Langs de Oostvaardersdijk

10 november 2013

Tussen Almere en Lelystad kun je over de Oostvaardersdijk rijden. Aan de ene kant het Markermeer en aan de andere kant de Oostvaardersplassen. Een mooi stuk en je ziet er altijd van alles overvliegen. Vandaag ga ik eens kijken wat ik hier allemaal tegen kom. En neem gelijk de langs de dijk gelegen kijkhut “De Zilverreiger” mee.

Veel vogels vliegen vanuit de Oostvaardersplassen naar het Markermeer om te foerageren. Vooral de grote groepen aalscholvers vallen daarbij op. Maar ook trekken veel vogels langs de dijk om te zoeken naar eten. Maar ik begin in de kijkhut. Dus de auto op de parkeerplaats gezet en dan is het nog een paar honderd meter naar de hut. Langs het pad zitten vaak baardmannetjes. Ik heb hier wel eens een groep van een stuk of twintig gezien. Helaas toen niet kunnen fotograferen, maar misschien vandaag een nieuwe kans.

Alleen laten de baardmannen het afweten vandaag. Een eenzame bonte specht is er te zien, maar die gaat er snel vandoor als hij mij in de gaten krijgt.

Grote bonte specht

Grote bonte specht

Zoals je ziet is het nog niet echt licht. Er valt zelfs een lichte motregen.

Als ik even later bij de kijkhut aankom is er niet echt veel te zien. Alleen een groepje bergeenden dobbert in de plas. Zo af en toe steken ze even hun kop onder water om wat waterplanten op te vissen.

Bergeenden

Bergeenden

Niet erg spectaculair, maar het ziet er toch elke keer weer een beetje grappig uit hoe die kontjes boven het water uitsteken.

Dan zie ik aan de overkant van het water een roofvogel in de boom zitten. Hij komt groter op me over dan een buizerd. Zou het een zeearend zijn!? Ik maak een foto en zoom in op het beeld op mijn display. Zeker geen zeearend, maar wat dan? Waarschijnlijk toch een buizerd, maar ik blijf twijfelen. Thuis voer ik de waarneming in op waarneming.nl en krijg al snel de opmerking dat het geen buizerd is, maar een havik!

Havik

Havik

Een leuke soort, die ik niet vaak zie.

Omdat er verder niets te zien is loop ik terug naar de auto en rij nog een stukje verder. Daar zie ik een torenvalkman in de boom landen. Snel de auto aan de kant zetten en schieten maar. Helaas zijn de lichtomstandigheden verre van optimaal. Maar toch een leuk plaatje.

Torenvalk

Torenvalk

Als ik verder wil rijden en de motor van de auto start hoor ik alleen: tak-tak-tak! Wat zullen we nu krijgen! Ook na herhaaldelijk proberen geeft de motor geen sjoege. Om een lang verhaal kort te maken: wegenwacht bellen, drie kwartier wachten, monteur komt, nieuwe accu erin en na dik een uur kan ik weer verder. Erg blij met de ANWB!

Helaas is het nu al weer tijd om naar huis te gaan 😦 Dit is wel een heel kort foto-ochtendje geworden. Via de dijk rij ik weer naar Almere. Halverwege is er nog een uitkijkpunt over de Oostvaardersplassen en aan de Markermeerkant zijn er een aantal steigers en strekdammen. Toch nog maar even stoppen. Als ik de steiger oploop vliegen er verschillende meeuwen over.

In de wolken

In de wolken

Dit is een stormmeeuw. Ik vind de kleine meeuw mooi afsteken tegen die grote wolken. Ook een groepje krakeenden vliegen voorbij. Eerst blijven ze, net als de stormmeeuw, op afstand.

Krakeenden

Krakeenden

Later komen ze toch nog wat dichterbij.

Met zijn vijven

Met zijn vijven

Het blijft lastig om ze goed scherp te krijgen zo in de vlucht. Maar dit is wel een goede plek om te oefenen. Regelmatig komen er vogels, vooral meeuwen, over vliegen. En dan maar proberen om de AF goed te krijgen en te houden. Onderstaande foto is mijn beste resultaat. Ook dit is een stormmeeuw.

Stormmeeuw

Stormmeeuw

Inmiddels is het weer later geworden dan ik gedacht heb en ik haast me naar de auto. Net voordat ik mijn camera in wil pakken zie ik iets boven de berm in de lucht hangen: een biddende torenvalk! Die neem ik natuurlijk nog even mee. Ook nu is de stand van de zon niet ideaal, maar toch kan ik deze foto maken.

Biddende torenvalk

Biddende torenvalk

Aan de strepen op de staart en het ontbreken van de grijze kruin kun je zien dat dit een vrouwtje is.

Al met al een bijzondere ochtend, vooral door de autopech. Maar ondanks dat heb ik genoten van het fotograferen en van de vogels die ik heb gezien!

16 Reacties

  1. Foto 1 vind ik persoonlijk het mooist. Normaal kom je er denk ik niet mee weg: een vogel die het beeld uitvliegt. Maar de boom rechts brengt de compositie helemaal in evenwicht en de vage takken (?) op de achtergrond voegen nog iets extra’s toe.

    25 februari 2014 om 20:55

  2. Mooie waarneming de Havik!!!

    22 december 2013 om 17:25

  3. Prachtige fotos serial.
    http://retriever-kat-scrap-louisettesblogs.blogspot.com

    29 november 2013 om 14:53

  4. jeetje wat een dag had je hier, lang leve de ANWB 😉 toch nog mooie foto’s erna kunnen maken hoor, mooi die eenden in de vlucht met dat licht

    28 november 2013 om 10:18

  5. Soms heb je van die dagen, maar je heb toch nog hele mooie waarnemingen en foto.s

    Gr Cees

    19 november 2013 om 17:48

  6. Je hebt er weer een mooie reportage van gemaakt, al zat het weer niet mee (en de autopech). Vooral de opname van de bonte specht vind ik erg geslaagd! Bijzonder fraai ook om de havik te zien.

    18 november 2013 om 08:28

  7. Soms zit op zo’n dag alles tegen, autopech, verkeerd licht, vogels die er niet zijn of niet meewerken. Maar je hebt wel wat: een havik, een mooie torenvalk, vliegende krakeenden. toch nog een geslaagde ochtend, al had je er misschien meer van verwacht.
    groetjes Ghita

    17 november 2013 om 20:51

  8. Ondanks het minder mooie weer en je autopech, toch een geslaagde serie Rene.
    Groetjes Tinie

    16 november 2013 om 18:23

  9. Ik heb nu al 8 weken aan een stuk autopech … dus je gevoel ken ik wel. Het is dan wel een old timer moet ik erbij zeggen.
    Hoewel alles op afstand, zijn de fotoresultaten scherp en duidelijk herkenbare vogels. Het is niet altijd feest met aantallen. Met zo’n grauw weer valt er vaak niet veel te beleven. Roofvogels moeten echter toch een prooi hebben en om dan ook nog een havik erbij te hebben vind ik persoonlijk toch wel erg leuk. Dat is dan ook mijn favoriet in deze serie.

    15 november 2013 om 11:26

  10. de havik hé prachtig, die heb ik alleen als kuiken kunnen fotograferen ik heb hem nog nooit zo vrij kunnen vinden, laat staan fotograferen.

    15 november 2013 om 08:33

  11. Niet zo’n zorgeloze dag Réné maar toch nog heel wat interessante foto’s.

    15 november 2013 om 01:17

  12. Deze prachtige serie is toch een leuke pleister op de kapotte autowond René.
    Eerste foto en de laatste zijn voor mij favoriet

    14 november 2013 om 22:44

  13. P

    Hallo René, weer of geen weer, het ziet er weer mooi uit. Ik vind het allemaal weer de moeite waard om te genieten van je tochtje in de natuur.

    14 november 2013 om 22:17

  14. ’t Zat je niet echt mee, en dan ook nog autopech ;-(
    Maar al met al heb je toch weer een fraai blogje bij elkaar geschoten, mooi hoe je de vogels steeds de ruimte geeft.
    De eerste van de wegvliegende specht is heel apart, lekker sfeertje zit daar in.

    groet Loes

    14 november 2013 om 21:29

  15. yemrev

    Het zat niet mee, hè René! Autopech, somber weer , slecht licht, vogels ver weg… het kan niet altijd feest zijn. Maar je bent in ieder geval weer lekker buiten geweest! En een havik gekiekt, dat is mooi meegenomen. Ik zou zweren dat het een buizerd was; heb één keer eerder een havik gezien en volgens mij was die grijs…
    Ik heb nu al een paar keer die dijk gefietst, maar nog nooit de gedachte gekregen dat dat misschien wel een leuke fotostek zou zijn. Zo zie je maar weer 😉

    groet, Dick

    14 november 2013 om 21:29

  16. mooie foto’s René, ondanks het wat sombere weer!
    een havik had ik er ook niet van gemaakt denk ik. leuke waarneming.
    balen van de motorpech … en fijn dat het zo snel verholpen was!
    groetjes en alvast fijn weekend,
    Nathalie

    14 november 2013 om 21:17

Geef een reactie

