Poldermist

7 april 2013

Het belooft een zonnige dag te worden, maar zoals wel vaker begint de dag mistig. Eerst baalde ik altijd als het weer eens mistig was, maar inmiddels weet ik dat je dan juist foto’s kan maken die anders zijn dan je normaal gesproken ziet. Dus trok in vol goede moed naar de Eempolder. Weidevogels en misschien hier en daar nog een landschapje. Ik zal wel zien wat ik tegen kom.

Eerst maar eens naar de slaapplaats van de grutto’s. Er waren er niet zo veel als de vorige keer (zie: Eerste paasdag), en de sfeer was heel anders.

Grutto's in de mist

Grutto’s in de mist

Ook nu kan ik weer dichtbij komen door achter het riet langs te sluipen.

Helaas blijven de andere vogels (kluten, bergeenden en meeuwen) buiten bereik van mijn camera. Ik hou deze plas dus voor gezien en wandel een stukje de polder in. Bij het gemaal staan de knotwilgen langs het kanaal. Langzaam verdwijnen de achterste bomen in de mist

Wilgenrij

Wilgenrij

Als je een ander standpunt in neemt krijg je weer een ander beeld. Dit keer met de spiegeling.

Spiegeling in zwar/wit

Spiegeling in zwart/wit

Deze keer heb ik eens een zwart/wit omzetting gedaan. Ik doe dat niet vaak en ben benieuwd naar jullie mening. Het geeft een onheilspellende sfeer. Wat eigenlijk niet overeenkomt met hoe ik het ervaar. Voor mijn gevoel is het een hele rustige stille sfeer. Maar het z/w-plaatje vind ik dan wel weer iets hebben.

Verder lopend kom ik bij een bekende plek in de Eempolder: de dode boom. Deze is natuurlijk al talloze malen gefotografeerd, dus maak daar nog maar eens een unieke foto van. Niet te doen natuurlijk, maar onderstaande foto vind ik zelf wel mooi.

Dode boom

Dode boom

Ondertussen is de mist wat minder geworden en geniet ik van de vele vogelgeluiden. Kieviten buitelen door de lucht en de grutto’s roepen. Heerlijke lentebeelden en  geluiden! Alleen de temperatuur laat nog steeds te wensen over. De koude wind herinnert mij dat de winter nog steeds in het zadel zit. Ik loop terug naar mijn auto en rij nog even een rondje om te kijken of er nog wat vogels op de foto willen.

Helaas blijven verreweg de meeste vogels in het gras en laten ze de paaltjes links liggen. Alleen een graspiepertje poseert even voor me.

Graspiepertje

Graspiepertje

Niet heel close in beeld, maar ik vind dit wel een mooie compositie.

Hierna kom ik een hele groep hazen tegen. Maar daar heb ik al uitgebreid verslag gedaan in mijn vorige blog Haasdag.

Als ik dan aan het eind van de ochtend weer naar huis rij kom ik nog langs deze reiger in de sloot. Tot mijn verbazing blijft hij gewoon zitten! Dat ben ik niet gewend. Normaal gesproken gaan ze snel  op de wieken als je dichtbij komt. Maar dit exemplaar heeft geen moeite met mijn aanwezigheid. Ik hoop alleen dat dat niet veroorzaakt wordt door ziekte of zwakte. Snel neem ik een paar foto’s en laat hem verder met rust.

Reigerportret

Reigerportret

Volgens mij is het nog een jonge reiger. Een jong van vorig jaar misschien? Onderstaande foto is niet gecropt om een beeld te geven hoe dicht ik hem kon benaderen. Meer kreeg ik er dus niet op.

Jonge blauwe reiger

Jonge blauwe reiger

Het was een zeer vruchtbaar foto-ochtendje en ik heb genoten van het buiten zijn. Dat is voor mij de perfectie combinatie: lekker in de natuur en ondertussen plaatjes schieten. Heerlijk!!!!!!

 

14 Reacties

  1. Die mist levert sfeervolle plaatjes op. Mooie serie!

    14 april 2013 om 23:26

  2. Heel gaaf om te zien .ik bewonder je mooie fotoos.
    Wat is de natuur toch mooi. gr cees

    14 april 2013 om 10:35

  3. Mistig mooie beelden en dat graspiepertje !! Ohh man Die zw/w omzetting mooi Spijtig dat Je de kleurversie er niet bij zet (persoonlijke keuze ) Groetjes

    14 april 2013 om 10:32

  4. Heel mooie sfeervolle en afwisselende foto’s!

    14 april 2013 om 10:28

  5. ada

    Met doorklikken kom ik op je site terecht René. Ik zit werkelijk te genieten van je foto’s en je verhalen erbij. De z/w foto vind ik heel mooi qua sfeer. De dode boom foto vind ik mooi vanwege de compositie die de weidsheids van dit landschap goed laat zien. De boom met z’n spiegeling trekt daardoor de aandacht.
    Graag kom ik vaker bij je langs.

    13 april 2013 om 21:14

  6. en dat in de mooie polder. Ik ga vaak naar de andere kant, zal deze kant ook een keertje bezoeken. De bomenrij is wel heel mooi om te zien. Je hebt een fijne dag gehad, ondanks voor je gevoel een niet zo hele mooie start, maar in de mist zo’n rij in de mist, dan kom je toch met een glimlach thuis….

    Groetjes Von

    13 april 2013 om 21:09

  7. p

    Hallo Renee, het is weer heel mooi wat je met ons deelt. De reiger is super, en het graspiepertje is zooo schattig. De zwart wit vind ook fantastisch door de spiegeling. pauwla

    13 april 2013 om 18:17

  8. heel mooi, allemaal en de zwart-wit helemaal niet onheilspellend

    13 april 2013 om 17:23

  9. De mist… ik hou ervan. Magische foto’s René! Het is weer genieten van je prachtige serie!
    Fijn weekend gewenst!

    13 april 2013 om 13:52

  10. prachtige foto’s , ik ken het gevoel , heerlijk ’s ochtends vroeg lekker stil, alleen, verlaten maar absoluut niet eenzaam. genot en verwondering.

    13 april 2013 om 13:23

  11. klaasfidom

    Erg mooi, de mist foto’s zijn super!

    13 april 2013 om 12:14

  12. yemrev

    Zwartwit plaatje is fraai. Misschien ook eens proberen met de dode boom?

    13 april 2013 om 12:06

  13. Het is weer wonderbaarlijk mooi en ik hou van je verhalen erbij!

    13 april 2013 om 11:29

Geef een reactie

