Op zoek naar paars

1 september 2013

Wees maar niet bang, dit wordt geen pleidooi voor een nieuw kabinet van VVD, PvdA en D66. Deze zogenaamde paarse coalitie heeft haar kans al eens gehad. Nee, ik ben op zoek naar paarse heide. Nu de heidevelden in het Gooi er bruin bij staan door het heidehaantje moet ik kijken naar alternatieven. Vandaag is eigenlijk mijn enige kans om nog wat mee te pakken van de bloeiende heide en ik kies de Elspeetsche Heide uit.

Ik ben er al vroeg om de zonsopkomst mee te maken. Het is even zoeken naar een mooie plek, omdat ik nog nooit hier geweest ben. Maar gelukkig kun je thuis wel wat dingen van te voren uitzoeken. Google Earth is natuurlijk bekent en ik gebruik zelf vaak nog The Photographer’s Ephemeris. Een programma waarmee je van elke plek op aarde kunt zien waar en hoe laat de zon opkomt en onder gaat. Ik weet dus precies in welke hoek van de hei ik moet zijn om de zon boven het veld te zien opkomen.

Er zijn wel wolken, maar er is net genoeg ruimte voor de zon om bij opkomst er even onderdoor te piepen. Alleen jammer dat het niet nevelig is.

Zonsopkomst boven de Elspeetsche Heide

Zonsopkomst boven de Elspeetsche Heide

Misschien is het nog leuk om te vermelden dat ik de voorgrond ingeflitst heb.

Al snel verdwijnt de zon achter de wolken. Ik wandel verder de heide op. Op zoek naar libellen, vlinders en ander klein grut. Helaas is er geen dauw vandaag. Toch zie ik een rups met een paar druppeltjes, maar veel stelt het niet voor.

Heiderups

Heiderups

Geen idee welke soort dit is. Mocht je het weten, dan hoor ik het graag! (Inmiddels heeft Nathalie de naam genoemd: Goudhaaruil).

Ik loop verder, maar er is eigenlijk weinig te beleven. Je kunt dit met recht de grote stille heide noemen. Geen enkel vlindertje of libel te zien.  Waarschijnlijk is het nog te koud en zitten ze nog verstopt in de begroeiing. Ik besluit een stukje bos mee te pakken en al snel zie ik een hert op het pad staan. Ze ziet mij ook en gaat er gelijk vandoor. Met in haar spoor een kleintje. Met een soort van rauwe blaf laat ze weten dat er gevaar dreigt. Dan verdwijnen ze tussen de bomen. Geen foto’s,  maar wel een mooi moment .

Als ik op goed geluk een zijpad in sla, sta ik plots voor dit bord.

Prikkelbaar

Prikkelbaar

Ik vind de omzetting naar zwart/wit wel passen bij deze foto. Ook heb ik nog een ietsje ruis toegevoegd.

Zo’n bordje respecteer je natuurlijk en ik keer weer om. Dan hoor ik opeens een hoop geritsel een twintigtal meters voor me. Een wild zwijn kiest het hazenpad! En ook nu zie ik weer een kleintje er achteraan rennen. Dat was even schrikken!

Ik loop het bos uit en ben weer op de hei. Bij gebrek aan modellen stort ik mij maar op de heideplantjes zelf. Ik moet zeggen dat de bloei mij behoorlijk tegen valt. De droogte van deze zomer heeft de hei geen goed gedaan. De meeste stukken zijn bruin in plaats van paars 😦 Maar als je inzoomt valt dat natuurlijk niet op.

Bloeiende hei

Bloeiende hei

Natuurlijk maak ik ook nog een aantal landschapsfoto’s, maar ik mis het mooie paars. In onderstaande foto lijkt het nog wel wat door het struikje op de voorgrond.

Toch een beetje paars

Toch een beetje paars

Ondanks het bewolkte weer wordt het toch wat warmer en de insecten komen tevoorschijn. Ik zie veel hommels en bijen, En ook een klein groen vliegje. Ongeveer een centimeter groot.

Groen vliegje

Groen vliegje

Het blijven altijd fascinerende beelden als je vliegen van zo dichtbij ziet. Ik weet hier geen naam aan te koppelen, maar het forum van waarneming.nl biedt uitkomst. Het is een dood ordinaire strontvlieg! Laat ik nu altijd gedacht hebben dat die geel zijn. Blijkbaar dus niet! Maar deze groene variant is wel mooi, dus nog een foto, Nu wat meer van de zijkant.

Strontvlieg

Strontvlieg

Ondanks dat het niet moeders mooiste is, toch een leuk insect. Toch???

Ook zie ik nu aan aantal vlinders rond fladderen. Meestal gaan ze op het zand zitten, maar eentje houdt even rekening met deze fotograaf en landt op een heidestruikje.

Hooibeestje

Hooibeestje

Ik had de vleugel ook graag scherp willen hebben, maar je hebt maar één kans. Gelukkig is het oogje wel mooi scherp!

En hiermee komt mijn zoektocht naar paars ten einde. Heb ik het gevonden? Een beetje, maar zo is het nu eenmaal. Misschien dat volgend jaar een beter heidejaar is. En gelukkig kan ik ook genieten zonder paars!

19 Reacties

  1. Echt heel mooi deze kleur paars.
    Leuke opmerking over dat kabinet hahaha……
    Wij waren afgelopen vrijdag in Elspeet in de hoop ook nog wat paars te zien. Was nog een klein beetje paars maar ik vind het grappig dat we bijna dezelfde foto hebben met dat hooibeestje. Ik moet ze alleen nog plaatsen 🙂
    Hele mooie paarse serie René.

    Groetjes, Helma

    11 september 2013 om 20:34

  2. Mooie serie zoals altijd René.
    De stronvlieg is favoriet dit keer, samen met de zonsopkomst.
    Gr. Tinie

    8 september 2013 om 17:38

  3. Hoewel je eigenlijke doel, het fotograferen van een paarse gloed over de heide, niet helemaal geslaagd is, heb je toch een mooie serie weten samen te stellen. Ook voor mij springt de eerste foto eruit met die mooie lucht bij zonsopkomst.

    8 september 2013 om 15:06

  4. Vooral foto 1 spreekt me aan René. Door de voorgrond in te flitsen heb je mooi en creatief gebruik gemaakt van je flitser. Het geeft deze foto net even dat extraatje dat deze nodig heeft.

    6 september 2013 om 20:30

  5. Prachtige reeks foto’s.Daar kan ik echt van genieten.

    6 september 2013 om 13:56

  6. Ik heb anders wel genoten van je schitterende zoektocht naar paars!

    4 september 2013 om 18:53

  7. heel erg mooi, René

    3 september 2013 om 21:51

  8. Ha René, jij bent ook de hei op geweest, en net als bij ons viel de paarse pracht dit jaar tegen. Toch heb je een mooie serie, de macro van het vliegje is super.
    groetjes Ghita

    3 september 2013 om 18:52

  9. Echt toevallig dat we op dezelfde dag de paarse deken zijn gaan opzoeken. En ook al is het weinig paars, je hebt er een mooi blog van kunnen maken. Bij mij stormde trouwens een hertje voorbij. Had niet eens tijd om de ontspanknop aan te raken zo snel was het moment.
    Je hebt een mooie zonsopkomst gefotografeerd en de ingezoomde beelden zijn ook erg mooi. Die strontvlieg … retescherp 🙂

    3 september 2013 om 07:44

  10. tja vroeg opstaan heeft zo zijn voordelen he ;-), mooie foto van de zonsopkomst, rest van de foto’s zijn ook prachtig.

    3 september 2013 om 00:43

  11. erg jammer van die bruine hei, maar je foto’s zijn toch erg mooi geworden hoor, vooral de macro’s. die van de bloeiende hei vind ik top en ook het hooibeestje en de rups, waarvan ik denk dat het de goudhaaruil is.

    2 september 2013 om 23:20

  12. Dit is een prachtige serie, met de zonsopkomst als mijn favoriet. Moet toch eens leren een ochtend mens te worden 😉

    2 september 2013 om 22:28

  13. die rups op de heide vind ik er goed uit zien

    2 september 2013 om 22:12

  14. yemrev

    Veel hei heb je niet nodig om er toch een leuk blogje over te schrijven! Heiderups en Bloeiende hei zijn toch mooie plaatjes. De Strontvlieg kan haast niet scherper (had hem wel herkend, maar niet in die kleur). Wild zwijn had je dus ook gemist?

    Groet, Dick

    2 september 2013 om 21:49

  15. paars of geen paars …twas weer fijn om je avontuur te lezen , een hele mooie zonsopkomst vastgelegd en de foto van de vlieg is helemaal een uitschieter …man man man wat mooi scherp !!!

    2 september 2013 om 21:35

  16. De eerste foto van de zonsopkomst is voor mij de uitsmijter, René, ik had hem misschien voor het laatst bewaard. De overige foto’s zijn natuurlijk ook prachtig!

    Bij de strontvlieg dacht ik in eerste instantie aan een groene kleurzweem. Maar hij was dus echt zo groen?

    2 september 2013 om 21:34

  17. Ook daar dus helaas weinig paars. Waren voorgaande jaren die natte zomers toch nog ergens goed voor.
    Interessant om te lezen dat je de eerste foto hebt ingeflitst, en verrassend goed resultaat.
    Prachtig licht bij rups op heidetakje, en zo’n vieze vlieg is toch best mooi 😉

    groet Loes

    2 september 2013 om 20:25

Geef een reactie

