Maart roert zijn staart

10 maart 2013

Na twee dagen lente is het al weer voorbij. We zijn weer terug bij af. In dit geval weer terug in de winter. Brrrrr…….., wat is het koud zeg! Een snijdende noordooster doet me nog een keer omdraaien als ik wakker wordt. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hup eruit en de natuur in! Ook onder deze omstandigheden zijn er mooie foto’s te maken. En ik wil een gebied verkennen waar ik de komende tijd vaker wil kijken. Verder verklap ik nog niets. Het wordt een soort van project voor mij. Hopelijk levert het wat op.

Tijdens de verkenning maak ik natuurlijk ook gewoon mijn foto’s. Het is duidelijk te zien dat de pas begonnen lente door het teruggekeerde winterweer overvallen is. Onderstaande foto symboliseert dat.

Overvallen

Overvallen

De ijsdruppels houden de wilgenkatjes in bedwang. De lente moet nog even wachten.

Niet alleen de ijzel laat zien dat het weer winter is, maar er is ook een dun laagje sneeuw gevallen. Zo boven op een oude rietpluim levert dat een mooi plaatje op. Ik vind zelf de kleur in deze foto erg mooi.

Rietpluim

Rietpluim

Ik heb er een klassieke uitsnede van gemaakt met de stengel vanuit de hoek.

Verder lopend valt het mij op dat er heel weinig leven is rondom me. Geen vogel te zien, behalve wat verkleumde kuifeendjes op de plas. Met hun snavel tussen de veren dobberen ze rustig rond en sparen verder hun energie. Die hebben ze hard nodig om warm te blijven.

Wat ik tot mijn verrassing wel zie zijn paddenstoelen. Die hebben de laatste warme dagen gebruikt om nog eens de kopjes omhoog te steken. Ik zie echter ook een exemplaar dat duidelijk al wat ouder is en niet lang meer te gaan heeft. Maar juist het verval levert een mooie vorm op. En hij staat ook nog eens om een mooie bemoste boomstronk. Voordat ik mijn foto’s kan maken heb ik een minuut of tien nodig om de plek te ontdoen van takjes, blaadjes en onkruid dat hinderlijk in de weg staat. Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar soms ben ik langer bezig met een plek voor te bereiden, dan met het maken van de foto’s. Maar gelukkig ben ik wel tevreden met het resultaat.

Verval

Verval

Het blaadje in de zwam laat ik bewust liggen. Die zit zo vastgeplakt dat ik bang ben dat alles in elkaar stort als ik hem verwijder. Net als de rietpluim is ook de paddenstoel bedenkt met sneeuw- kristallen. Net een laagje suiker. Ik kruip er dus, met mijn macrolens, nog een stukje dichter op.

Suikerlaagje

Suikerlaagje

Naast de kristalletjes vallen mij ook de mosjes op. Door de vochtige omgeving hebben veel sporen een druppel aan de top hangen. Ik vind het altijd moeilijk om druppels scherp op de foto te krijgen. Ik ben er nog niet achter hoe dat komt. Maar dit is een mooie gelegenheid om nog eens te oefenen. Eerst maar een van wat meer afstand een groepje vastleggen.

Snotneuzen

Snotneuzen

Toch niet slecht deze keer, al zeg ik het zelf. De volgende uitdaging: er nog dichter op gaan zitten. Meestal stel ik handmatig scherp en draai net zo lang aan de ring tot ik een scherp beeld zie. Door de onhandige houding waarin ik lig/zit is dat lastig. Terwijl mijn camera op de boomstam rust schuif ik hem iets naar voren of naar achteren om scherp te stellen. En dat werkt ook!

Waterdrager

Waterdrager

Mijn beste druppelfoto tot nu toe! Ik ben er blij mee.

Dit mosje heeft in ieder geval een zware last te dragen. Net zoals het volgende stel. Maar omdat deze op een kouder plekje staan is het ijs nog niet gesmolten.

Tweeling

Tweeling

Net als ik kunnen deze twee wel wat warmte gebruiken. Helaas voor ze kunnen ze de kou niet ontvluchten, zoals ik nu wel ga doen. Met koude vingers zoek ik de behaaglijke warmte van mijn huis weer op. Om daar bij te komen met een dampende kop koffie. Heerlijk! En het is ook heerlijk om weer bezig te zijn geweest met macrofotografie. Dat was al weer veel te lang geleden.

En NU wil ik lente!!!!!!

13 Reacties

  1. Het mag toch echt wel eens ophouden met al dat winterse weer, maar jij hebt er toch nog even wat fraais van gemaakt. De mosjes zijn schitterend, maar ook de paddo met suikerrandje kan mij wel bekoren.
    Groetjes Loes

    19 maart 2013 om 19:39

  2. Hoi Rene,
    Die eerste foto vind ik de allermooiste, maar ook de mosjes met de druppels zijn prachtig. Tja, weer sneeuw en ijs vanmorgen, ik begin de winter nu toch echt zat te worden.
    Maar het levert wel mooie foto’s op…
    groetjes Ghita

    14 maart 2013 om 20:19

  3. laura pasch

    Ik vind de paddestoel heel mooi!!

    14 maart 2013 om 18:59

  4. Prachtige foto’s, vooral met die druppels. Gr. Gery

    13 maart 2013 om 23:53

  5. Je eerste rondje voor je verkenning is goed gelukt. Het is zeker koud, helaas hier geen sneeuw. Je druppel is zeker super gelukt. Maar net wat je schrijft, een beetje warmte kan geen kwaad..

    Groetjes Von

    13 maart 2013 om 20:04

  6. heel fraai al dat macrospul (wat zal ik blij zijn als er weer bloemen en insecten zijn!)!
    vooral de foto’s van de “kristalsuikerpaddo” en de ‘waterdrager’ vind ik heel mooi.
    groetjes!

    13 maart 2013 om 16:44

  7. Je hebt er wel hele mooie foto’s van gemaakt René.
    Wat mooi de mosjes met de druppeltjes.
    Mooie kleuren en scherpte verloop.
    Gr. Tinie

    13 maart 2013 om 15:13

  8. Een prachtige serie. Op het juiste moment want vaak verdwijnen die bevroren
    druppels heel snel.

    13 maart 2013 om 13:54

  9. Erg mooi.

    13 maart 2013 om 13:38

  10. Fijn om je blog je lezen, ik hoor je het zo vertellen terwijl je op de grond ligt of zit. Prachtig die foto’s en ik probeer het op te snuiven. Wat een wondere wereld!

    13 maart 2013 om 12:24

  11. Mooie beelden René. Kleuren combinaties zijn fijn om te zien. De druppelfoto’s zijn erg gaaf. Inderdaad mooi scherp erop gekregen. Je zegt dat je het moeilijk vind om druppels scherp op de foto te krijgen (focus probleem lens/camera combi?), maar deze foto’s laten lekker het tegenovergestelde zien. Ragscherp 🙂

    Succes met je project! Ben benieuwd.

    Gr, Carl

    13 maart 2013 om 08:05

  12. Mooi blogje René.
    Leuk met de druppeltjes en het randje suiker op de Paddenstoel vind ik ook heel leuk.

    groet Greet

    12 maart 2013 om 23:33

  13. Pauwla

    Hallo, Renée. Nou je hebt de kou getrotseerd en een mooi resultaat is het gevolg. Het is weer prachtig. De druppels zien er al heel mooi uit hoor. Bedankt.

    12 maart 2013 om 22:22

Geef een reactie

