Sunset Boulevard

16 juni 2013

Na mijn prachtige ontmoeting met de bevers rij ik naar de Markermeerdijk om eens te kijken of ik de zonsondergang kan vastleggen. Ik heb mijn grijsfilter mee, dus daar wil ik mee experimenteren. Eigenlijk heb ik die nog te weinig gebruikt. Het is een rotatiefilter, die door er aan te draaien, meer of minder licht door laat. Maximaal kun je de belichtingstijd 5x verlengen. Ik ben benieuwd wat voor foto’s dat gaat opleveren. Om te laten zien wat het filter voor effect heeft zal ik de exif-gegevens bij alle foto’s vermelden. En natuurlijk heb ik een statief gebruikt.

Door de bevers ben ik eigenlijk iets te laat. Maar daar hoor je mij niet over klagen 😀 . De zon zakt net tegen de horizon aan. Eerst maar eens een foto zonder filter.

Markermeer

Markermeer

Exif:  sluitertijd 1/6 sec; ISO-640; diafragma f13; brandpunt 24mm

Later zie ik dat de ISO nog hoog staat. Vergeten terug te zetten 😦

Dan zet ik mijn filter er voor. Ondertussen veranderen de kleuren in de lucht razendsnel. Helaas kan ik niet meer zien op welke stand het filter stond. Maar het verschil op het water is duidelijk.

Magenta sky

Magenta sky

Exif:  sluitertijd 1,3 sec; ISO-640; diafragma f14; brandpunt 12mm

Door de langere sluitertijd is het water een stuk rustiger. Maar ik wil nog een stapje verder. Door niet direct richting zon te fotograferen heb je meer licht nodig voor een goede belichting en dus een nog langere sluitertijd.

Avondsfeer

Avondsfeer

Exif:  sluitertijd 2,5 sec; ISO-640; diafragma f20; brandpunt 24mm

Vooral bij de basaltblokken zie je nu het effect. Want hoewel er nog net zo veel golven zijn als op de eerste foto, zie je dat niet meer terug. Het water veranderd in een melkachtige vloeistof. Sommigen vinden dat lelijk en anderen juist erg mooi. Ik denk zelf dat je per foto moet bekijken wat het beste uit komt. De ene situatie is de andere niet natuurlijk.

Een sluitertijd van 2,5 seconden is natuurlijk leuk, maar dat moet nog langer kunnen. Dus kijk ik in de richting waar het al aardig donker aan het worden is. Dat levert de volgende foto op:

Blauwe uurtje

Blauwe uurtje

Exif:  sluitertijd 10 sec; ISO-640; diafragma f20; brandpunt 24mm

Goed te zien waarom het uur na zonsondergang het blauwe uurtje wat genoemd. En een belichting van 10 seconden, dat begint er op te lijken. Misschien nog even handig om te vermelden dat de camera op M (manueel) staat, zodat ik diafragma en belichtingstijd handmatig kan instellen.

De zon is nu echt achter de horizon verdwenen, maar de lucht kleurt nog steeds oranje. En ik kom er eindelijk achter dat de ISO-waarde nog op beverstand staat. Dus de ISO gaat gelijk terug naar 100. Daardoor kan de sluitertijd nog verder omhoog. Beetje sullig dat ik dat heb gemist. Je ziet gelijk het verschil.

Vanaf Sunset Boulevard

Vanaf Sunset Boulevard

Exif:  sluitertijd 20 sec; ISO-100; diafragma f20; brandpunt 24mm

En zo ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de foto die ik in mijn hoofd had. Het is leuk om zo met je camera en de instellingen te spelen. Ik ga er zeker vaker mee aan de slag. En de Markermeerdijk is een prachtige locatie daarvoor. Vanaf nu noem ik de dijk de Almeerse Sunset Boulevard!

15 Reacties

  1. Dit vind ik toch wel heel erg mooi René!
    Niet alleen prachtige kleuren maar ook de diepe die je in deze platen hebt gelegd. Werkelijk een pracht om naar te kijken, en leuk de info erbij.
    Groetje, Helma

    27 juni 2013 om 15:37

  2. Prachtige foto’s René en heel leuke uitleg over de sluitertijden die je hebt gebruikt.

    27 juni 2013 om 11:04

  3. ada

    Wat goed dat je je ervaringen deelt. Heel leerzaam zeker voor mij.
    Ik vind de foto avondlicht en de laatste het mooist, Dat doet niets af aan de andere foto’s en zal ook wel komen omdat je ze nu achter elkaar laat zien

    24 juni 2013 om 21:40

  4. Gaaf om je ervaringen met je filter te lezen, ik ben dol op dit soort foto’s en heb daar op de dijk ook al eens staan experimenteren, een erg mooie en fotogenieke plek. Mooie beelden, vooral de eenvoud van de laatste is super!
    groeten
    Loes

    24 juni 2013 om 20:25

  5. Prachtige sfeerfoto’s René.
    Groetjes Tinie

    24 juni 2013 om 15:29

  6. Heel mooi experiment Sterk ! Ik bezit ook een 7000 maar als ‘k dit zo moeten er nog véééél foto’s door mij gemaakt worden om dit te kunnen ! die grijsfilter is dat hetzelfde als een polarisatie ?? Groetjes

    24 juni 2013 om 12:23

    • Hoi Willy,

      Polarisatiefilters zijn wat anders dan grijsfilters.

      Polarisatiefilters worden vooral gebruikt om reflecties in bijvoorbeeld glas en water weg te werken. Daarnaast kan een polarisatiefilter contrasten verhogen: in een contrastrijkere blauwe lucht zullen de wolken beter geaccentueerd worden.

      Grijsfilters worden bij landschapsfotografie vooral gebruikt om een langere sluitertijd mogelijk te maken, o.a. bij het fotograferen van bepaalde effecten op stromend water.

      Groet, René

      24 juni 2013 om 22:01

  7. Tineke Bunte-van Hof

    Leuk verslag! welke camera/ lens gebruikte je?

    Op 22 jun 2013, om 16:01 heeft René Vos natuurfotografie het volgende geschreven:

    > >

    23 juni 2013 om 22:16

  8. yemrev

    Mooie serie René. Ik vind het Blauwe Uurtje het fraaist. Veel langer dan die 10 sec.hoef je toch niet te gaan? Het water is strak en zal niet veel strakker worden. je loopt alleen maar meer kans op onscherpte waar je het niet wil hebben, toch? En als ik het goed begrijp heb je (nog) niets gedaan met de rotatiemogelijkheid van jouw grijsfilter?
    Volgende keer moet je toch ook eens met HDR gaan stoeien, is ook leuk!

    groet uit het zonnige zuiden,
    Dick

    23 juni 2013 om 21:04

  9. Tineke Bunte-van Hof

    Dit is een goed verhaal Rene, melidng van alle problemen die jij tegenkwam helpt veel!

    22 juni 2013 om 22:16

  10. geweldige foto’s hier houw ik van.

    22 juni 2013 om 17:16

  11. Prachtig René!

    Leuk verslag van je experimenten.
    Heel mooie resultaten maar de laatste vind ik het mooist.

    Goed bezig René.

    Groet Greet

    22 juni 2013 om 16:58

  12. Your photos are absolutely gorgeous!

    22 juni 2013 om 16:58

  13. Gestuntel noem je dat op facebook..nou ik vind het een topserie. Lijkt me trouwens een mooie locatie voor een zonsondergang. Je moet wel de omstandigheden ook mee hebben, want ik heb ik Katwijk al meerdere keren een zonsondergang zien mislukken omdat het ineens te bewolkt of juist te helder was.
    groetjes Ghita

    22 juni 2013 om 16:43

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.