Ooievaars

7 juli 2013

Vandaag ga ik naar het Natuurpark Lelystad. Een park waar o.a. bedreigde dieren worden gehouden, zoals de wisent, de Europese otter en het Pater-Davids hert. Door een fokprogramma en herintroductie in het wild wordt geprobeerd soorten te redden.

Ook ooievaars hebben hier een plek gekregen. Na de tweede wereld oorlog ging het erg slecht met de ooievaars in Nederland. Door verandering in het biotoop door ruilverkaveling en het gebruik van pesticiden waren ze bijna verdwenen. In de 1969 is er begonnen met een uitgebreid fokprogramma om de soort voor Nederland te behouden. En met succes! Je ziet ze nu steeds meer.

In natuurpark Lelystad zijn er zo’n negen nesten. De ooievaars die hier zitten vliegen gewoon vrij rond en zitten dus niet in gevangenschap. Wel worden ze nog bijgevoerd. Al snel zie ik de eerste voorbij vliegen.

Ooievaar in vlucht

Ooievaar in vlucht

Als ik verder loop kom ik bij een veldje waarop vier nestpalen staan. En ze zijn allemaal bezet. Toen de ooievaars hier net zaten werden ze voor twee jaar onder een hoog net gehouden. Dan is het trekgedrag eruit en blijven ze het hele jaar op dezelfde plaats en trekken dus in de winter niet weg. Vandaar dat ze nu dus vrij rondvliegen.

Op het nest

Op het nest

Het grappige is dat de jongen die hier geboren worden wel in de winter naar Afrika vertrekken. Het trekgedrag is dus niet aangeleerd, maar zit in de genen. Zulke weetjes vind ik altijd bijzonder.

Voor zover ik weet, kun je aan het uiterlijk niet zien wat het mannetje en vrouwtje is. Ik weet dus ook niet welke van de twee het luchtruim kiest.

Vrij als een vogel

Vrij als een vogel

De ooievaar spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Iedereen kent het verhaal dat de baby’s door de ooievaar wordt gebracht. Maar ook in diverse gemeentewapens speelt de ooievaar een rol, o.a. in het wapen van Den Haag. Er zijn ook veel namen voor de ooievaar: o.a. uiver, stork of eiber. Het bekende DC-2-vliegtuig de Uiver uit 1934 is dus naar de ooievaar genoemd.

Ondertussen wacht ik of de net weggevlogen ooievaar terug komt op het nest. Er vindt dan altijd een ontmoetingsritueel plaats met veel geklepper. Het duurt wel even, maar dan komt ie weer aangevlogen en land op het nest.

Welkom thuis

Welkom thuis

Helaas volgt er geen uitgebreid geklepper deze keer. Een keer de kop in de nek en twee keer klepperen en dat is het. En geen foto daarvan, dus heb ik nog wat te wensen voor een volgende keer.

Landing

Landing

Ik richt me nu op een ander nest. Hier zitten drie jongen in. En die zijn al behoorlijk groot. Samen met één van de ouders zitten ze rustig op het nest.

Nest met jongen

Nest met jongen

Deze jongen zijn zo groot dat ze al kunnen vliegen. Pa en ma ooievaar hebben dus een goede klus geleverd. Het zal niet makkelijk zijn geweest drie jongen groot te brengen. Door het koude voorjaar was dat nog extra moeilijk. Ik zie in twee van de vier nesten jongen zitten. Op het andere nest zit één jong Maar dat wil niet zeggen dat de andere twee paren geen jongen hebben. Als het plat op het nest ligt kun je hem onmogelijk zien.

Ik heb genoten van deze prachtige vogels en ben blij dat het weer goed met deze soort gaat. De ooievaar staat zelfs niet meer de Nederlandse Rode Lijst van bedreigde vogelsoorten. Als ik nog één keer omkijk staat het nest net achter een vlierboom. Dat levert dan nog een laatste foto op.

Achter de vlier

Achter de vlier

Weer eens wat anders dan het standaard plaatje van een ooievaar op een nestpaal.

Er is natuurlijk nog veel meer te zien in het park en ik heb ook nog meer mooie foto’s kunnen maken. Maar die komen in een ander blog wel eens voorbij. Ik hoop dat je genoten hebt van het verhaal en de foto’s. En mocht je opmerkingen, kritiek of iets anders op je lever hebben: aarzel dan niet om een reactie achter te laten! Tot de volgende keer.

9 Reacties

  1. Eigenlijk ongelooflijk maar ik heb nog nooit een ooievaar ontmoet.
    Dit zijn heel bijzondere prachtbeelden.

    20 juli 2013 om 00:59

  2. Mooie serie! Groetjes Maria Jo

    17 juli 2013 om 21:36

  3. Prachtige serie van de ooievaars René.
    Helder en scherp staan ze er op.
    Groetjes Tinie

    14 juli 2013 om 14:38

  4. p

    Hallo Rene, wat een mooie vogels zijn het toch. Hier bij de ijssel zie je ze ook veel. Hoe krijg je het voor elkaar om ze er weer zo mooi te fotograferen. grt.

    11 juli 2013 om 23:50

  5. yemrev

    Wat zeg je me nu? Worden de baby’s door ooievaars gebracht? 🙂
    Wel een gedoe geweest om ze daar te krijgen, hè? Bij mij zitten ze gewoon in een rietlandje achter mijn huis, vanzelf! Als je echte wilde ooievaars wilt zien moet je eens naar Spanje gaan, daar zitten ze in elk dorp op elke toren of elektriciteitsmast. Hoewel, ze zien er hetzelfde uit…
    Wel mooie plaatjes overigens.

    Groet, Dick

    11 juli 2013 om 23:45

  6. Geweldige serie van de ooievaars, de blauwe lucht werkt ook goed mee.
    Natuurpark Lelystad, ik ben er nog nooit geweest maar het moet wel heel mooi zijn. Kun je daar met Openbaar vervoer komen? Dan ga ik daar wellicht in September (bronst edelherten) een bezoekje brengen.
    groetjes Ghita

    11 juli 2013 om 21:57

  7. Fraaie plaatjes, zeker die ene die land en de laatste achter de vlier.

    11 juli 2013 om 21:20

  8. Mooi fotowerk René.
    Prachtig vastgelegd.

    11 juli 2013 om 20:31

Geef een reactie

