Op pad in de AWD

9 augustus 2013

Meestal beslis ik een dag van te voren waar ik naar toe ga, maar vandaag stond al een aantal weken in mijn agenda. Ik had namelijk afgesproken met Dick om boomkikkers te gaan zoeken. Helaas was het inmiddels duidelijk geworden dat die waarschijnlijk dusdanig verstoord zijn in de afgelopen tijd, dat ze er niet meer waren. Te triest voor woorden natuurlijk 😦

Maar uiteraard gaan we wel op pad en wie weet kunnen we ze toch nog terugvinden. Zal een speld in een hooiberg worden, maar niet geprobeerd is altijd mis. En er is natuurlijk nog genoeg ander moois te zien! Ik ben er wat eerder en loop eerst nog even een rondje alleen. Al gauw kom ik de eerste damhertjes tegen. Het is nog vrij donker in het bos, maar deze hertjes stonden net een beetje in het licht.

In het bos

In het bos

Jammer dat het kleintje er net achter staat.

Ik loop verder en kom bij een open plek. Mijn oog valt op een libel, die nog nat van de dauw aan een stengel hangt. Kijk dat is waar ik naar op zoek ben. De macrolens wordt op de camera geschroefd en ik bekijk onder welke hoek ik dit diertje het beste kan fotograferen. Eerst maar eens van achteren.

Dauwlibel

Dauwlibel

Wel aardig, maar het sprankelt nog niet echt. Dan maar eens proberen om met het tegenlicht te werken. Belangrijk vind ik dat je nog wel een oog van de libel kan zien. Dus even zoeken naar de goede positie en dan afdrukken.

Swarovski kristal

Swarovski kristal

Dit ziet er toch net even sprankelender uit! Bij deze foto’s heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van live-view bij het scherpstellen. En ik moet zeggen dat me dat erg bevalt. Je ziet dan op je scherm waarop je scherpstelt en je kunt dat ook nog eens vergroten. Ik ga dat zeker bij macrofoto’s vaker gebruiken!

Het wordt nu tijd om naar de afgesproken plek te gaan en samen met Dick de duinen te gaan verkennen. Hij woont hier vlak bij en is dus beter bekend in dit gebied. Ik laat me graag rondleiden. Hij weet in welk gebied we de boomkikkers moeten zoeken, maar niet precies waar. We kijken dus goed bij poeltjes en braamstruiken en ondertussen houden we onze ogen open voor al het andere moois. Zoals deze juffer, die ondanks de dauw al in staat is om te vliegen. Gelukkig blijft hij lang genoeg zitten voor een foto.

Juffertje

Watersnuffel

Lijkt me wel verfrissend zo’n ochtend-dauw-douche.

We struinen verder, maar boomkikkers zien we niet. Wel heel veel braamstruiken. Had eigenlijk een foto moeten maken van een braam voor in dit blog. Helaas…. vergeten 😉

Wat we wel zien zijn een aantal van deze springertjes. Ze zitten in het zand en kunnen behoorlijke sprongen maken. Maar als je ze voorzichtig benaderd blijven ze wel zitten.

Zandsprinkhaan

Blauwvleugelsprinkhaan

Deze naam heeft ie omdat de achtervleugels opvallen blauw gekleurd zijn. Maar dat zie je alleen als ze wegvliegen en niet als ze zo op het zand zitten.

Even daarna zie ik opeens iets opvallends zitten. Het blijkt een Grote Beer te zijn.

Grote Beer

Grote Beer

Het is een dagactieve nachtvlinder en voor mij is dit de eerste ontmoeting met deze prachtige soort. Ik vind het wel een toepasselijke naam. Hij heeft echt een berenvachtje op zijn rug.

Hierna gaan we nog even naar de zonnedauw, maar de foto’s die ik daar gemaakt heb zijn helaas niet door de keuring gekomen. Wel voor het eerst nu ook bloeiende zonnedauw gezien. Dan is het tijd om weer naar huis te gaan. Het was leuk om weer eens met iemand op pad te gaan. En ik ben op plekjes gekomen waar ik alleen nooit zou zijn geweest, Dank je Dick voor de rondleiding! En ik hoop dat de boomkikkers in de AWD ooit weer eens ergens opduiken.

19 Reacties

  1. Wat heb ik genoten van al deze prachtige natuurfoto’s.Die grote beer heb ik nog nooit gespot.Wat een pracht exemplaar.De libellen vol dauw zijn echt kunstwerkjes.Wat fantastisch om daar te kunnen wandelen.

    21 augustus 2013 om 11:00

  2. Hallo René,

    Heel mooi vastgelegd die bijzondere nacht/dagvlinder de grote Beer. Ook de Libellen met dauwdruppels heb je knap weten vast te leggen!!

    Gr,

    Remco

    16 augustus 2013 om 23:09

  3. Weer een serie om trots op te zijn!

    15 augustus 2013 om 21:47

  4. De AWD is en blijft een heerlijk gebied. Ik was daar afgelopen zaterdag nog en zag vele vlinders en libellen. De Grote beer heb ik echter niet gezien. Jij hebt daar een superfoto van gemaakt. Wat is toe mooi hé met die oranje kleur onder zijn vleugels. Een prachtige serie en weer heerlijk genieten van de natuur.
    Groetjes, Helma

    14 augustus 2013 om 16:29

  5. Heel mooi René die grote beer voor mij de topper ! Groetjes

    14 augustus 2013 om 11:51

  6. Pracht foto’s René, de libellen met de druppels van de dauw zijn erg mooi.
    Maar het allermooist vind ik de Grote beer, een juweeltje.
    Groetjes Tinie

    13 augustus 2013 om 14:03

  7. prachtige serie

    12 augustus 2013 om 20:51

  8. Prachtige serie René, vooral de bedauwde libellen. Je was dus al vroeg in de duinen. Die grote beer is echt een geweldige vlinder, die had ik zelf ook graag gezien, naast de vele vlinders die ik vorige week al had gespot.
    groetjes Ghita

    12 augustus 2013 om 18:09

  9. mooi René’ puur De natuur ,,Inderdaad het jonkie was dus verstopt wel jammer helemaal mee eens

    12 augustus 2013 om 17:16

  10. Nou nou, in deze serie springt de grote beer er uit voor mij hoor! Super mooie foto van een prachtige vlinder. Heb wel de rups eens gezien maar de vlinder nog nooit.
    Die hertjes zijn schattig.

    12 augustus 2013 om 16:01

  11. Altijd genieten in de AWD, wat een mooi foto’s 😉 zoals vele met mij vind ik de grote Beer ook echt heel mooi, triest van de boomkikkers, wie weet komen ze ooit nog eens op een andere plek terug.

    12 augustus 2013 om 10:42

  12. De libellen en juffer met dauw zijn letterlijk schitterend, maar de grote beer steelt toch de show, wat een prachtige vlinder en wat heb je hem supermooi in beeld gebracht!
    Groetjes Loes

    12 augustus 2013 om 09:01

  13. Erg mooi die libellen in de dauw.

    12 augustus 2013 om 08:00

  14. Je hebt weer een erg mooie reportage gemaakt! Jammer van de boomkikkers, dat lijken me heel bijzondere beestjes. Prachtige vlinder is het he, de Grote Beer!

    12 augustus 2013 om 07:35

  15. Hi Rene,
    Mooi blog geworden. Jammer dat je de boom kikkers niet hebt gevonden. 😦

    Ik was er vandaag ook dus misschien hebben we elkaar wel gezien maar niet gesproken. 🙂 Hebben ook de grote beer gezien en gefotografeerd, prachtig beest.
    Hebben ook een mannetje hert met groot gewei gezien en veel vlinders en libellen zoals jij hier ook laat zien.
    Jammer dat we elkaar niet gesproken hebben.

    11 augustus 2013 om 22:26

  16. Prachtig die swarovski Libel, dit zie je alleen als je er vroeg bij bent.
    Mooi blogje weer met natuurlijk als hoogtepunt de Grote Beer.
    Groetjes Greet

    11 augustus 2013 om 22:11

  17. p

    OOOOh ik ben sprakeloos. Wat mooi die libellen met dauw. Ik heb ook libellen , maar als ik dit zie kan ik beter stoppen hahaha. grt.

    11 augustus 2013 om 21:47

  18. Prachtige foto’s heb je in het AWD gemaakt, ben er pas ook geweest om de boomkikkers te spotten. Helaas ook niet gelukt.

    Gr Cees

    11 augustus 2013 om 20:47

  19. yemrev

    Kijk, van die prachtige kristallen libellen mis ik nou allemaal… vond ik mijn bed maar niet zo lekker! Maar wie weet, als het straks wat later licht wordt 😉

    Ik heb wel van je geleerd dat ik kennelijk nog veel meer geduld moet hebben. En dat Live-view ben ik inmiddels ook meer gaan gebruiken.

    Groet, Dick

    11 augustus 2013 om 20:33

Geef een reactie

