water als de wolken zijn vrij rustig. Maar oefenen kan altijd. Ik merk al snel dat het nog niet zo simpel is. Het is een draaiend filter die verschillende standen heeft met een groter mate van doorlaatbaarheid bij de verschillende standen. Theoretisch kun je tot 5 stops minder licht gaan. Sorry als het wat al te technisch wordt, maar voor de fotografen onder ons is dit misschien wel leuk om te weten. Ondanks die 5 stops hou ik nog een redelijk snelle sluitertijd over. Maar aan het water kun je toch wel zien dat de golfjes zijn gladgestreken.

Winter in de OVP

Winter in de OVP

Exif gegevens:

  • sluitertijd 1,3 sec
  • diafragma f/13
  • ISO 100

Ik ben toch wel even bezig om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Als iemand tips heeft: ik hoor het graag! Uiteindelijk ben ik voor nu wel tevreden met dit resultaat.

Ik loop verder en het volgende moment dient zich al weer aan. Een eenzame hinde loopt op het brede pad. Het is inmiddels wat drukker geworden in het gebied en een groepje fotografen komt haar tegemoet. Ze is nu ingesloten tussen mij en de andere mensen. Heel langzaam loopt ze door en gelukkig geven de mensen haar de ruimte om te passeren. Om enkele meters loopt het hert ze voorbij. Omdat ik dezelfde kant op moet loop ik achter haar aan. Ik wil haar niet opjagen, dus doe ik het rustig aan. Zo af en toe staat ze stil en op één van die momenten kan ik onderstaande foto maken.

Edelhert - hinde

Edelhert – hinde

Als we aan het eind van het pad zijn is er voor haar weer ruimte om het bos in te duiken en de rust op te zoeken.

Voor mij zit deze ochtend er op. Een prachtige ochtend die begon met sneeuw en nu eindigt met de zon. Wat wil je nog meer? Ik besluit om ondanks de besneeuwde wegen binnendoor naar huis te rijden. Ik kom dan langs de Praambult. Een uitkijkheuvel, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de Oostvaardersplassen. Alleen jammer dat er nog een spoorlijn tussen ligt. Die draden verpesten veel goede fotomogelijkheden. Gelukkig kan ik een aantal herten vastleggen zonder dat de draden in beeld komen.

Sneeuwherten

Sneeuwherten

Een typisch beeld van de Oostvaardersplassen in de winter.

Een aantal weken geleden kon ik de vossen in de AWD fotograferen in de sneeuw. En nu de edelherten van de OVP. De winter is mij erg goed gezind geweest deze keer. Zal dit mijn laatste winterse blog zijn? Zal de lente nu snel zijn intrede doen? Ik weet het niet, maar alle seizoenen hebben hun charmes en de winter van 2012-2013 heeft zich van haar beste kant laten zien.

15 Reacties

  1. sorry voor de spelfouten door mijn enthousiasme en te snelle typen krijg je dat. 😉

    17 februari 2013 om 11:47

  2. Hallo René,

    Ik had dit blog al snel van je gekeken op mijn foon eerder. Maar nu achter mijn computer geniet ik nog meer. Wat een prachtig blog met schitterende winterse foto’s!!! Prachtig die ontmoeting met de groep Edelherten in een perfect setting. Je eerste foto van de 2 Hindes is helemaal waanzinnig. Ook het beeld van de ondergescheten bomen van de Aalscholvers vind ik een erg sterk beeld.

    Ja als het knmi een sneeuw weeralarm aangeeft dan gaat het bij de meeste natuurfotografen juist kriebels (inclusief bij mij).

    Bedankt voor het delen en meegenieten van je blog!

    Gr,

    REmco

    17 februari 2013 om 11:46

  3. Wow René, die tweede foto is echt een topper! Maar je hele serie mag er zijn, alles perfect belicht en heel mooi van kleur.
    Dat grijsfilter, daar ga je best plezier aan beleven, maar hier had je er gewoon niet echt de geschikte situatie voor, zelf zul je wel verschil zien in het water, maar voor de kijker lijkt het gewoon een windstille dag met spiegelglad water. Ik ga er tenminste vanuit dat wat ik zie voornamelijk ijs is met alleen een klein open gedeelte?
    groetjes Loes

    17 februari 2013 om 09:01

  4. Mooi winters blog. Groepje herten is inderdaad geen typische ‘buttshot’, juist een mooi plaatje. Ik heb helaas geen tips voor je op filtergebied, want die wereld wil ik ook zeker nog gaan verkennen!

    Gr, Carl

    16 februari 2013 om 13:35

  5. Mooi al die sneeuw in de OVP, Die grote groep herten is erg leuk zeker een plus dat er 1 je strak aankijkt.

    14 februari 2013 om 07:58

  6. mario

    Dit was echt genieten, heel mooi.

    14 februari 2013 om 03:35

  7. Wat een mooi winterslandschap, ook daar was het dus prachtig wit zondag.
    De eerste twee foto’s en die van de rietgors vind ik de mooiste.
    Geweldig om zo’n groepje edelherten in de sneeuw te zien.
    groetjes Ghita

    13 februari 2013 om 19:33

  8. Pracht foto’s van het winterslanschap René.
    Mooi wat je zoal allemaal tegen komt en dan ook nog op de plaat te zetten, hier geniet ik van. Gr. Tinie

    13 februari 2013 om 16:04

  9. Echt heel mooi.
    Kan me voorstellen dat je juist met sneeuw die kant op wil.
    Is zo mooi dit winters landschap, kom er alleen als het mooi weer is.
    Maar ik zou ook daar met de camera heen zijn gegaan.
    Mooi hoe je alle dieren op de foto hebt gekregen, de rietgors staat er ook mooi op. Heb hem nooit op de foto gekregen.
    Er komt morgen nog wel sneeuw, hoorde ik…we wachten af.

    13 februari 2013 om 09:07

  10. Prachtig René, OVP in de sneeuw heel gaaf.
    Schitterend dat je de edelherten tegen kwam, ik ben alleen in de Zomer een paar keer daar geweest en toen waren de Herten heel ver weg.
    De Rietgors en foto met groothoeklens ook heel mooi.
    Mooi dat je het barre weer hebt getrotseerd, ik heb genoten van je foto`s,

    groetjes Greet

    12 februari 2013 om 23:20

  11. p

    Hallo Renee, nou je hebt wel weer genoten in de sneeuw. Je fotoos zijn altijd weer mooi, en je kunt het goed vertellen alsof je ons echt meeneemt ,en ik vind de zwanen met de witte achtergrond heel sereen. Is weer een wat anders. pauwla

    12 februari 2013 om 23:17

  12. prachtig mooi, René, geweldige serie!

    12 februari 2013 om 22:35

  13. Wat een gave serie René, ik ben toch een ietsepietsie jaloers op je dat je zo dichtbij de OVP woont. Ik geniet weer volop van je foto’s!

    12 februari 2013 om 22:34

  14. yemrev

    Wat een boeiend verhaal weer, René. Hoop wel dat dit je laatste sneeuwblogje is (van dit jaar dan, he). Jammer dat je geen blauwe lucht achter die zwanen had. En wat de foto met het grijsfilter betreft: laat ik nou gedacht hebben dat het ijs was… 😉

    Grtz
    Dick

    12 februari 2013 om 22:03

  15. klaasfidom

    Geweldige serie!

    12 februari 2013 om 20:42

Geef een reactie

