Klein rondje

15 november 2013

Zondagochtend is dé tijd voor mijn foto-avonturen. Vaste prik, bijna elke week. Even een moment voor mezelf en de tijd om tot rust te komen in de natuur. Alleen heb je soms toch afspraken, verjaardagen, slecht weer en andere obstakels. Altijd weer een beetje balen als ik er niet op uit kan. Ook vandaag staat er wat anders op het programma. Maar misschien heb ik nog net genoeg tijd voor een klein rondje in het bos om de hoek. Met niets anders dan mijn statief en camera, uitgerust met een macrolens, ga ik op pad voor twee uurtjes fotografie. Normaal sjouw ik mijn hele hebben en houden mee. Je weet tenslotte nooit wat je tegenkomt 😉  Maar vandaag dus een andere aanpak.

Ik loop door het Oostvaardersbos, wat grenst aan de Oostvaardersplassen. Een relatief nieuw bos met veel populieren. En die hebben het zwaar te verduren gehad in de storm van een paar weken terug. Overal zie je omgevallen bomen. En hoewel er ook ouder dood hout ligt zijn er weinig paddenstoelen te zien. Gelukkig kom ik even later dan toch wat interressants tegen: geweizwammetjes. Een mooi soort, maar lastig om een foto van te maken. Uiteraard  doe ik wel een poging.

Gelukkig voor mij kleuren de bladeren van een beuk de achtergrond mooi herfstig. Hier ben ik toch wel even mee bezig geweest. Ik heb de neiging om, als ik minder tijd heb, te snel tevreden te zijn en hup weer naar het volgende onderwerp te gaan zoeken. Ik moet me er echt toe dwingen om de tijd te nemen. Dan maar minder foto’s, maar dan wel een paar die echt goed zijn!

Geweizwammetjes

Geweizwammetjes

Ik wandel verder en nog steeds zie ik weinig paddenstoelen. Tot ik een exemplaar op een dode stok zie groeien. Daar kan ik wel iets mee! Als eerste ga ik op zoek naar een goede achtergrond. Opnieuw biedt een klein stukje bos met beuken de mogelijkheid om een mooie achtergrond te creëren.

Solo

Solo

Geen idee van de soortnaam, maar mooi is ie wel!

Time flies when your having fun! En dus is het al weer tijd om terug te gaan. Nog maar twee foto’s! Dat wordt een kort blogje deze keer! Maar zoals gezegd: alleen kwaliteit geldt, kwantiteit niet!

Toch ben ik blij als ik nog een klein, dapper zwammetje onder op een boom zie. Daar kan ik nog wel wat mee. Dus ik duik weer met mijn buik plat op de grond en probeer scherp te stellen op het paddenstoeltje.

Klein maar dapper

Klein maar dapper

De associatie met een schemerlampje is snel gemaakt. Maar deze lijkt echt een beetje licht te geven!

En zo eindigt dit kleine rondje. Toch lekker om er even uit geweest te zijn.

11 Reacties

  1. Ik ga helemaal voor die geweizwammetjes met de schitterende herfstachtergrond. Ja, soms heb je weinig tijd en wil je toch fotograferen. Gelukkig heb je wel voldoende tijd genomen om met een paar geslaagde foto’s thuis te komen.
    groetjes Ghita

    24 november 2013 om 17:37

  2. Klein rondje, maar fijn rondje 😉
    Knap dat je toch voldoende tijd hebt genomen, dat is best moeilijk als je eigenlijk meer wilt, maar gewoon geen tijd hebt. De resultaten mogen er zijn.
    Groetjes Loes

    24 november 2013 om 10:26

  3. heel herkenbaar René: te snel tevreden zijn en hup naar de volgende .. maar deze andere aanpak levert wel de ‘juiste’ platen op! prachtige sfeer, vooral in de eerste 2 foto’s. erg warm. ga zo door dus! 🙂
    groetjes Nathalie

    24 november 2013 om 09:06

  4. Wat achtergronden betreft had je het nauwelijks beter kunnen treffen. De foto met de geweizwammetjes is mijn favoriet in deze kleine, maar zeker mooie serie.

    23 november 2013 om 23:45

  5. Minder is soms meer, je laat hier echt prachtige foto’s zien! Smaakt naar meer! Groetjes

    23 november 2013 om 08:51

  6. klein maar fijn … mooie foto’s hoor !!!

    22 november 2013 om 19:09

  7. Pracht foto’s René.
    Het gewei zwammetje heb je heel mooi in beeld gebracht, mooie achtergrond.
    Net als bij foto 2,ook zo’n mooie.
    Groetjes Tinie

    22 november 2013 om 19:01

  8. Ik ga voor de grillige geweizwammetjes op foto 1. De kleurstelling met de achtergrond maakt deze opname voor mij bijzonder mooi René

    22 november 2013 om 16:27

  9. Met veel plezier je log en avonturen gelezen. Heb er echt van genoten en van de foto’s zoals altijd ook. Even heerlijk onderuit zakken nu met de foto’s in mijn hoofd.

    22 november 2013 om 15:28

  10. de laatste is prachtig scherp op de juiste plaats
    mijn favoriet

    22 november 2013 om 09:49

  11. P

    Hallo René. Ja je hebt mooie achtergronden. En de laatste lijkt echt net een mini lampje. Ik geniet er weer van. Gr. Pauwla.

    22 november 2013 om 09:20

Geef een reactie

