Polderen

5 mei 2013

Vijf mei: bevrijdingsdag. Voor mij een heerlijke dag om weer eens naar de Arkemheen polder te gaan. Ik was hier voor het laatst in februari (Een rondje Arkemheen). Hoog tijd dus voor een nieuw rondje. Inmiddels zijn de weidevogels zoals de grutto en de tureluur weer terug uit Afrika en ook de zwaluwen zijn weer met zijn allen teruggekeerd.

Het is nog lekker rustig als ik er ben en de zon op komt. Helaas niet erg spectaculair deze keer, dus die foto’s zijn niet mooi genoeg om hier te laten zien. Al snel kom ik de eerste boerenzwaluwen tegen. Her en der zitten ze op de vele hekjes en palen.

Boerenzwaluw

Boerenzwaluw

Er zitten twee exemplaren op dit hekje en plotseling springt de één op de ander en er weer af. Dat was wat je noemt een vluggertje. Het ging zo snel dat ik er geen foto van kon nemen. Gelukkig blijft het niet bij één keer en dus kan ik toch een paring vastleggen.

Vluggertje

Vluggertje

Ik vind het zelf wel mooi dat de vleugels zo vaag zijn. Geeft mooi weer hoe snel zo’n paring gaat. Na een keer of vier hadden ze er genoeg van en vlogen ze weg. Op zoek naar insecten.

Ik rij verder met mijn raampje open en geniet van de heerlijke geluiden van de grutto’s en de kievieten. Voorlopig blijven ze echter buiten schietafstand. Daarom rij ik even een ander weggetje in en daar zie ik moeder muskuseend met een stuk of 8 jonkies. Ik stap uit om ze vanuit een laag standpunt in het gras te fotograferen. Maar moeders vertrouwt het niet en duikt met haar kroost de sloot in. Dan maar een plaatje in het water.

Familie muskuseend

Familie muskuseend

Jammer dat het voorste eendje niet scherp is. Volgende keer toch beter letten op mijn diafragma. Als ik iets moois zie wil ik de instellingen nog wel eens vergeten en begin dan gelijk te fotograferen.

Ik stap weer in mijn auto en rij de Putterpolder in. Deze ligt naast de Arkemheen polder en ook daar zijn veel vogels te zien. Er zitten op dit moment ook kemphanen, maar die zie ik nog niet. Wel een grutto die in de slootkant op zoek is naar lekkere hapjes. Erg dicht bij, zodat ik dit portret kan maken.

Foeragerende grutto

Foeragerende grutto

Met zijn snavel vol modder, maar het schijnt hem niet te deren. Later bedacht ik dat ik hier wel een mooi filmpje van had kunnen maken. Niet aan gedacht op het moment zelf. Voor een volgende keer dus.

Vlak bij de grutto is ook een tureluur op zoek naar eten. Niet zo duidelijk aanwezig als de grutto, maar net zo mooi. Ze hebben prachtige oranje poten.

Tureluur

Tureluur

Ik verleg mijn aandacht weer naar de grutto’s. Vaak fotografeer je die op een paaltje. Je krijgt dan een mooie rustige achtergrond. Vanuit de auto krijg je, als de vogel op de grond zit, een foto van boven af. Hierdoor wordt de achtergrond vaak druk, door het gras. Dus ik stel mijzelf een nieuw doel: een foto van een grutto, in het gras, met een rustige achtergrond. Hiervoor moet ik dus de auto uit en plat op mijn buik.

Omdat ik niet super veel mm’s heb is het de vraag of de vogels dichtbij genoeg blijven als ik de auto verlaat. De eerste poging mislukt. De grutto loopt snel weg als ik de autodeur open. De tweede vliegt al roepend op. Zo gaat het nog een tijdje door. Een beetje gefrustreerd raak ik er wel van, maar de aanhouder wint! Dit exemplaar blijft doorgaan waar hij mee bezig is en ik laat mij voorzichtig uit de auto zakken. Rijstzak op de grond en ik op mijn buik er achter. Eigenlijk zit de vogel iets te ver weg, waardoor ik heb moeten croppen, maar ik vind hem wel geslaagd.

In het gras

In het gras

Het bloemetje en de open snavel is een mooie bonus.

Inmiddels ben ik terug in de Arkemheen polder en laat de auto even staan om langs de dijk op zoek te gaan naar rietvogeltjes zoals de rietzanger, de rietgors en de blauwborst. De eerste twee hoor ik veelvuldig, maar ze zitten laag in het riet. Niet te fotograferen dus. Dan zie ik een blauwborst opvliegen, maar ook die verdwijnt tussen de rietstengels, om zich niet meer te vertonen. Helaas, ze willen vandaag niet meewerken. Wel kom ik nog een collega fotograaf tegen die ik ken via facebook. Altijd leuk om in het echt even kennis te maken.

Ik laat de dijk voor wat ie is en stap voor een laatste rondje in de auto. De boerenzwaluwen zijn vandaag het meest aanwezig op de paaltjes en de hekjes. Hier nog een opname van zo’n snelle rakker.

In het zonnetje

In het zonnetje

Het blijven leuke vogeltjes om te fotograferen. Ooit wil ik ze nog eens vliegend vast leggen. Maar dat is echt heel lastig!

Het is tijd om naar huis te gaan. Het was erg vroeg vanochtend en het is mooi geweest. Misschien ga ik ook wel een middagdutje doen, net als deze grutto.

Middagdutje

Middagdutje

Het was een mooie ochtend in de polder en ik heb een aantal mooie foto’s kunnen maken. Geen heel bijzondere soorten, maar daar moet je ook een beetje mazzel mee hebben. Tevreden verlaat ik de polder.

16 Reacties

  1. Wat een prachtige foto’s daar geraak ik niet op uitgekeken

    13 mei 2014 om 23:30

  2. M.A.H. de Graaf

    ik vind het jammer dat de foto’s niet meer gedeeld kunnen worden.waarom is dat?

    9 mei 2013 om 09:12

    • Hoi, ik snap niet wat je precies bedoelt. Ik heb namelijk niets veranderd aan de site. Wat kon je eerst wel, maar nu niet meer?

      Gr. René

      9 mei 2013 om 11:05

  3. Je hebt ze heel mooi op de foto gezet..ik zie dit soort vogels niet iedere dag en vind ze wel bijzonder.
    Je had er prachtig licht bij, heel mooi !!
    De zwaluwen zijn leuke vogeltjes.Fotogeniek ook.
    Toch wel mooi om er zo vroeg op uit te zijn.
    Gezellige dag !!

    9 mei 2013 om 08:32

  4. Ik merk steeds weer dat mijn mondhoeken omhoog krullen als ik jouw foto’s zie ☺ Genieten!

    8 mei 2013 om 23:45

  5. Mooie serie. Ik weet dat het niet eenvoudig is om vogels te fotograferen en heb het echter sinds de winter niet meer gedaan. Misschien moet ik ook maar weer eens op jacht… het is gewoon erg fijn om in de polder te zijn met al die vogels… groetjes, Maria Jo

    8 mei 2013 om 20:21

  6. Met zo’n serie zou ik ook meer dan tevreden zijn. Vooral de boerenzwaluwen vind ik prachtig!

    8 mei 2013 om 18:29

  7. Mooi rondje met mooie foto’s. Vooral je buikfoto van de Grutto in het gras vind ik geslaagd.

    8 mei 2013 om 16:14

  8. Prachtige serie René.
    Ik vind de zwaluwen ozo mooi, dat wil ik ook nog eens zo voor de lens ;-))
    Gr. Tinie

    8 mei 2013 om 15:50

  9. ada

    Een mooi fotoverslag van je polderervaringen.
    Je weet de sfeer heel goed ‘te vangen’. Het is echt een genot om naar je foto’s te kijken.
    De (zeldzame) keren dat ik vroeg uit de veren was om ‘vroege vogels’ te kieken lieten die verstek gaan. Maar als ik deze foto’s zie dan moet ik het toch nog maar eens proberen . . . op dat fiets dat wel 😉

    7 mei 2013 om 21:49

  10. Wat is er toch veel te zien daar in de Arkemheen polder. De boerenzwaluwen stelen de show, prachtig.
    groetjes Ghita

    7 mei 2013 om 21:26

  11. yemrev

    Zwaluwen zijn inderdaad leuke vogeltjes om te kieken. Zal ze op mijn lijstje zetten! De foto van de “grutto in het gras” is erg fraai. Al je stiekeme gekruip en gesluip is niet voor niets geweest!
    En dat besef achteraf van verkeerde instellingen komt me bekend voor. Heb ik dus niet alleen last van…

    Groet,
    Dick

    7 mei 2013 om 20:47

  12. Ik word er weer stil van…

    7 mei 2013 om 20:38

  13. Mooi verslag mijn waarde “collega fotograaf van Facebook ” en prachtfoto’s ook en je moet altijd geluk hebben als je vogels wil fotograferen … maar dat weet jij ook als geen ander …. Minstens zo belangrijk is de ervaring en ben blij dat je de polders weer tevreden hebt kunnen verlaten

    7 mei 2013 om 20:21

  14. soms zit het mee, soms ‘tegen’. hoewel, zelf vind ik tegenwoordig het maken van mooie foto’s of de natuurbelevenis van iets belangrijker dan het ‘scoren’ van (bijzondere) soorten. maar leuk blijft dat natuurlijk wel 😉
    prachtige foto van de grutto vanaf de rijstzak op de grond. heb dat zelf nog niet gedaan (ze gaan er meteen vandoor als ik mijn deur opendoe, maar zal het toch eens gaan proberen). de zwaluwen zijn ook heel erg goed gelukt. dat was genieten!

    7 mei 2013 om 20:17

  15. Dat het geen bijzondere soorten zijn geeft helemaal niet zolang de foto’s wel bijzonder zijn. En dat zijn ze zeker. Die zwaluwen vind ik persoonlijk geweldig, ik heb ze al zo vaak geprobeerd te kieken maar ik zie ze altijd alleen maar vliegen en dat is niet te doen met hun onverwachte wendingen.
    Die grutto’s zijn ook erg goed gelukt, alle moeite die je deed waren het dubbeldik waard.

    7 mei 2013 om 16:54

Geef een reactie

