herfstvakantie

23 oktober 2013

Het weer in de herfstvakantie doet dit jaar zijn best om op de zomer te lijken: Een temperatuurtje van 20° en zonnig. Een echte Indian Summer in Nederland. En ik zit, samen met m’n gezin, in een huisje op de Veluwe. Een prachtige plek natuurlijk en gelukkig vond ik nog een paar uurtjes om er even op uit te trekken met de camera. Nog steeds met mijn oude D40 body, maar dat mag de pret niet drukken.

Het is volop paddenstoelenseizoen, dus richt ik me daar vandaag op. Dit groepje zijn de eersten die ik vastleg.

Schubbige bundelzwam?

Schubbige bundelzwam?

Een standaard plaatje van een leuk groepje. Zoals altijd kom ik er niet uit om wat voor soort het nu precies gaat. Ik heb het maar opgegeven om paddenstoelen te identificeren.

Van standaard naar experimenteel. Dat is het leuke van fotografie: je kunt zoveel afwisseling toepassen als je zelf wilt. Min of meer toevallig kwam dit beeld tot stand. Een mislukte opname bracht me op het idee om deze paddenstoel eens anders in beeld te brengen. Weet eigenlijk zelf niet of ik het wel mooi vind, maar soms moet je gewoon eens iets anders proberen.

Experimentje

Experimentje

Ik hoor wel wat jullie er van vinden.

Paddenstoelen zijn er in allerlei maten en vormen. De schotelvormige zwammen die vaak op boomstammen groeien zijn lastig om mooi te fotograferen. Vaak wordt het toch een wat saai plaatje van zwam aan boom. Om het eens anders te benaderen heb ik onderstaande foto van boven af genomen.

Cirkels

Cirkels

Leuk detail vind ik het druppeltje.

Het is heerlijk in het bos. De zon is er bij en de temperatuur aangenaam. Vooral de Amerikaanse Eik geeft het bos z’n herfstkleur. Tussen het paddenstoelengeweld dus even een andere foto.

Herfstblad

Herfstblad

Maar al snel richt ik mijn aandacht weer op de grond en de dode boomstammen. Genoeg keuze, maar toch is het nog lastig om net die ene paddenstoel te vinden die op het juiste plekje staat. Dan zie ik een aantal grote paddenstoelen in het mos staan. Van deze weet ik dat het boleten zijn, maar dan is de vraag: welke? Dit exemplaar was trouwens nog één van de kleinere.

Boleet

Boleet

Als ik moet gokken zou ik zeggen: kastanjeboleet. Die zou dan eetbaar moeten zijn, maar ik laat hem lekker staan.

Anderen hebben minder respect voor de natuur. Her en der zie ik langs het pad omgeschopte paddenstoelen. Een triest gezicht 😦 Het geeft mij wel de gelegenheid om makkelijk de onderkant te fotograferen.

Onderkantje

Onderkantje

Je kunt aan het water tussen de lamellen zien dat ie al even op z’n kop ligt.

Als ik hierna aan de gang ga met een ander zwammetje en enkele blaadjes aan de kant leg, zie ik opeens iets heel moois. Een piepklein paddenstoeltje staat fier overeind op de steel van een blaadje. Letterlijk zo groot als een speldenknop. Wat een verbazingwekkend gezicht. Een kleine microwereld, waar je normaal gesproken geen deel van uitmaakt.

Speldenknop

Speldenknop

Het blaadje is al half vergaan, maar dient nog als voedsel voor dit zwammetje. Later blijkt het te gaan om het dwergwieltje. En nee, dat heb ik niet zelf uitgevogeld. Het kleinste paddenstoeltje dat ik ooit gezien heb, maar met alles erop en eraan. Elke keer als ik naar deze foto kijk verwonder ik mee weer over hoe mooi de natuur kan zijn. En dat is precies waarvoor ik ooit ben begonnen met fotograferen. Laten zien hoe mooi de natuur is!

Met dit hoogtepunt neem ik afscheid van het bos en ga terug naar ons huisje. Het zwembad wacht!

14 Reacties

  1. Wauw mooie serie alweer! Zeker de laatste foto is een super plaat, mooi van kleur en prachtig uit gelicht. Het is precies wat je zegt, de natuur is prachtig! Ook foto 2 en 3 vind ik echt fraai! Lg aranka

    12 november 2013 om 12:25

  2. Het is genieten van elke foto dat ik hier te zien krijg.

    1 november 2013 om 18:19

  3. Niet origineel, maar ook bij mij is de laatste foto favoriet!
    groetjes Loes

    1 november 2013 om 14:58

  4. Mooi blog, de speldenknop is mijn favoriet uit deze serie. Maar ook je experimentje vind ik goed geslaagd, ik zou zeggen experimenter lekker door en laat ons mee genieten.

    Tsja ik heb me verbaasd over het respectloze gedrag van met name jeugdige wandelaars in de herfstvakantie, of moet ik zeggen ik heb me verbaasd over het gebrek aan opvoeding hierin? Ik heb meermaals gezien dat kinderen op paddenstoelen staan te springen, ze met een stok onthoofden etc. Erg jammer, dat zo met onze mooie natuur wordt omgegaan.

    1 november 2013 om 14:52

  5. Je experimentele foto’s zijn erg mooi om tussen de andere plaatjes te zien. Ze zijn trouwens allemaal erg mooi René, waarbij de laatste echt de kers op de taart is.

    1 november 2013 om 12:41

  6. mooi!

    1 november 2013 om 11:50

  7. Wat een mooie herfstblog. Jouw experiment vind ik zeer geslaagd, ik ben zelf ook op zoek naar het fotograferen op deze manier, anders dan de gewone registrerende foto’s. Dat minipaddenststoeltje heb je prachtig, mooie achtergrond ook. Ik heb het laatst ook gezien, maar kon het niet scherp op de foto krijgen, het was gewoon te klein. Het herfstblad vind ik ook erg mooi, zo eenvoudig maar toch zo mooi.
    groetjes Ghita

    1 november 2013 om 10:55

  8. de laatste twee zijn mijn absolute favorieten, topplaten René!

    31 oktober 2013 om 22:54

  9. Beste René,
    Wat een mooie serie (weer). Bijzonder vind ik de kleur van de paddo’s op de eerste foto en natuurlijk het dwergwieltje op het blad.
    De foto “cirkels” spreekt mij erg aan.
    Ik heb eerder deze week ook al rondgekeken in je fotogalerie: wat een rijkdom aan beelden laat je daar zien. Echt mooie foto’s. Daar ga ik nog vaker kijken; da’s echt genieten.
    hartelijke groet,
    Corrie

    31 oktober 2013 om 22:46

  10. P

    Hallo Renée. Ik heb al veel paddenstoelen gezien, maar jouw foto’s van de paddenstoelen zijn toch weer bizonder.

    31 oktober 2013 om 22:33

  11. Je hebt een boeiende herfstserie neergezet, met voor mij als favoriet nr. 2 en de laatste! Die zachte beelden, zo minimalistisch en toch zo uitdrukkingsvol. Zeer geslaagd!

    31 oktober 2013 om 22:06

  12. Een erg mooie natuur serie.

    31 oktober 2013 om 21:24

  13. de laatste is mijn favoriet

    31 oktober 2013 om 21:00

  14. Mooie serie René. de laatste is idd een prachtige afsluiter van dit item. Leuke om te lezen hoe je hier experimenteert en improviseert

    31 oktober 2013 om 20:09

Geef een reactie

