Rondje Almere

23 maart 2013

Meestal vertel ik een heel verhaal over mijn fototochtjes. Maar natuurlijk is het niet elke keer raak. Soms zie je gewoon niets, of zijn de foto’s niet goed genoeg. En een blog schrijven over één foto vind ik ook een beetje mager. Maar die ene foto blijft dan wel, onterecht, op de plank liggen. Vandaar dit blog met een aantal foto’s die ik nog in mijn archief heb liggen. En om er toch nog een lijn in te krijgen: allemaal gemaakt in het mooie Almere.

Als eerste wil ik de meerkoet eens in het zonnetje zetten. Een vogel die vaak genegeerd wordt door fotografen omdat ie zo veel voorkomt, er niet echt spannend uitziet en eigenlijk ook gewoon niet erg aardig is. Maar om er een goede foto van te maken is eigenlijk best moeilijk met dat felle witte stuk boven de snavel en het zwarte verenkleed. Op één van mijn wandelingen langs de Noorderplassen is het mij dan toch gelukt.

Meerkoet

Meerkoet

Ook is deze soort geschikt voor abstracte natuurfoto’s. Onderstaande foto heb ik omgezet in zwart/wit en het contrast flink verhoogd. Ik vind zelf vooral de kringen in het water deze foto iets extra’s geven.

In een kringetje

In een kringetje

Op dezelfde ochtend kwam ik ook nog dit kuifeendje tegen. Meestal zitten ze in groepen een beetje te dobberen op het water. Maar deze houdt blijkbaar van wat meer rust of heeft last van een ochtendhumeur en is door de anderen uit de groep gegooid. Het levert mij een mooi plaatje op.

Spiegelkuifje

Spiegelkuifje

Op een andere ochtend zag ik, in de Lepelaarsplassen, een groepje pijlstaarten naar eten zoeken. De pijlstaart is een slanke eend, waarbij de mannetjes verlengde staartveren hebben. Hieraan heeft de vogel zijn naam te danken. De vogels broeden in het hoge noorden van Europa, hoewel er ook wel een aantal in Nederland blijven om te broeden. Je kunt ze dus het meest in de winter zien als wintergast of als doortrekker. De volgende foto is kwalitatief misschien wat minder, maar je kunt wel goed zien waaraan ze hun naam te danken hebben.

Pijlstaarten

Pijlstaarten

Helaas zitten ze te ver weg voor mooie foto’s. Want vooral het mannetje ziet er prachtig uit op dit moment. Maar ooit zal ik die nog wel eens onder betere omstandigheden voor mijn lens krijgen.

Een andere mooie eendensoort is het nonnetje. Ook die kun je in Almere tegenkomen. Het is een klein eendje, die snel op de vleugels gaan als ze je zien. Moeilijk te benaderen dus. Ook nu gingen ze er vandaar voordat ik een beetje in de buurt ben. Gelukkig voor mij vlogen ze langs me heen, zodat ik een paar vluchtopnames kon maken.

Vliegende nonnen

Vliegende nonnen

Je ziet hier twee mannetjes en een vrouwtje.

Ook als je weer naar huis gaat moet je goed opletten. Soms kom je nog wat leuke momenten tegen. Zoals deze buizerd, die een beetje verstoord keek toen ik stopte voor deze foto. Gelukkig bleef ie wel gewoon zitten. En dat is op zich al bijzonder.

Buizerd

Buizerd

Op de foto zag ik later dat hij op één pootje zit. Hij heeft er trouwens wel gewoon twee.

Nu lijkt het uit dit overzicht dat ik alleen maar vogels tegenkom in Almere, maar niets is minder waar. Om dat te bewijzen sluit ik af met deze foto.

Edelhert

Edelhert

En dit is dus op 5 minuten fietsen van mijn huis 😀 .

Ik ben weer thuis en zo eindigt mijn rondje door Almere . Ik hoop dat je hebt genoten van de rondleiding.

 

13 Reacties

  1. laura pasch

    Prachtige foto’s en die kontjes in de lucht, heerlijk!!

    1 april 2013 om 21:38

  2. almere is zo slecht nog niet om te wonen ,wat is dit mooi.

    25 maart 2013 om 18:32

  3. Een hele mooie serie van je rondje. Vooral de foto met het edelhert vind ik fantastisch.
    Komt helemaal vrij van de achtergrond.

    25 maart 2013 om 16:52

  4. Heerlijk toch, als je al dit moois zo in je eigen omgeving kunt aantreffen, je moet er dan wel oog voor hebben, maar dat heb jij wel, getuige deze fraaie serie.
    Groetjes Loes

    25 maart 2013 om 12:25

  5. Een meerkoet niet lief..?? ik heb hier droppie en die eet uit mijn hand….lief hé. En heb al vele foto’s van mijn vriendje. Maar inderdaad, een meerkoet heeft geen mooie kleuren..En wat kom je een variatie aan vogels tegen, en dat allemaal zo dichtbij huis. Woon je op een mooi stekkie.

    Maak nog maar zo’n rondje.

    Groetjes Von

    23 maart 2013 om 19:26

  6. Hoi Rene,
    Grappig wat je schrijft over de meerkoet. Ik negeer ze inderdaad altijd omdat ik ze gewoon overal zie. De eerste meerkoet foto vind ik het mooist, dat warme licht doet het ‘m. Kuifje met spiegeling vind ik ook super. En die vliegende nonnen, mooi moment. ik heb deze winter weinig nonnetjes gezien. De buizerd heb je lekker close, zou hij koude poten hebben gehad dat ie ze een voor een even omhoog hield tussen zijn veren?
    Mooie serie.
    groetjes Ghita

    23 maart 2013 om 16:19

  7. Prachtige foto`s vooral die van de pijlstaarten en de vliegende nonnen.
    Fijn weekend

    23 maart 2013 om 15:12

  8. Hallo René ik heb zeker genoten van je rondleiding.
    Er is veel mooist te zien op je rondje en dat heb je prachtig vast gelegd.
    De buizerd is prachtig maar de vliegende nonnen zijn ook erg mooi om te zien.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    23 maart 2013 om 14:27

  9. Gelukkig dat zo’n losse foto’s toch nog aan bod komen en zo een zeer waardig blog vormen. En deze koude winterdag is toch ook een prima moment.

    Foto 1 vind ik heel mooi. Een meerkoet is inderdaad niet zo heel makkelijk maar deze is zowel qua kleur als qua scherpte een heel goede foto. Ook de achtergrond werkt heel goed mee.

    De pijlstaarten vind ik vooral heel grappig .. hoe vaak zie je dat nou. Zo allemaal op een rijtje met hun kont in de lucht.

    23 maart 2013 om 13:30

  10. Prachtige foto’s weer Rene, het is altijd weer genieten op je blog.

    23 maart 2013 om 13:14

  11. Bedankt voor de rondleiding 🙂
    Edelhert op vijf minuten van je huis; moest je dat nou weer herhalen 😉 Uiteraard heel cool. Rondje Almere heeft je toch nog een aardige blog opgeleverd. Goed dat je dit nog hebt gepubliceerd. Mooie beelden, met het hert als favoriet voor mij.
    Gr, Carl

    23 maart 2013 om 12:34

  12. Edelhert kleurt mooi in dat landschap.

    23 maart 2013 om 12:04

  13. P.

    Hallo Renée. Nou natuurlijk geniet ik weer van je foto’s. Ik kan niet zeggen welke ik het mooist vindt. Iedere foto heeft weer zijn eigen charme. Bedankt. Pauwla

    23 maart 2013 om 11:24

Geef een reactie

