Bevers

16 juni 2013

Eigenlijk ga ik altijd vroeg in de ochtend op pad met mijn camera. Maar vandaag is het Vaderdag, dus lekker uitslapen en ontbijt op bed. Samen met de zelfgefabriceerde knutsels altijd weer een heerlijk moment. Geen tijd dus om er vanochtend op uit te trekken, dus dan maar een keer in de avond op pad.

Ik besluit om weer eens te kijken of ik de bevers kan vinden. Het is al weer een lange tijd geleden dat ik ze gezien heb. En goede foto’s heb ik nog niet van deze prachtige dieren. Als ik op de plek aangekomen ben is er nog niet veel te zien. Alleen een aantal paartjes futen. Die trouwens tussen het riet behoorlijk lawaaierig bezig zijn met iets. Het lijkt op paren. Een tweede leg? Of gewoon aan de late kant? Natuurlijk maak ik wat foto’s, maar veel bijzonders is het niet. Ik besluit weer terug te lopen en dan…….

Bever

Bever

Ja hoor, daar zit ie. Hij zwemt weg aan de overkant van het kanaal  onder de overhangende takken. Niet de meest ideale omstandigheden voor het maken van foto’s. Ook omdat het inmiddels 9 uur geweest is en het dus begint te schemeren. Helemaal tussen de bomen. De ISO gaat dus omhoog en het diafragma gaat verder open. Maar goede foto’s maken lukt niet meer en de bever verdwijnt uit het zicht.

Ondanks deze mager oogst loop ik inwendig juichend verder. Een bever zien is een prachtige belevenis. Het zijn dan ook geweldige dieren en in het echt best groot. Ik loop verder langs het water als ik tot mijn verrassing weer een bever zie zwemmen. En nu aan mijn kant! Ik ga rustig zitten en wacht tot hij dichter bij komt. Wat heet dichter bij: hij zwemt gewoon voor me langs! Op ongeveer 3 meter!

Oogcontact

Oogcontact

Ik weet zeker dat hij me aankijkt. Maar verder trekt hij zich niet veel van me aan. Rustig zwemt hij verder en verdwijnt onder een bruggetje, waarna hij op het grotere meer uit het zicht raakt. Wow!!! Dat was gaaf!!! Mijn avond is geslaagd.

Maar wacht….. het is nog niet afgelopen. Vijftig meter verder zie ik bever nummer 3. Het is toch niet te geloven. Zo zie je ze tijden niet en nu ineens 3 op één avond. Dit exemplaar zit net als de eerste aan de andere kant. Ik wil eigenlijk al doorlopen, omdat fotograferen vanaf die afstand geen zin heeft. Toch besluit ik nog even te blijven en gewoon te genieten van de aanwezigheid van dit grote knaagdier. En dat was een goede beslissing.

Blijkbaar heb ik een soort van bevermagneet bij me vanavond, want ook deze komt naar me toe gezwommen.

Toenadering

Toenadering

Even ben ik zelfs bang dat ie de wal op komt, maar gelukkig besluit hij op het laatste moment af te buigen. Zo kan ik ook nog een foto maken van opzij.

Laatste blik

Laatste blik

Eén laatste blik nog en dan duikt ie onder. En daarna zie ik hem niet meer terug. Inmiddels is het half tien en ik besluit naar de auto te lopen. Ik heb nog wat anders gepland, maar daarover in een volgend blog meer. Dan brengen de bevers van Almere me nog een laatste groet. Naast me hoor ik een enorme klap op het water. Een geluid dat ik herken: een bever die met zijn staart hard op het water slaat. Een passend einde van deze bevertocht!

17 Reacties

  1. Wat een mooie ontmoeting met de bevers. Diegene die naar je toe komt zwemmen, dat is toch wel heel gaaf, mooie foto ook.
    groetjes Ghita

    22 juni 2013 om 16:46

  2. Pingback: Sunset Boulevard | René Vos natuurfotografie

  3. Your photos are really beautiful.

    21 juni 2013 om 05:29

  4. Geluk en kunde !! Mooi Groetjes

    20 juni 2013 om 21:47

  5. Bijzonder hoor! wat zul je in je nopjes geweest zijn, en dan met zo weinig licht nog zulke foto’s er uit weten te slepen, knap werk, complimenten1
    Groetjes Loes

    20 juni 2013 om 20:35

  6. Hallo René,

    Lijkt me een super belevenis…zo omschrijf je het ook. Als je dan ook nog de kans krijg dat ze gewoon naartoe toe zwemmen….ja WOW….erg gave beelden die je uitermate goed benut hebt van het moment.

    Gr,

    Remco

    20 juni 2013 om 19:25

  7. Op zoek en dan ook nog vinden. De foto’s zijn in meerdere opzichten geslaagd. Heel bijzonder mooi!

    20 juni 2013 om 09:37

  8. “Toenadering” vind ik het het hoogtepunt van deze mooie serie. Het zijn de net iets warmere kleuren, maar vooral het dier dat je aankijkt terwijl het op je toezwemt…hier wordt natuur tot een belevenis!

    20 juni 2013 om 01:04

  9. Gaaf hoor, super om ze tezien en dan ook nog zulke foto’s.

    19 juni 2013 om 22:54

  10. Wat gaaf René! Je had wel veel mazzel en dat op Vaderdag.
    Gave foto`s man,

    groet Greet

    19 juni 2013 om 22:05

  11. yemrev

    Weer eens wat anders, hè! Beverfoto’s. De frontale vind ik het leukst. Verder is het wel jammer dat je maar zo’n klein deel van het beestje ziet… Hoe groot zijn ze eigenlijk?

    Groet, Dick

    19 juni 2013 om 22:02

  12. Schitterend dat noem ik nog eens geluk hebben. WOWWWWWWW…….
    Hier in de buurt zitten ze ook maar het is me nog niet gelukt ze op een foto te zetten.

    19 juni 2013 om 21:40

  13. Eigenlijk heb ik maar een woord voor deze bever ontmoetngen: WOWWWWW

    19 juni 2013 om 20:42

  14. prachtig man wat een geluk en wat zijn je foto’s mooi geworden.

    19 juni 2013 om 19:59

  15. Prachtig !!!
    Zo zie je maar dat er ’s avonds ook nog genoeg te zien is.
    Ondanks dat het licht misschien niet optimaal was, prachtige foto’s.
    Maakt zeker je hele dag goed , leuk.

    19 juni 2013 om 19:55

  16. De foto’s zijn heel mooi!

    19 juni 2013 om 19:17

Geef een reactie

