Jaaroverzicht 2013

31 december 2013

Het eind van het jaar is traditiegetrouw het moment om even terug te kijken wat het afgelopen jaar gebracht heeft. Als ik in mijn gedachten het jaar aan me voorbij laat gaan is het weer een prachtig fotografisch jaar geweest. Met wel wat periodes waarin de camera wat minder vaak uit de tas kwam.

Persoonlijk heb ik dit jaar enkele grote stappen gezet. Zo zijn mijn foto’s nu te koop via mijn eigen webshop op werkaandemuur.nl En tot nu toe zijn er twee foto’s verkocht als poster en op Xpozer. Dat is wel een goed gevoel natuurlijk! Maar het hoogtepunt was de expositie die ik heb mogen organiseren in het VUmc! Zestien foto’s van mij ingelijst aan de muur en een officiële opening. Dat was echt gaaf! Zie opening expositie. De expositie loopt trouwens nog tot 1 februari, dus nog alle tijd om langs te gaan. Verder is een foto van mij geplaatst in het blad Chip Foto-Video, is mijn vliegende ijsvogel headerfoto geweest in de nieuwsbrief van Vroege Vogels en had ik twee keer een foto in de top 3 van de week op National Geographic FotoCommunity. Al met al een lekker jaartje dus!

Maar nu de foto’s! Ik heb per maand een foto uitgekozen.

Januari

Sneeuwvos

Sneeuwvos

Geen enkele twijfel deze maand. Dit was één van mijn wensfoto’s: een vos in de sneeuw. De houding en de blik van deze vos vind ik erg mooi en de oranje vacht steekt prachtig af tegen de sneeuw. Het licht was op dit moment ook perfect.

Februari

Edelherten in de sneeuw

Edelherten in de sneeuw

Op één van de vele sneeuwdagen in februari kwam ik deze groep edelherten tegen in de Oostvaardersplassen. Ze trokken zich niet veel van me aan, maar één exemplaar vond het toch verstandig om even in het oog te houden wat ik allemaal aan het uitvreten was. Erg verstandig zou ik zeggen.

Maart

Flamingo's

Subtropisch Nederland

Het was een mistige ochtend toen ik speciaal voor de flamingo’s naar Elburg reed. Er was dan ook niets te zien toen ik aankwam op de plek waar de flamingo’s zich op zouden moeten houden. maar na een paar uur was de mist genoeg op getrokken en kwam er een waterig zonnetje bij. Langzaam verschenen de flamingo’s uit de mist en kon ik deze foto maken. Misschien wel mijn allermooiste ooit!?

April

Fochteloërveen

Fochteloërveen

Als ik de foto’s van april terugkijk zie ik vooral veel mist. Het lijkt wel of elke zondagochtend in nevelen gehuld was. Ik heb dus veel kunnen oefenen op landschappen in de mist. Dit vind ik één van de mooiste. Het Fochteloërveen is dan ook een prachtig gebied!

Mei

Westerheide

Westerheide

Zoals je ziet was er ook in mei nog genoeg mist over. Deze foto heb ik genomen op de Westerheide bij Hilversum. Heel even kwam de zon door, net na zonsopkomst. Na een vijftal minuten trok de bewolking er voor en zag ik de zon die dag niet meer terug.

Juni

Sunset Boulevard

Sunset Boulevard

Dit was een prachtige avond met een mooie zonsondergang. Voor het eerst serieus in de weer geweest met mijn grijsfilter. Dat was vooral veel uitproberen en uiteindelijk ben ik tot dit resultaat gekomen. Het meeuwtje op het achterste paaltje vind ik een leuk detail.

Juli

Huismus in het gras

Huismus in het gras

Deze foto heb ik gemaakt in Natuurpark Lelystad. Ik was net klaar met het fotograferen van de ooievaars toen ik dit musje in het gras zag zitten. Een mooi voorbeeld van hoe een “gewone” soort door de setting een prachtige foto kan opleveren. Dit is één van de foto’s die verkocht is via mijn webshop.

Augustus

IJsvogel in vlucht

IJsvogel in vlucht

In augustus was er een periode dat de ijsvogels in de Lepelaarplassen zicht bijna dagelijks lieten zien. Ik ben er een paar keer heen geweest. IJsvogels op een stokkie heb ik al regelmatig kunnen fotograferen, dus ik hoopte dit keer ook een vliegende ijsvogel vast te kunnen leggen. Toen dit exemplaar opvloog vanaf zijn zitplaats bleef hij een fractie van een seconde hangen. Net lang genoeg om deze foto te kunnen maken.

September

Strontvlieg

Strontvlieg

September was één van die periodes dat er op fotografiegebied weinig te beleven viel. Ik heb gekozen voor deze macro, omdat de scherpte mij erg bevalt. Dit jaar ben ik voor het eerst gebruik gaan maken van de live-view, bij het handmatig scherpstellen van mijn macrofoto’s. En dat bevalt me prima moet ik zeggen. Deze foto is een mooi voorbeeld daarvan.

Oktober

Speldenknop

Speldenknop

Oktober is natuurlijk DE paddenstoelenmaand. Veel geoefend met bokehcirkels en sfeervolle weergaven van dit fotogenieke natuurverschijnsel. Toch gekozen voor deze foto, door de bijzondere plek waarop het kleine zwammetje groeit en de fraai gekleurde achtergrond. Deze foto heb ik ingestuurd voor de paddenstoelenfotowedstrijd van cameraland en kwam in de top 50 terecht (van de bijna 4000 inzendingen). Samen met een andere inzending van mij trouwens.

November

Ekster in herfstkleuren

Ekster in herfstkleuren

In november kwam ik op mijn fototochtjes weinig interessants tegen. Ook werkte het weer niet erg mee. De mooiste serie maakte ik gewoon thuis van de vogels in onze tuin. Deze ekster op de pergola zat precies voor de beuk die achter onze tuin staat. Het leverde een foto op met mooie herfstkleuren.

December

Deze foto van een mistige ochtend in december was eigenlijk “vergeten”. Hij komt dus ook niet voor in een blog. Pas later zag ik de mogelijkheden en schoonheid van deze foto. Gelukkig krijgt ie nu toch nog een verdiende ereplaats in dit overzicht.

Verdwenen kleuren

Verdwenen kleuren

En hiermee eindigt dit overzicht. Als ik zo terugkijk valt me op dat er veel (mist)landschappen en vogels tussen staan. Verder maar één insect! En dat vind ik wel opvallend, omdat ik macrofotografie eigenlijk het leukste vind om te doen. Blijkbaar is het toch moeilijk om in dat genre een onderscheidende foto te maken. Een mooie opdracht voor 2014. Verder wil ik meer gericht gaan fotograferen. Dus minder er op uit trekken en kijken wat je tegenkomt, maar meer planning en voorbereiding. En misschien vaker achter elkaar naar een bepaald gebied gaan. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot mooiere foto’s. We zullen zien wat er van terecht komt.

Ik wens iedereen een spetterend 2014 en voor de fotografen onder ons: veel fotoplezier!

28 Reacties

  1. Mooi jaar geweest ren!! Leuke foto’s. Al vind ik toch hier de vos en de ijsvogel wel mijn favorieten. Mooie voornemens ook!! Ik heb laatst ook meer gericht onderzoek gedaan een aan de hand daarvan op pad geweest en ja hoor we zagen (ook al was het verweg) een zeearend!!! Dus het kan zeker werken 😉

    6 januari 2014 om 17:22

  2. Wat een prachtige foto’s! Ik kende je fotoblog nog niet, maar ik ga je nu zeker volgen. Hopelijk komend jaar weer zoveel mooie foto’s. De mistige foto’s vind ik erg sfeervol, en wat heb je de flamingo’s er mooi op gezet!
    De beste wensen voor 2014.

    Groetjes Senna

    5 januari 2014 om 16:16

  3. Prachtig overzicht René, ik wens je dit jaar weer veel mooie foto’s toe.
    Ik kom wel kijken ;-))
    Groetjes Tinie

    3 januari 2014 om 19:48

  4. Hey René,

    Wat een prachtige gevarieerde reeks topfoto’s laat je hier zien. Ik wou dat ik zo’n luxe had aan zoveel gevarieerde topfoto’s. Ik ben teveel in de vogelfotografie blijven hangen denk ik. 🙂

    De groep Edelherten in de sneeuw, de Flamingo’s en de biddende IJsvogels zijn mijn favoriet, maar eigenlijk zijn die andere foto’s ook een lust voor het oog.

    Ik wens je dit jaar wéér onwijs veel mooie fotomomenten en natuurlijk de beste wensen!

    Gr,
    Remco

    3 januari 2014 om 00:10

  5. Mooie serie zo en een fijn 2014!

    2 januari 2014 om 19:59

  6. Hoi René,

    Prachtige foto’s. De vos en de flamingo’s vind ik het mooist (denk ik nu) maar ook de landschapsfoto’s mogen er zijn en ook de paddestoelfoto, oftewel vele fraaie foto’s.

    Ik wens je een goed 2014.

    Groeten, Robert

    2 januari 2014 om 13:54

  7. Hallo René fijn dat ik je dit jaar ontdekte want op je blog is het altijd genieten van je mooie natuurfoto’s.. Fijn dat het ook verrassende resultaten voor je opleverde. Ik wens je een tof jaar en zal hier zeker vaak aanlopen.

    2 januari 2014 om 11:10

  8. Prachtig, gevarieerd overzicht. Veel sfeervolle mistfoto’s, maar mijn favorieten zijn toch de vos en de ijsvogel. De vossen zie ik zo vaak, maar heb er nog nooit zo’n mooie foto van kunnen maken als deze van jou. De vliegende ijsvogel is top. Ook de ekster met die prachtige herfstachtergrond is er eentje die in mijn top 3 van deze lijst staat.
    op naar een mooi, fotorijk 2014.
    groetjes Ghita

    1 januari 2014 om 12:34

  9. Schitterend overzicht René. Ik heb er van genoten en ze zijn een kalender waardig.

    Alle goed en gezondheid voor jou in 2014

    1 januari 2014 om 11:52

  10. gelukkig nieuwjaar, dat je komend jaar weer zo’n fraaie serie mag laten zien.

    groet Jowan

    1 januari 2014 om 10:47

  11. Je hebt een geweldig jaar achter de rug René, met prachtige foto’s en zelfs je eigen expositie, hier mag je heel trots op zijn!
    Deze serie is verrassend met de ruime aanwezigheid van mistige sfeerfoto’s, ik denk bij jouw foto’s vooral aan heldere kleurige beelden, maar deze sfeerbeelden zijn minstens zo mooi.
    De topper is voor mij de februari foto van de edelherten, geweldig vind ik die, met het ene hert dat net andersom staat.
    Ga zo door in het nieuwe jaar, veel succes!!
    groetjes Loes

    31 december 2013 om 22:28

  12. Prachtig overzicht, is genieten al die mooie foto’s.

    Gr Cees

    31 december 2013 om 20:10

  13. H.v.d.Arend

    Prachtige foto’s!
    Ik reageer niet altijd, maar vind het meestal erg mooi.
    Wens je “Veel Heil & Zegen” voor 2014!

    31 december 2013 om 15:41

  14. Rene heb zitten genieten van je jaaroverzicht je verhalen en je prachtfoto’s dat2014 maar weer zo’n mooi natuurlijk fotojaar mag worden,
    groetjes Frensis

    31 december 2013 om 14:10

  15. Stuk voor stuk prachtplaten, René, je hebt er een prachtig overzicht van gemaakt. De foto van de ijsvogel in volle vlucht springt er voor mij uit!
    Ik wens jou en de jouwe een rustige jaarwisseling en een gelukkig en bovenal gezond 14.

    31 december 2013 om 12:54

  16. yemrev

    Je bent een dag te vroeg, René, maar wel een mooi overzicht!
    Dat 2014 maar een minstens zo mooi jaar moge worden. Goede jaarwisseling!
    Groet, Dick.

    31 december 2013 om 11:55

  17. prachtig overzicht René!
    vooral de dieren vind ik schitterend.
    mijn favorieten zijn de vos, ijsvogel en ekster.
    ben benieuwd naar komend jaar en
    natuurlijk de beste wensen!!
    groetjes Nathalie

    31 december 2013 om 09:59

  18. Hi René,

    Ik ben toevallig ook bezig met het fotojaaroverzicht 🙂

    Jij hebt een mooi overzicht zeg! Ik verwachtte ook niet anders. Inderdaad opvallend dat er aardig wat landschapsfoto’s tussen zitten kijkend naar je macropassie. Een mooi jaar zo met je verkochte beelden, publicaties, nominaties en als kers op de taart de expositie.

    Gelukkig nieuwjaar en tot in 2014!

    Gr, Carl

    31 december 2013 om 09:38

  19. Mooie serie!! Ik kies geen favoriet, alle foto’s zijn goed doordacht genomen, mooi van kleur en compositie! Het motiveert mij om er in 2014 weer lekker vaak met de camera op uit te gaan. Fijne jaarwisseling en alvast een gezond en foto-fantastisch 2014 toegewenst.

    31 december 2013 om 09:31

  20. DeReptons

    Mooi afwisselend overzicht van 2013! Goede jaarwisseling!

    31 december 2013 om 08:43

  21. mooie foto’s, je ziet aan de foto hoeveel werk er in gestoken is. De vos vindt ik nr.1. die ogen zeggen “ik heb je in de gaten vriend”.

    31 december 2013 om 07:50

  22. Wat een juweeltjes, René, deze foto’s! Een prettig uiteinde en een goed begin in het nieuwe jaar!

    31 december 2013 om 01:44

  23. P

    René, je hebt een mooi jaaroverzicht uitgezocht. Maar van al je foto’s heb ik genoten. Ik wens je een goed 2014 toe. Pauwla

    31 december 2013 om 00:05

  24. Echt waanzinnig mooie foto’s, René

    Ook alle goeds voor jou!

    30 december 2013 om 21:52

  25. Judith

    Wat geniet ik iedere keer toch weer van die mooie foto’s van je. Bedankt!

    30 december 2013 om 20:41

  26. Matthijs

    mooie foto’s, maar hoe weet je op welke plek die foto is gekomen in de wedstrijd? of heb je bericht gekregen dat je in de top 50 bent beland?
    Dan ben ik ook wel benieuwd, heb 10 foto’s ingestuurd…

    Verder een gelukkig 2014

    30 december 2013 om 20:30

    • Hoi Matthijs,

      bedankt voor je reactie!

      Op facebook stond een overzicht van de top 50 van de paddenstoelenwedstrijd. Twee van mijn foto’s stonden daar tussen.

      Gr. René

      30 december 2013 om 20:34

  27. Fantastisch. Mooi fotografisch 2014 toegewenst.

    30 december 2013 om 20:03

Geef een reactie

