Bij het Naardermeer

20 oktober 2013

Vandaag ga ik eens bij het Naardermeer kijken. Ik ben er al tijden niet geweest en meen me te herinneren dat ik er eens die rode paddenstoelen met witte stippen heb gezien. Mijn wandeling begint bij molen ‘De Onrust’. In bezit van Natuurmonumenten die, zoals bekend, het Naardermeer gered heeft toen men van plan was er een vuilstort voor Amsterdam van te maken. Het was het eerste gebied wat ze aankochten en er zouden nog vele volgen. Het is nog schemerig als ik de auto parkeer.

Ochtendschemering

Ochtendschemering

Omdat mijn camera is opgestuurd voor reparatie moet ik het vandaag doen met mijn oude Nikon D40. Wel even een verschil met de D7000. Geen draadontspanner, minder pixels en wat me vooral opvalt is dat het dynamisch bereik een stuk minder is. Dus snel overbelichte en/of zwarte delen. Maar ik moet niet zeuren, want ik zeg altijd dat de fotograaf de foto maakt en niet de apparatuur, Dat moet ik vandaag dan maar eens laten zien!

Als ik langs het kanaal loop zie ik ineens wat schitteren in het riet. Er zitten gewoon nog twee juffers, die onder de dauw zitten! Dit verwacht ik eind oktober niet meer, maar dat blijkt een gebrek aan kennis mijnerzijds. De houtpantserjuffer, want die is het, kan nog tot november gezien worden.

houtpantserjuffer

Houtpantserjuffer

Nu blijkt er nog een ander nadeel van mijn oude body: geen liveview. Dus kijken door de zoeker en dan handmatig scherpstellen. Hier nog een foto vanuit een andere hoek.

En profil

En profil

Tevreden met het resultaat loop ik verder. Ik kom nu bij de plek waar ik vroeger de vliegenzwammen heb gezien. En ja……. ze staan er weer/nog! Maar nu nog uitvogelen hoe ik ze mooi kan vastleggen. Ze staan een beetje tussen de struiken of in het (hoge) gras. Eerst maar eens tuinieren: grasjes, bladeren en takjes weghalen. Als ik dan redelijk vrij zicht heb kan ik de eerste foto maken.

Vliegenzwam

Vliegenzwam

Ondanks de drukke omgeving toch een aardig beeld denk ik. Maar het blijft natuurlijk niet bij één foto. Een ander exemplaar staat voor een varen en dat levert dan een mooie achtergrond op

Tussen de varens

Tussen de varens

Opvallend is dat dit exemplaar een stuk meer oranje lijkt, of zou dat de lichtval zijn? Ik maak nog een laatste foto van een leuk herfstarrangement met de vliegenzwam als onderwerp. De lijsterbessen kleuren mooi bij de paddenstoel.

Herfstplaatje

Herfstplaatje

Ik laat de vliegenzwammen achter en trek verder het bos in. Er zijn best veel zwammen en paddenstoelen te zien. Het is een kwestie van goed zoeken naar een fotografisch interessant exemplaar of groepje. Op het uiteinde van een stam zie ik dit stelletje.

Groepje op stam

Groepje op stam

Geen idee welke soort het is, maar dat maakt me niet zo veel uit. Ik struin nog een beetje verder het bos in en op een omgevallen stam zie ik heel veel paddenstoelen. Als ik daarmee bezig ben, zie ik in mijn ooghoek iets bewegen. Het is een sprinkhaan die op een paddenstoel zit. Zeker een toerist die de beroemde Nederlandse paddo’s wil proberen 😉

Aan de paddo's

Aan de paddo’s

De scherptediepte had iets groter gemogen, maar het was best donker in het bos en ik moest het diafragma open zetten om nog een beetje sluitertijd over te houden. Bij ISO 400 en diafragma F7.1 heb ik hier een sluitertijd van 1/20 seconde.

Omdat het tijds wordt om weer naar huis te gaan loop ik via het pad langs het kanaal terug. De houtpantserjuffers zitten nog steeds op dezelfde plek. Toch nog even een foto maken. Nu van het andere exemplaar.

Nummer 2

Nummer 2

Zo kom ik uiteindelijk weer uit bij de molen. Ook deze moet natuurlijk nog even worden vastgelegd. De omstandigheden zijn nu natuurlijk heel anders dan een paar uur geleden.

Molen 'De Onrust'

Molen ‘De Onrust’

Het was weer een leuke wandeling met mooie fotomomenten. Door de oude camera was het soms hard werken om tot goede foto’s te komen. Maar het is me aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Toch zal ik blij zijn als ik mijn vertrouwde D7000 weer in mijn handen heb! Nog een laatste foto en dan vertrek ik naar huis en de warme koffie.

Hollands plaatje

Hollands plaatje

22 Reacties

  1. Je weet van te voren nooit echt wat je tegenkomt als je gaat fotograferen, al weet je dat je veel moois tegemoet gaat en dat een foto ook wel zal lukken. Maar juist die onverwachte verrassingen maken het zo spannend de moeite waard zoals dan ineens die juffers. Heel erg mooi.

    1 november 2013 om 12:00

  2. De eerste twee houtpantserjuffers springen er voor mij uit in deze serie, prachtig met die dauwdruppeltjes!

    Groetjes Loes

    29 oktober 2013 om 09:21

  3. wat een heerlijke serie heb je hier gemaakt,dit is genieten.

    28 oktober 2013 om 11:42

  4. Wat een prachtwandeling is het geworden en al was het dan door serieus zwoegen,de foto’s zijn erg knap geworden.Hoop dat je het vertrouwde toestel vlug en goed hersteld mag ontvangen.

    27 oktober 2013 om 21:08

  5. Dit zijn voltreffers stuk voor stuk. Iedere foto brengt beroering teweeg omwille van zijn schoonheid.

    27 oktober 2013 om 20:46

  6. een goede fotograaf ben je mooie reeks

    27 oktober 2013 om 19:26

  7. Blijf jij maar fotograferen met je D40 …… en vooral zonder Liveview. De echte fotograaf kijkt door een zoeker 🙂

    Je ontstijgt jezelf met deze serie René. Deze foto’s zijn stuk voor stuk pareltjes

    27 oktober 2013 om 18:58

  8. Prachtige foto’s, ook al moest je er meer voor doen met je D40.

    Gr Cees

    27 oktober 2013 om 16:03

  9. Mooie serie René.
    De houtpantserjuffer met de dauwdruppels zijn juweeltjes, zo mooi !!!
    Groetjes Tinie

    27 oktober 2013 om 14:58

  10. Wist niet dat er nog juffertjes aanwezig waren, heel mooi op de kiek gezet ondanks de D40, gelukkig heb je een reserve. Zal inderdaad werken zijn om in de schemer nog goede foto’s te maken, het is je heel goed gelukt. Weer een mooie wandeling in je achtertuin..

    Groetjes Von

    27 oktober 2013 om 14:21

  11. Wow bofferd! Wat een prachtig verslag weer, genieten! En tja… de juffers zijn echt top. Ik zal hier toch nog es beter kijken… Groet, Angeniet

    27 oktober 2013 om 13:37

  12. Prachtig gebied om foto`s te maken ze zien er dan ook prima uit.
    Vooral de macro`s van de juffers prachtig.

    27 oktober 2013 om 13:30

  13. is weer een mooie serie geworden hoor ondanks je oude cameraatje 😉 wauw die molen is wel supergaaf zeg zo met die blauwe lucht, tja en de paddenstoelen, een geliefd object voor foto’s, wat een geluk met je sprinkhaan bij de paddenstoel.

    27 oktober 2013 om 13:18

  14. yemrev

    Wat een armoe, zo’n D40! Word je bijna gedwongen om je eens in HDR te verdiepen ;-P
    Maar zonder live view is echt behelpen, helemaal met een niet/kantelbaar schermpje!
    Back to basic, maar toch mooie plaatjes geworden, hoor.
    Vliegenzwammen zijn op zich mooi, maar altijd tussen het gras, hè… geeft vaak een rommelig plaatje, maar je `kerststukje´is dan nog wel aardig gelukt.
    Bedauwde juffers zijn de toppers. Groepje paddo’s op stam is vast een Mycena-soort…
    groet, Dick

    27 oktober 2013 om 12:32

  15. Mooie plek daar Rene, genoeg te fotograferen.
    De Juffers met dauw vind ik prachtig.
    Ook de paddenstoelen en landschapjes heel mooi gedaan.
    Ondanks je oude camera fraaie plaatjes.

    Groetjes Greet

    27 oktober 2013 om 12:16

  16. Mooie foto’s, vooral de Juffer staat er prachtig op en ook de Sprinkhaan die aan de paddo’s is. Groet Miepsan

    27 oktober 2013 om 11:43

  17. De (dubbele) maan op de eerste foto vind ik wel een leuke extra. Net als de wolk die van onder de maan richting de molen loopt, precies het spiegelbeeld van het stukje landschap op de voorgrond 🙂

    Je foto’s zijn inderdaad gelukt hoor. Erg mooi geworden, ondanks dat je met je oude camera hebt gewerkt en je bepaalde instellingen hebt gemist.

    Gr, Carl

    27 oktober 2013 om 11:15

  18. Hoi René, mooie serie, de dauwdruppels op de juffer, vind ik altijd prachtig om te zien. Vliegenzwammen kunnen verschillen van kleur, ze zijn soms inderdaad bijna oranje. Het sprinkhaantje op de rand van de paddenstoel doet het goed. Dat met de sluitertijden herken ik, het bos is vaak erg donker, zelfs op een vrij zonnige dag dat je toch al snel op 1/40e zit. Gelukkig bewegen paddenstoelen niet, 🙂
    groetjes, Ghita

    27 oktober 2013 om 11:13

  19. Heel mooi, die foto’s, ik ben een beetje jaloers op je. Maar ja, ik heb ook maar een eenvoudige camera….

    27 oktober 2013 om 11:00

  20. …. waarmee, zoals je zelf ook al zei, maar weer eens bewezen is, dat de fotograaf en niet de camera de doorslag geeft. Mooie serie!

    27 oktober 2013 om 10:53

  21. P

    Hallo René, nou dat was weer even meegenieten met je wandeltocht. Sjonge jonge die libellen, Schitterend.

    27 oktober 2013 om 10:50

  22. een erg mooie serie

    27 oktober 2013 om 10:46

Geef een reactie

