Flamingo’s in Nederland

3 maart 2013

Het klinkt voor veel mensen onwaarschijnlijk, maar ook in Nederland komen wilde flamingo’s voor. En op dit moment zit er een groep in het Veluwemeer. Voor mij natuurlijk een mooie gelegenheid om te proberen daar een paar foto’s van te maken. Geen idee of ze een beetje benaderbaar zijn en of ze dichtbij genoeg zitten. Maar het is zeker het proberen waard om te gaan kijken. Alleen al om eens flamingo’s te zien die niet in een dierentuin wonen.

Dus ga ik vandaag op weg naar de randmeren. Helaas is het weer grijs en onderweg begint het zelfs te regenen. Ik kom aan op  de plek en laat mijn camera in de auto. Eerst maar eens de boel verkennen. Er is nu toch nog te weinig licht voor goede foto’s. Ik loop een klein stukje en kom op een strandje. Er hangt een behoorlijke mistlaag over het water. Niets te zien dus! Ja, wat nu? Dan maar een stukje wandelen langs het water. Veel meeuwen, kuifeenden en meerkoeten, maar geen flamingo te zien. Als ze er al zijn, zitten ze verder op het water in de mist.

Langzamerhand begint het dan toch wat lichter te worden en de mist veranderd in een lichtere nevel. Na mijn wandeling kom ik weer terug op het strandje waar ik gestart was. Ik hoor nu een soort van gekakel en ja hoor! De groep flamingo’s zitten gezellig met elkaar te kletsen! Niet echt dichtbij, maar wel al prachtig om te zien. Mijn camera ligt nog steeds in de auto, dus snel loop ik naar de parkeerplaats. Dan kan ik mijn eerste foto van de groep maken.

Flamingo's in het Veluwemeer

Flamingo’s in het Veluwemeer

Omdat het nog steeds vrij donker is geen topfoto, maar ik ben er toch erg blij mee.

Als je goed kijkt kun je twee verschillende soorten ontdekken: de Chileense Flamingo (Phoenicopterus chilensis) en de Grote Flamingo (Phoenicopterus roseus). De opvallendste verschillen zijn dat de Chileense wat kleiner is en de snavel is voor de helft zwart. De Grote Flamingo is dus groter, heeft minder zwart op de snavel en heeft roze poten. Dit in tegenstelling tot de Chileense die grijsgroene poten heeft. Ik ontdek in deze groep 7 Grote Flamingo’s en een stuk of 20 Chileense.

Heel langzaam klaart het wat op. En eindelijk, naar ongeveer anderhalf uur, heb ik voldoende licht om echt mooie foto’s te maken. En dat levert dan onderstaand, on-Nederlands beeld op.

Subtropisch Nederland

Subtropisch Nederland

Eigenlijk zit alles mee bij het maken van deze foto: de wind is gaan liggen, de nevel zorgt voor een intiem sfeertje en de vogels nemen mooie poses aan. Hier wordt ik dus blij van!

Zeer waarschijnlijk komen deze flamingo’s uit het meest noordelijke broedgebied in Europa: Het Zwillbrocker Venn in Duitsland net over de grens bij Groenlo. Daar broed een gemengde groep flamingo’s, die naast die hier aanwezige vogels ook, nog een derde soort herbergt: de Caribische Flamingo (Phoenicopterus ruber). De twee soorten van de andere kant van de Atlantische Oceaan zijn ontsnapte vogels, of nazaten daarvan. Van de Grote Flamingo’s is het minder duidelijk. Waarschijnlijk is het een menggroep van verwilderde en “echte” wilde exemplaren.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn flamingo’s geen tropische vogels. Ze kunnen de winterkou best verdragen. Ze hebben alleen open water nodig om te foerageren. Het is heel goed mogelijk dat sommige exemplaren onze contreien ontdekt en gekoloniseerd hebben.

Tot zover de “les”. Terug naar waarvoor we hier zijn: de prachtige flamingo’s! Vanuit het niets gaat de hele groep ineens de lucht in. Gelukkig was ik attent en kon ik de start van dit spektakel vastleggen. Zo met de vleugels open zie je ook de intens roze kleur.

Start

Begin van de start

En dan vertrekt de hele groep.

Met zijn allen de lucht in

Met zijn allen de lucht in

Ik denk dat ze nu wel snel uit het zicht verdwijnen, maar tot mijn verbazing en vreugde blijven ze rondjes vliegen boven de plek waar ze net zaten. Dit geeft mij de gelegenheid om een paar vluchtfoto’s  te maken.

Formatie

Formatie

Als ze op een bepaalde manier in de bocht hangen worden ze mooi door het nu aanwezige waterige zonnetje beschenen. Hierdoor komen de prachtige kleuren nog mooier uit.

In de bocht

In de bocht

Na zo een tijdje rondjes te vliegen, krijgen ze er blijkbaar genoeg van. In kleine groepjes landen ze weer op ongeveer dezelfde plek als eerder. Kijk zo hou je een fotograaf lekker bezig. Want dit moet natuurlijk ook weer vastgelegd worden.

Touchdown

Touchdown

Prima ballerina’s pur sang als je het mij vraagt. Waarom heet het bekende ballet eigenlijk “het Zwanemeer”? Wat mij betreft maken we er “het Flamingomeer” van. Hoewel dat toch wel minder lekker bekt.

Ja, wat kan ik er nog meer van zeggen. Het was een topochtend! En ik denk dat juist door het nevelige weer ik deze mooie foto’s heb kunnen maken. Als het zonnig was geweest waren de achtergronden van de foto’s een stuk onrustiger geworden. Nu kon ik een mooie sfeer neerzetten en komen de vogels mooi uit.

Mocht je meer willen lezen over flamingo’s in Nederland, kijk dan eens op deze site: http://home.kpn.nl/deleek30/index.htm.

Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben als ik van deze prachtige vogels, die je dus zo maar tegen het lijf kan lopen. Ook in ons koude kikkerlandje!

20 Reacties

  1. Gea

    Hoi Rene, Vandaag liep ik over de dijk bij Nulde, Schuitebeekdelta, daar zag ik twee Flamingo’s. Een zoekopdracht bracht bij jouw blog. Wat een geweldig mooie foto’s heb jij gemaakt van deze dieren! Echt klasse, ook het verhaal (en les) erbij vond ik super! Groet, Gea (Arkemheenpolder lid)

    14 april 2015 om 21:32

  2. Wat een pracht aan foto’s René.Ze zijn echt ontroerend mooi.Wat kan ik daar toch ontzettend van genieten.

    22 november 2013 om 01:05

  3. Mooi! Bijzonder ook!

    4 april 2013 om 18:50

  4. Stella van Leeuwen-Scharrenburg

    Geweldig, ja dit verwacht je niet in ons Nederland.
    Prachtige foto’s

    Groeten,
    Stella

    8 maart 2013 om 08:42

  5. Echt heel mooi René,

    ik weet dat ze inderdaad ons land ook aandoen en vorig jaar ben ik er zelfs voor omgereden. We hebben ze echter niet gevonden. Ze zouden aan de kant van Elburg zitten bij het Veluwemeer maar helaas. Volgens de aanwezige daar waren ze er wel de dag ervoor. Geeft ook niets, want hier zie ik ze in volle glorie.

    Groetjes, Helma

    7 maart 2013 om 20:41

  6. laura pasch

    Mooie serie!!

    7 maart 2013 om 20:31

  7. Prachtig! De vogels lijken helemaal los te komen van hun omgeving.

    7 maart 2013 om 16:07

  8. Prachtig om te zien René en dan zeker in het echie.
    Zelf heb ik ze enkele jaren geleden ook zo voor de lens gehad.
    Groetjes Tinie

    7 maart 2013 om 14:02

  9. Karen

    Wat een bijzondere verrassing, de flamingo’s in de nevel!

    7 maart 2013 om 11:45

  10. Heel bijzonder, daar wordt een mens gelukkig van als hij zo’n prachtbeelden voor de camera krijgt. Mooi!

    7 maart 2013 om 11:08

  11. Super.
    Echt hele mooie beelden zo met dat mistige sfeertje. Ook bedankt voor ‘de les’ 🙂
    De on-Nederlandse foto is echt een favoriet. Een heerlijk rustig beeld.
    Gr, Carl

    7 maart 2013 om 08:06

  12. yemrev

    Informatief blogje, René. Dat gebied bij Groenlo ben ik wel eens langs gefietst, maar niets gezien!
    Inderdaad wel erg onnederlands, maar toch prachtige, sfeervolle plaatjes. Je bent wel een enorme mazzelpik, maar geluk moet je ook afdwingen natuurlijk!
    Grtz. Dick

    6 maart 2013 om 22:36

  13. ik kan alleen maar herhalen wat al gezegd is: adembenemend mooi!

    6 maart 2013 om 22:26

  14. Het is inderdaad een on Nederlands gezicht maar een prachtige serie.Proficiat

    6 maart 2013 om 22:10

  15. Geweldig mooi René! de nevel was inderdaad je vriend deze morgen, en bij de vluchtfoto’s had je wat zon, dat kwam ook perfect uit, je bent gewoon een grote mazzelaar 😉
    Je hebt heel goed gebruik gemaakt van deze omstandigheden, prachtfoto’s!
    Gr. Loes

    6 maart 2013 om 21:50

  16. Wat een supermooie serie, de laatste foto vind ik helemaal te gek.
    Mooi om dit zo vast te kunnen leggen.

    6 maart 2013 om 21:12

  17. Prachtig, prachtig, prachtig!
    Vroeg opstaan loont dus, ik was te laat, ’s middags zitten ze verder weg en geen goed licht…
    Top gedaan!
    Groet, Marinka

    6 maart 2013 om 20:56

  18. Adembenemend mooi zijn je foto’s!

    6 maart 2013 om 20:04

  19. p

    Renee, ik kan alleen maar zeggen OOOOHHHHH!!!!!!

    6 maart 2013 om 19:20

  20. Schitterend om te zien. Ik vind het echt genieten.

    6 maart 2013 om 19:19

Geef een reactie

