Speulderbos

6 oktober 2013

Al een tijd heb ik in mijn hoofd om eens naar het Speulderbos te gaan. Eén van de oudste bossen van Nederland en ook wel bekend als het ‘bos van de dansende bomen’. Het dankt zijn naam aan de kromgegroeide stammen die onder nevelige omstandigheden lijken te bewegen. Vroeger kapte men de rechte stammen om boerderijen, schuren en gereedschap mee te bouwen en lieten de kromme staan. En dat leverde in de loop der eeuwen een bos op met grillig gevormde eiken en beuken.

Helaas is er vanmorgen, ondanks de voorspellingen, geen mist of nevel in het bos. Maar ook dan is het een prachtig gebied. Naast de bomen heb ik nog een andere opdracht voor mijzelf bedacht: paddenstoelen fotograferen met mooie bokehcirkels op de achtergrond. Die zie ik wel eens bij anderen en ik vind ze vaak erg sfeervol.

Onderstaande zwammetjes zijn mijn eerste modellen om dit te proberen. Door iets van onderen te fotograferen vormen de lichtpunten in het bladerdak de kenmerkende cirkels

Oranje zwammetjes

Oranje zwammetjes

Nog niet helemaal tot mijn tevredenheid, maar het begin is er! En het oranje past wel mooi bij het blauwe van de achtergrond.

Ik wandel verder, voortdurend om me heen kijkend naar leuke paddenstoelen en andere fotogenieke dingen. Dan zie ik vlak langs het pad een groepje paddenstoelen.

zwavelkopjes

zwavelkopjes

Kijk dit is ongeveer wat ik bedoel! Het duurt wel even voordat ik deze achtergrond heb. Van alle hoeken bekijk ik het groepje op zoek naar de cirkels. Uiteindelijk lukt het me door tegen de zon in deze foto te maken.

Al met al ben ik al een tijdje bezig, maar een mooie foto van de dansende bomen heb ik nog niet. De zon is er nu goed bijgekomen en dat zorgt gelijk voor een ander sfeertje. Als je tenminste tegen het licht in kijkt. Het levert mij onderstaande foto op.

Dansende bomen

Dansende bomen

Er was dus geen nevel, maar gelukkig genoeg vocht in de lucht om deze lichtstralen te krijgen. Thuis krijg ik in de nabewerking het idee om deze foto om te zetten in zwart/wit. Na ook nog even spelen met het contrast krijg je dit resultaat.

Zwart/wit bos

Zwart/wit bos

Een heel andere sfeer. Voor mij is de eerste foto meer mystiek en de zwart/wit-versie meer onheilspellend. Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Het moet geweldig zijn om hier te zijn als de herfstkleuren op zijn mooist zijn. Moet ik helaas toch nog een keer terugkomen 😉 Echt geen straf!

Ik richt me weer op de paddenstoelen en tref een dode beuk, die langzaam wordt verteerd door groepjes porseleinzwammen. Laat dat nu één van mijn favoriete paddenstoelen zijn! Deze zaten vrij hoog op de stam en daardoor heb ik, net als bij de koraalzwammetjes, het bladerdak als achtergrond.

Porseleinzwammen

Porseleinzwammen

Ik probeer ook nog andere groepjes porseleinzwammen op de gevoelige sensor vast te leggen, maar helaas zijn die resultaten niet tevredenstellend. Ook dat gebeurt wel eens. Ben je tijden bezig met een onderwerp, maar is het uiteindelijk allemaal net niet wat je voor ogen hebt.

Gelukkig zijn er hier onderwerpen genoeg, dus al snel stort ik mij weer op de bomen. Nu een detail wat me opviel in het toch nog donkere bos. Omdat er nog veel bladeren aan de bomen zitten is het in het bos redelijk donker. Alleen op plekken waar de zonnestralen door het bladerdak heen vallen zie je plekken oplichten. Eén van die stralen viel precies op een lage beukentak.

Spotlight

Spotlight

Ik eindig dit blog toch weer met een paddo-foto. Hazenpootjes deze keer (hoewel ik eerst inktzwammetjes had geschreven). Ook nu ga ik weer plat op mijn buik voor de mooiste achtergrond. Misschien moet mijn volgende camera toch maar een kantelbaar scherm hebben. Of ik moet een hoekzoeker kopen. Maar eigenlijk heeft zo’n jonge, lenige god als ik dat nog niet nodig. Dus lig ik weer eens met mijn neus tussen de bladeren te turen naar een groepje paddenstoelen. Wat een leuke hobby heb ik toch!

Inktzwammetjes

Hazenpootjes

Eigenlijk valt de opbrengst aan bomenfoto’s mij een beetje tegen. Het blijft lastig om in een bos overzichtsfoto’s te maken. Misschien lukt het beter als er meer nevel is en de beroemde dansende bomen echt in beweging komen. Het is in ieder geval zeker dat ik hier vaker terugkom! Maar mijn opdracht met de paddenstoelen is wel geslaagd. Erg leuk om zo gericht met fotografie bezig te zijn.

32 Reacties

  1. Het ‘speulderbos’… daar ben ik verleden jaar nog geweest (verblijf in het Bilderberg hotel). Zoals jij de bossen hebt gefotografeerd… daar ben ik nooit in geslaagd (het was redelijk grijs en nevelig toen). Ik geniet van je foto’s !

    2 november 2015 om 19:49

  2. Knappe serie. Leuk om de dansende bomen in 2 versies neer te zetten. Allebei mooi. In kleur heel zacht, bijna diffuus maar de kleur is bekend. In zwart-wit wordt het spannend in de contrasten; een heel ander beeld. De zwart-wit foto heeft beslist mijn voorkeur.

    1 november 2013 om 12:14

  3. mooie serie geworden rene! Dit bos staat voor volgens jaar op mijn lijstje,zeker als ik jouw fotos zie

    26 oktober 2013 om 23:37

  4. Prachtig blog heb je daar gemaakt!!!!!!

    19 oktober 2013 om 19:39

  5. Prachtige serie foto’s René! Ik vind de kleuren en de zwarte witte foto van de dansende bomen allebei heel erg mooi. Zelf vind ik het ook altijd heel lastig om te kiezen :-). Zwart-witte foto’s vind ik altijd meer tijdloos.

    13 oktober 2013 om 17:56

  6. Hoi Rene,
    Wat goed dat het je vrijwel meteen lukt om die bokeh cirkels in je foto’s te krijgen. En als je eenmaal weet hoe dat moet, blijkt het eigenlijk best simpel en makkelijk voor elkaar te krijgen 🙂
    Je tweede foto vind ik erg sfeervol geworden, mooi die cirkels doe de vorm van het groepje paddenstoeltjes volgen.
    En voor mij is ook de kleurenversie van de bomen het mooist.

    Volgens mij zijn de inktzwammetjes overigens “Hazenpootjes” (Coprinus lagopus). Eén van mijn favoriete fotogenieke paddenstoeltjes…

    Groetjes, Wouter

    13 oktober 2013 om 11:57

    • Dank je Wouter voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de hazenpootjes. Ik zal de tekst aanpassen. Zag trouwens prachtige foto’s op je blog van deze soort!

      Gr. René

      13 oktober 2013 om 19:45

  7. Mooie foto’s. Was voor het eerst op je blog en heb genoten

    12 oktober 2013 om 22:12

  8. Ach ja, a propos kantelbaar schermpje: de bridgecamere die ik me onlangs heb aangeschaft, de Panasonic DMC-FZ200, heeft het. Plus een lichtsterke f 2.8 Leicalens over het hele zoombereik. Een camera met heel veel mogelijkheden, en de beeldkwaliteit stelt me vooralsnog niet teleur.

    12 oktober 2013 om 00:20

  9. Knap zoals je die paddenstoelen gefotografeerd hebt. Het lens flare effect (of wat het ook is) vind ik erg mooi!

    12 oktober 2013 om 00:11

  10. Hoi René,
    Allereerst nog bedankt voor de bos-info, ga daar zeker een keer kijken.
    Je bosfoto’s zijn prachtig, zowel in kleur als z/w, ik kan er eigenlijk niet tussen kiezen, maar dat hoeft gelukkig ook niet 😉
    Van de paddenstoelen vind ik de porseleinzwammetjes en de inktzwammetjes de mooiste. Met de porseleinzwammetjes ben ik ook al veel aan stoeien geweest, maar heb nog niet één foto waar ik tevreden over ben, dus deze van jou verdient complimenten.
    Groeten en fijn weekend
    Loes

    11 oktober 2013 om 20:12

  11. Schitterende foto’s!
    Groetjes, RW & SK

    11 oktober 2013 om 12:23

  12. Prachtige serie, ik vind de zwart-wit foto prachtig, het onheilspellende vind ik wel mee vallen. Ook de Porceleinzwammen staan er prachtig op. Dit nodigt uit tot naar buiten gaan met de camera. Groetjes Annemarie

    11 oktober 2013 om 09:01

  13. Hoi René,
    Wat is het mooi daar he, prachtige foto’s, de paddenstoelen met de lichtbolletjes erachter vind ik top, en de bomen, schitterende sfeervolle foto’s.
    groetjes Ghita

    11 oktober 2013 om 08:16

  14. Genieten van je foto’s Rene.
    Die macro’s van zwammetjes zijn super. Gr. Henk Schuurman

    10 oktober 2013 om 23:27

  15. Brilliant shot, heel mooi natuur photograhp.

    10 oktober 2013 om 14:13

  16. We hebben een geweldige hobby!
    Je hebt een mooie serie neergezet, de bokeh vind ik erg mooi.
    Het is je weer uitstekend gelukt!
    (en ja, de lat wordt steeds hoger he…)
    groet,
    Angeniet

    9 oktober 2013 om 21:06

  17. Ondanks het ontbreken van mist of nevel heb je toch een mooie serie weten samen te stellen. Je hebt mooi gespeeld met het licht. Van de bomenfoto’s geef ik de voorkeur aan de kleurenversie, dat vind ik gezien de omstandigheden toch wel een heel geslaagde foto.

    9 oktober 2013 om 20:29

  18. Hoi René, mooie serie foto’s weer. De kleurenfoto van de dansende bomen vind ik mooier dan de zwart-wit versie ervan. Beide zijn mooi om te zien hoor, maar de kleurenversie is sfeervoller en daar ga ik dan bij deze foto voor.
    Gr, Carl

    9 oktober 2013 om 17:37

  19. Mooie standpunten!

    9 oktober 2013 om 00:59

  20. Wat een prachtige resultaten René.. Supermooie paddenstoelen en het bos vind ik het mooiste in kleur.

    8 oktober 2013 om 21:37

  21. heel veel bomen leveren soms op wat je wilt. Ik wil ook al jaren naar dat speulderbos. De gekleurde bomen vind ik iets meer hebben. dank dat je alles deelt met ons

    8 oktober 2013 om 21:23

  22. Vind ook dat de derde foto er prachtig uitziet maar de andere mogen er ook zijn.
    Mooie serie.

    8 oktober 2013 om 20:30

  23. prachtige serie, de derde is mijn favoriet

    8 oktober 2013 om 20:20

  24. P

    Hallo René. Ik vind alles prachtig. De kleurenfoto van de bomen daar geniet ik van. Ja eigenlijk geniet ik van alles.

    8 oktober 2013 om 20:17

  25. de lichtstralen door het dansende bomenbos is toch erg mooi René. Voorkeur voor de kleurenversie. Kantelbaar schermpje moet ik ook ontberen. Ik lig dan ook regelmatig plat op de buik en het levert bij paddenstoelen dan ook het beste resultaat op. Onderste foto is prachtig

    8 oktober 2013 om 20:13

  26. Goh, dit is wel een spectaculaire serie foto’s. Eigenlijk ben ikniet zo van de paddenstoelen maar zoals jij ze hier neerzet kunnen ze me heel goed bevallen.

    8 oktober 2013 om 20:12

  27. Vervelend, 😉 nu wil ik ook naar het Speulderbos door de inspirerende fotoserie. Mooi beeldverslag

    8 oktober 2013 om 20:05

  28. yemrev

    Zeg, lenige jonge god, bedoel je soms inktzwammetjes, waar stinkzwammetjes staat? Wel een mooie kiek trouwens! Ik vind dat de mooiste van de paddoplaatjes.
    Wat het bos betreft: de kleurenfoto vind ik persoonlijk stukken mooier dan de zwart-witte, sprookjesachtiger. Zonnestralen vallen mooi, maar ietsje meer mist zou vast mooiere plaatjes opleveren, dus nog maar eens gauw terug (hoewel de voorspellingen niet erg hoopgevend zijn)
    Groet, Dick

    8 oktober 2013 om 19:58

    • yemrev

      Nee, inktzwammetjes zijn het bij nader inzien ook niet…

      8 oktober 2013 om 20:13

  29. wauw heel mooi die paddenstoelen, en je bomen natuurlijk ook, grappig dat zwart wit altijd een mysterieus sfeertje geeft he 😉
    Je opdracht voor jezelf heb je in ieder geval goed uitgevoerd, Top !

    8 oktober 2013 om 19:49

Geef een reactie

