De Waverhoek

23 juni 2013

Regenbuien en een grijze lucht. Tel daar een stevige bries bij op en je hebt nou niet echt de meest ideale foto-omstandigheden. Toch besluit ik er op uit te gaan. Ik wil een voor mij nieuw gebied ontdekken: De Waverhoek. Een stukje nieuwe natuur van Natuurmonumenten in de polder Groot-Mijdrecht. Het natuurgebied (2007) bestaat uit een gedeeltelijk afgegraven polder die voor een groot deel onder water staat. Ondanks het korte bestaan zijn er veel vogels te vinden.

Als ik de auto parkeer komt er net een regenbui over. Ik blijf dus nog even zitten tot het droog wordt. Dan trek ik de laarzen aan en loop het gebied in. Het is een mooi compact en overzichtelijk stukje. Vooraan zie ik gelijk al een aantal kluten naar eten zoeken in het ondiepe water.

foeragerende kluut

foeragerende kluut

Kijk, dat is nog eens een mooi begin van een foto-ochtend!

Alleen jammer dat de jonge kluten snel wegrennen als ik een beetje in de buurt kom. Er is weinig beschutting, dus ze zien me al van ver aankomen. Ze zijn al aardig uit de kluiten gewassen, of moet ik zeggen: “uit de kluten gewassen”.

Dan hoor ik opeens een bekend deuntje: het gezang van de blauwborst. Boven in het riet zingt deze man zijn lied. Vrij ver van het pad, maar een beetje omgeving erbij op de foto vind ik niet erg. Vaak geeft dat juist een mooi beeld.

Blauwborst

Blauwborst

Dat is genieten van de zangkunst van deze prachtige rietbewoner.

Helaas is nu de volgende bui gearriveerd. Snel loop ik richting de auto, die honderd meter verderop staat. Toch wel een voordeel dat het gebied klein is. Vooral met dit wisselvallige weer. Als ik bij de parkeerplaats kom zit er op het hek een vogel met de meest suffe vogelnaam die ik ken: kneu. Zeg het maar eens een paar keer hard op na elkaar. Dat klinkt niet erg opwindend toch?

Vrouwtjes kneu

Vrouwtjes kneu

Ondanks de naam is het toch een leuk vogeltje. Helaas zie ik het mannetje, dat nog mooier is, niet deze keer.

Gelukkig blijft de bui beperkt tot wat gemiezer en ik besluit het wandelpad te nemen die rond het gebied loopt. Een tochtje van ca. 2,5 km. Onderweg hoor en zie ik rietgorzen, een overvliegende lepelaar en een stelletje bergeenden met een hele schoolklas jongen. Zouden ze net als grauwe ganzen de jongen verzamelen in een soort van crèche? Geen idee, maar zoveel jongen kunnen nooit van één koppeltje zijn volgens mij.

Dan hoor ik opeens kabaal boven een weiland. Ik zie een roofvogel, achterna gezeten door scholeksters en kieviten. Het is ver weg, maar toch maak ik een paar foto’s van de vluchtende rover. Als ik later de foto’s op mijn pc bekijk. zie ik waar alle opwinding door veroorzaakt werd: deze bruine kiekendief heeft een jonge scholekster te pakken. Zijn eerste vlucht is gelijk zijn laatste.

Kiekendief man met jonge scholekster

Kiekendief man met jonge scholekster

Zo gaat dat. Waarschijnlijk even niet alert genoeg en dan is het gelijk ‘game over’. Het jong van de kiekendief  moet natuurlijk ook eten en zal er blij mee zijn.

De kieviten en tureluurs zijn, misschien mede door dit moment, niet blij dat ik over het dijkje loop. Steeds weer komen ze luid roepend over vliegen. Dat geeft mij de gelegenheid om eens een kievit in de lucht vast te leggen.

Kievit laat zich horen

Kievit laat zich horen

Zo dichtbij heb ik ze nog niet voorbij zien vliegen. Wel een mooi gezicht hoor! Om ze niet langer lastig te vallen loop ik toch maar snel door. Ik heb mijn rondje voltooid en ben weer bij de parkeerplaats aangekomen.

Het is, ondanks het niet zo mooie weer, toch een prachtige ochtend geworden.

9 Reacties

  1. Je hebt weer een erg mooie serie neergezet, chapeau!

    29 juni 2013 om 22:23

  2. Vol ongeloof maar vol bewondering kijk ik naar deze schitterende foto’s van een prachtige natuur.

    29 juni 2013 om 19:33

  3. Wauw, wat een mooie serie … En een mooi verhaaltje. Kluten vind ik toch wonderlijke vogels met hun aparte snavel. En al die anderen, op het kneutje na, heb ik nog nooit voor de lens gehad.
    Jammer van het scholekstertje … Op de een of andere manier heb ik geen moeite met gevangen muizen, maar jonge vogeltjes vind ik toch een beetje zielig.

    29 juni 2013 om 13:32

  4. Blauwborst ziet er goed uit, steekt mooi af tegen het groen.

    29 juni 2013 om 12:45

  5. Wat jammer dat het dan weer een scholekster moet zijn, een soort die het toch al zo moeilijk heeft… de serie is natuurlijk prachtig, en de kluut vind ik denk ik het mooist: het spiegeltje maakt het af.

    29 juni 2013 om 12:03

  6. Kiekendief met jonge scholekster is wel een héél gaaf moment.
    Stoer dat je met dat prutweer erop ging, maar je werd beloond met wat prachtige platen.
    Gr Loes

    28 juni 2013 om 20:42

  7. yemrev

    Ziet er leuk uit, Rene. Had de Waverhoek ook al op mijn lijstje staan. Mooi, die vliegende kievit. Grtz dick.

    28 juni 2013 om 20:00

  8. Hoi René, ik hoop dit weekend ook in de Waverhoek te komen, wat een mooi gebiedje. Vooral omdat je daar de kluten best goed kan fotograferen. Arm scholeksterjong, maar wel een bijzonder natuurmoment. En zo’n zingende blauwborst, daar wordt je gewoon blij van.

    28 juni 2013 om 19:16

  9. P

    Hallo Renée, wat valt hier nu over te zeggen. De een is nog mooier dan de ander. Jonge jonge ,hoe krijg je het toch voor elkaar. Zooooooo mooi. Grt. Pauwla.

    28 juni 2013 om 19:01

Geef een reactie

