Hulshorsterzand, worstelen met het landschap

15 september 2013

Vandaag is het Hulshorsterzand mijn bestemming. Een zandverstuiving op de Veluwe. Ik hoop op een beetje nevel en een mooie zonsopkomst. Ik ga me weer wagen aan één van de moeilijkste disciplines in de natuurfotografie: landschappen. Ik vind dat in ieder geval wel. Hoe vaak sta je niet in een prachtige omgeving, maar zie je dat op de foto’s niet terug? Ik heb dat in ieder geval regelmatig.

Maar vandaag ga ik weer oefenen! Helaas is de zonsopkomst niet zo spectaculair als ik gehoopt had en ook de nevel laat het afweten. Natuurlijk ga ik wel aan de slag en als de zon achter de horizon vandaan gekropen is kleuren de wolken flets oranje.

Fletse zonsopkomst

Fletse zonsopkomst

Wel aardig, maar de wow-factor ontbreekt. Daar heb je, denk ik, toch betere (lees sfeervollere) omstandigheden voor nodig.

De lucht trekt nog verder dicht en de zon verdwijnt achter de wolken. Ik wandel verder en probeer lijnen in het landschap te zien. Die kun je dan gebruiken om perspectief en diepte in je foto te krijgen. In dit heideveld gebruik ik het pad hiervoor.

Heidepaadje

Heidepaadje

De omstandigheden worden nog iets slechter en het begint zelfs iets te miezeren. Maar ook zie ik dat vanuit het westen de blauwe lucht zich langzaam aan het uitbreiden is. Ik ga verder met het maken van foto’s, maar het is het allemaal net niet.

Als ik wel een mooie compositie kan maken besluit ik te wachten tot de zon gaat schijnen. Het duurt ongeveer 20 minuten, maar dan komt de zon ineens vol te voorschijn. Wat een verschil maakt dat zeg! Direct ga ik weer vol goede moed aan de slag.

Zonnig!

Zonnig!

Ongelooflijk dat het een half uur geleden nog zo grijs was! Zo te zien blijft de zon de rest van de ochtend volop schijnen. Maar ondanks dat blijf ik worstelen. Ik krijg steeds meer bewondering voor de echte landschapsfotografen.

Om even in een betere mood te komen vervang ik de groothoek door de telelens en ga ik even op vogeltjesjacht. Het is altijd weer spannend om deze mooie beestjes te kieken. Dit piepertje zat op een stronkje tussen het gras. Het is niet voor niets een graspieper!

graspieper

graspieper

Hoewel het ook geen topfoto is geeft mij dit dan toch meer voldoening dan de landschapsfoto’s van vandaag.

Maar ik wissel toch weer van objectief en ga verder op zoek naar de juiste composities in het landschap. Het is een prachtig gebied, dus ze zullen er zeker zijn. Ik moet ze alleen zien te vinden! En het is natuurlijk ook heerlijk wandelen zo in het zonnetje. Je ziet dat de kleur van de heide al weer op zijn retour is. Toch lijkt het of het hier paarser is geweest dan op andere plekken die ik gezien heb dit jaar.

Heidelandschap

Heidelandschap

Deze foto vind ik het meest geslaagd deze ochtend. Die paar wolkjes maken toch wel het verschil! Vergelijk maar eens met bovenstaande foto “zonnig”.

Al met al was het behoorlijk worstelen vandaag om er een paar mooie landschapsfoto’s uit te persen. Ik denk ook dat de omstandigheden niet echt meewerkten: geen mooie zonsopkomst, daarna grijs en toen ineens keihard zonlicht. Eigenlijk moet je dan zeggen: “vandaag geen landschappen”. Maar ja, dat is ook weer zo drastisch.

Nu lijkt het wel of ik de hele tijd heb lopen mokken, maar dat is echt niet zo hoor! Ik geniet erg van het buiten zijn en de natuur om me heen. Alleen de foto’s zijn niet helemaal naar mijn zin. Er zijn ergere dingen op de wereld toch? Misschien moet ik maar eens een workshop landschapsfotografie volgen. Of ben ik gewoon geen landschapsfotograaf en haal ik meer voldoening uit de jacht op grote en kleine beestjes? De tijd zal het leren.

Als ik door het bos terug loop naar de auto zie ik het zonlicht op de nog groene beukenbladeren vallen. Die komen dan mooi uit tegen de donkere achtergrond.

Nog geen herfst

Nog geen herfst

De herfstkleuren moeten duidelijk nog komen. Maar ook nu zijn beukenbladeren fotogeniek.

Met gemengde gevoelens stap ik in de auto. Opnieuw heb ik ervaren hoe moeilijk het is om een goede landschapsfoto te maken. Maar toch heb ik een heerlijke ochtend in de buitenlucht gehad. En dat laatste maakt dan toch dat ik met een tevreden gevoel naar huis rij. Een paar uur lekker buiten spelen, dat wil toch iedereen?

15 Reacties

  1. Na 5 dagen Berlijn ben ik weer terug van de partij.Hier kan men als beginnend amateurke altijd wat opsteken.Niet tevreden zijn met het resultaat betekent altijd dat je kritisch bent voor jezelf.Ik vind het resultaat toch verrassend en de graspieper is voor mij fantastisch mooi.

    24 september 2013 om 13:22

  2. Hoi René, wat herkenbaar…ik worstel ook steeds weer met het onderdeel “Landschapsfotografie”, het lijkt allemaal zo makkelijk, maar ik vind het echt een van de moeilijkste takken van de fotografie, jouw eerste foto vind ik erg mooi, als de lucht had meegewerkt en een beetje lichte ochtend nevel, was het een topper. Bij de tweede foto zou ik meer naar rechts gaan staan zodat het paadje schuin loopt richting boom (hoewel het paadje dan wel van rechts naar links gaat, van links naar rechts is sterker). De foto daaronder vind ik heel mooi, jammer dat de boom rechts wat is afgesneden. De laatste landschapsfoto vind ik persoonlijk weer iets minder, ik zie er teveel op. De lucht is prachtig, maar in het landschap is te veel te zien, geen duidelijk hoofd onderwerp (zoals een prominente boom of een paadje als lijn in het landschap).
    Maar goed, ikzelf ben ook nog zoekende naar de perfecte landschapsfoto, ik weet inmiddels wel dat de factor lucht en weer ook een hele grote rol speelt.
    Je graspieper vind ik trouwens geweldig.
    groetjes Ghita

    21 september 2013 om 13:47

  3. Hoi Rene
    Ik vind het een prachtig blog, vooral foto 1 en 5. Ik denk ook dat er heel veel zijn die het moeilijk vinden om landschappen te fotograferen. Ik zeker 🙂

    Gr Cees

    20 september 2013 om 15:43

  4. Mooie foto’s René. zelf vind ik landschappen ook altijd moeilijk.
    De derde vind ik van de landschappen het mooist.
    Ook de graspieper is een hele mooie.
    Gr. Tinie

    20 september 2013 om 15:31

  5. Wat toevallig, ik heb net ook een blog gemaakt waarin ik schreef dat landschappen toch wel reuzemoeilijk zijn, en ook ik ben aan het oefenen geweest. Bij je eerste foto heb je mooie kleuren in de lucht, die geven de foto zeker meerwaarde, ik denk dat ik zelf iets van de voorgrond af zou halen, dan gaat de aandacht nog meer naar de lucht.
    De derde foto heb je goed gezien, zo met het stuk hout in de voorgrond voor meer diepte, maar ik vind het jammer de de boom rechts wordt afgekapt. Toch beslist goede pogingen, zeker gezien het feit dat het licht niet mee zat.
    Groetjes Loes

    20 september 2013 om 12:52

  6. Ze zijn helemaal niet slecht René.
    En de aanhouder wint. Oefening baart kunst.
    Zoals Henk hierboven zegt: het gaat ook om het juiste moment en de juiste plek. Dan gaat het vanzelf.
    Maar ook in de nabewerking valt er nog meer uit de foto’s te halen.

    20 september 2013 om 11:43

  7. Het overkomt iedere fotograaf: thuiskomen met foto’s die net niet helemaal zijn wat je er misschien van had verwacht. En goed ook dat je kritisch blijft kijken naar eigen werk. Ik vind landschapsfotografie een prachtig genre en zou de moed toch maar niet te snel opgeven. Deze foto’s zijn toch helemaal niet slecht? Integendeel!. Bij de derde foto vraag ik me af of je niet een klein stapje naar links had kunnen doen. Dan was de boom vrij komen te staan zonder de rand te raken.

    20 september 2013 om 11:15

  8. tja René, ik herken je worsteling heel goed.
    zeker bij landschappen moet je hard zoeken naar een mooie, maar vooral
    ook spannende compositie… iets waar mensen naar willen blijven kijken.
    ik kan dat niet en zoals Henk hierboven opmerkt moeten eerst de omstandigheden
    kloppen.
    dank voor je reactie op mijn uitdaging!
    groetjes, Nathalie

    20 september 2013 om 09:33

  9. Je moet het ijzer smeden als het heet is René. Landschapsfotografie krijgt pas echt een wow-factor bij het juiste licht, nevelige zonsopgang, mist, dreigende onweerslucht .. etc etc.

    Foto 5 is ook voor mij de meest geslaagde foto. Het licht op de ondergrond is prachtig en contrasteert fraai met de blauwe lucht met schapenwolkjes

    19 september 2013 om 22:21

  10. yemrev

    Het hoeft niet altijd allemaal even prachtig te zijn, hoor René. Het zat misschien ’s morgens niet zo mee met het weer, maar het is denk ik ook het probleem van de Hollandse landschappen: bos en hei zijn niet zo spannend. Des temeer een uitdaging om er wat van te maken. Een knal blauwe lucht of van die Hollandse wolkenpartijen helpen dan wel. Je foto “zonnig” en “heidelandschap” vind ik dan ook het mooist. Bij “heidepaadje” krijg ik de neiging om wat aan de schaduwen/hoge lichten te sleutelen en er wat meer kleur/verzadiging in te brengen.
    De laatste foto is prachtig en met zo’n vogelkiekje zou ik ontzettend in mijn nopjes zijn!

    Groet en sterkte verder,
    Dick

    19 september 2013 om 15:50

  11. Anke

    Hoi Rene, ik vind die ‘fletse’ toch ook wel wat hebben. Iets spannends. En die groene blaadjes altijd mooi.
    Ben je al wel eens op de Lofar-site in Nieuw Buinen geweest? Beetje ver en op het oog niet zo boeiend maar misschien wel verrassend.

    19 september 2013 om 11:54

  12. p

    Hallo, René, je bent niet heel erg tevreden over deze landschappen , maar ik ben weer blij dat ik even met je mee de heide op mocht. En ik vind het natuurlijk mooi. Maar wel fantastisch dat je foto’s deelt die niet naar jouw tevredenheid zijn. Ik kijk weer uit naar je volgende landschappenreis. Grt. Pauwla.

    19 september 2013 om 11:25

  13. Ik vind landschap ook moeilijk hoor, vind inderdaad maar eens een mooi plek waar je de juiste compositie kan krijgen pfff maar toch vind het heidelandschap en zonning wel geslaagd hoor, het zijn allemaal ook stuk voor stuk mooie heldere foto’s.

    19 september 2013 om 10:19

  14. Heel mooi omschreven René. Ik herken hier veel in. Landschappen zijn lastig. De grote belichting verschillen en de compositie blijft uitdagend. Een object in de voorgrond, zoals in Zonnig! werkt altijd erg goed voor de compositie. Overall zijn het mooie foto’s hoor!

    19 september 2013 om 09:06

  15. weer een geweldige serie
    de graspieper is mijn favoriet maar ook de derde vind ik goed geslaagd

    19 september 2013 om 08:46

Geef een reactie

