IJsvogels

8 augustus 2013

De afgelopen weken ben ik twee keer naar de Lepelaarhut geweest voor de ijsvogels. Een inmiddels overbekende plek. Helaas zou ik bijna zeggen. Waar je eerst nog rustig een ochtendje met zijn tweeën of zelfs alleen kon genieten, staan er nu om half 7 al een man of 6 zich te verdringen voor de kijkgaten. Maar ja, ik kan ze ook geen ongelijk geven. Het is een fantastische plek en zo dicht bij mijn huis.

Op mijn eerste bezoekje was het nog redelijk rustig. Misschien ook omdat het vrij donker en bewolkt weer was. Gelukkig lieten de ijsvogels mij niet in de steek.

Jong mannetje

Jong mannetje

Onder andere aan de pootjes kun je zien dat dit een jong exemplaar is. Bij een volwassen vogel zijn die helder rood. De takken met het spinnenrag zijn kenmerkend voor de Lepelaarplassen.

Omdat ik inmiddels genoeg foto’s van ijsvogels heb ben je altijd op zoek naar iets anders dan een simpel vogeltje op een tak. Maar dan moeten de diertjes en de omstandigheden natuurlijk nog meewerken.

Loerend naar een visje

Loerend naar een visje

Het mooiste is natuurlijk een ijsvogel met een vis in zijn snavel, of duikend of vliegend. Maar dat zit er nu niet in. Door de donkere omstandigheden zijn de ISO-waarden hoog en de sluitertijden te lang voor actiefoto’s. Op onderstaande foto verliest hij bijna zijn evenwicht, waardoor hij even moet corrigeren met zijn vleugels.

Uit balans

Uit balans

Tot nu toe toch ‘gewoon’ vogels op takjes dus. Maar gelukkig komt er nog een toegift. Even later landt er eentje in de wilg naast de hut. Een beetje verscholen tussen de takken. Maar dat levert wel een mooie onscherpe omgeving op, waardoor er een bijna surrealistisch plaatje ontstaat.

In de wilg

In de wilg

De onscherpte wordt zowel door takken op de voorgrond als op de achtergrond gevormd. Een mooie afsluiting van deze ochtend.

Als ik op een andere dag nog eens terug ga is het heel ander weer: een strakblauwe hemel kondigt een prachtige zomerdag aan. En dat is te merken in de hut: het is er erg druk. Gelukkig kan ik nog een plekje vinden en dan begint het wachten. Ik zit aan de kant waar het eerst de zon op de takken valt en dat is geen ongelukkige plek.

In het zonnetje

In het zonnetje

Je ziet gelijk wat een verschil een beetje zon maakt. De kleuren zijn nu veel helderder en mooier. Ook aan de schaduwkant van de hut ratelen de camera’s. IJsvogel nummer twee is ook gearriveerd. Maar ik concentreer me op de paar stokjes die in het zonlicht staan.

Door een haperende autofocus mis ik de foto van een ijsvogel met vis. Balen natuurlijk. Een niet werkende AF gebeurt me vaker de laatste tijd als ik de extender er tussen heb. Heb al geprobeerd de contacten schoon  te maken, maar dat heeft niet geholpen. Even de camera van de lens en er weer op verhelpt het probleem tijdelijk, maar het moment is dan natuurlijk verdwenen 😦 .

Dus heb ik weer een foto van een vogeltje op een takje. Maar ik vind de compositie wel mooi van deze.

Na de gegeten vis

Na de gegeten vis

En eigenlijk mag ik natuurlijk niet klagen. Er zijn hele hordes fotografen die maar wat graag bovenstaande foto zouden willen maken.

Maar toch zit ik nog te wachten op die actiefoto. En het moment komt ook! Als een vogel na een tijdje te hebben gezeten wegvliegt, blijft hij een fractie van een seconde “hangen” boven de tak. Net lang genoeg voor deze foto.

In de lucht!

In de lucht!

Je kunt je vast wel voorstellen hoe blij ik met deze foto ben. Natuurlijk kan er nog van alles beter, maar ik zal die laatste zijn die daarover gaat zeuren. Wat is het toch een lekker gevoel als je weet dat je een foto hebt gemaakt die al zo lang in je hoofd zit.

Dank voor je belangstelling en tot mijn volgende blog!

15 Reacties

  1. Het is je toch gelukt om een IJsvogel vliegend te kunnen vastleggen. Mooi gebruik gemaakt van het moment!!!

    Ik zou ook uitermate tevreden zijn met zo’n plaat!!

    17 augustus 2013 om 00:00

  2. Knap fotowerk!!
    gr. Loes

    12 augustus 2013 om 09:13

  3. Prachtige serie van de ijsvogel Rene.
    De 1 nog mooier dan de ander.
    Gr. Tinie

    10 augustus 2013 om 18:55

  4. Ik vind dit een wonder. Heb ze nog nooit gezien. Fantastisch.

    10 augustus 2013 om 17:20

  5. Heel gaaf. De meeste foto’s die je hebt gemaakt zijn echt anders dan anders. Je doel bereikt 🙂
    De laatste foto van de ijsvogel in de lucht is echt strak. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je hier heel blij mee bent. De foto met de onscherpe omgeving heeft een mooi dromerig effect. Deze is dan ook gelijk mijn favoriet.

    10 augustus 2013 om 13:37

  6. Hi Rene,
    Mooie scherpe foto’s van dit verslavende onderwerp. 🙂
    Een goeie scherpe aanvliegende of biddende ijsvogel is mij nog niet gelukt dus helemaal petje af voor die foto!
    We hebben elkaar nog niet ontmoet in de hut terwijl je er toch vrij vaak bent geweest gezien de herkenbare takjes van de LP hut. 🙂
    Gr. Henk Schuurman

    10 augustus 2013 om 12:57

  7. Hoi Rene, wat een schitterende foto’s. In het zonnetje en de aanvliegende ijsvogel vind ik het mooist, maar ook de foto met de onscherpte eromheen is heel geslaagd. Prachtblog. Ik had zondag wat de ijsvogel betreft minder geluk, maar er kwam wel een kwak voorbij. Dit soort foto’s van de ijsvogel hoop ik ook nog een keer te kunnen maken, super zijn ze.
    groetjes Ghita

    10 augustus 2013 om 12:00

  8. geweldige foto’s van een fantastisch vogeltje, leuk dat je actie foto die je wilde maken gelukt is, maar ook de rest van je foto’s zijn super !!!

    9 augustus 2013 om 22:05

  9. P

    Hallo René, ik kan niet zeggen welke ik het mooist vindt. Alle foto’s hebben weer iets anders. De laatste lijkt net of hij je nog eventjes aankijkt. Allemaal heeeeeeeel mooi. Grt. Pauwla

    9 augustus 2013 om 19:54

  10. Prachtig hoor! ‘k Was er laatst ook en heb de ijsvogel ook gezien. Helaas geen toonbare foto’s. ‘k Kwam met mijn 400mm lens toch iets te kort.
    Groet,
    Ed

    9 augustus 2013 om 17:36

  11. Prachtige foto`s van de ijsvogel ik heb er van genoten.

    9 augustus 2013 om 17:17

  12. Nou, ik wil wel een ijsvogel op een takje maar ik snap wat je bedoelt. Wonderbaarlijk mooie foto’s.

    9 augustus 2013 om 15:35

  13. Jalours, René. Ik ben er eentje van die horde…
    Ondanks het sombere weer van de eerste dag zijn de tweede en de derde foto prachtig. Nr 1 en 4 vind ik een beetje donker (op t koppie).
    Een beetje zon maakt idd een groot verschil. Jammer van de gemiste vis; balen als de apparatuur het laat afweten (Nikon, toch? 😉 )
    Laatste plaatje had ik al gezien, maar is en blijft de mooiste! Komt die groene kleur van het beestje door lichtval?

    9 augustus 2013 om 15:34

  14. prachtige foto’s en een goed verhaal

    9 augustus 2013 om 14:57

Geef een reactie

