Bikkerspolder

5 januari 2014

Mijn eerste blog van het nieuwe jaar! Een nieuwe start en een lege fotomap 2014 op mijn computer. Ben benieuwd waar die mee gevuld wordt dit jaar. Mijn eerste uitje gaat naar de Bikkerspolder bij Bunschoten. Doelen voor vandaag: een mooie foto van een torenvalk en misschien, als het licht goed  is, wat mooie polderlandschappen. Ik kom vlak voor zonsopkomst aan. Maar een wolkenband op de oostelijke horizon verhinderd een mooi gekleurde ochtendhemel. Toch zit er wel wat kleur in de lucht als je in tegenovergestelde richting kijkt. De wolken in het westen worden mooi aangestraald door de nog niet zichtbare ochtendzon.

Ochtendtinten

Ochtendtinten

Met de camera op de basaltblokken kon ik dit lage standpunt innemen.

Achter de boom zie je palen van de palendijk. Vroeger lagen langs de hele Zuiderzee palendijken. Nu vind je alleen deze hier. Hij is nagebouwd om te laten zien hoe het vroeger was. Een stukje cultuurhistorie in de polder dus en onderdeel van de eeuwige strijd tegen het water.

Palendijk

Palendijk

Ik verlaat de dijk en rij de polder in. Ondertussen zoekend naar de vogels die hier leven. Die zijn er genoeg, zoals een grote groep knobbelzwanen met zelfs drie zwarte zwanen in hun midden. En ook de door mij gewenste torenvalk hangt stil boven het land te loeren naar een prooi. Alleen deze keer te ver weg voor een foto. Als ik dichterbij kom vertrekt hij naar de andere kant van het veld. Naast vogels zijn er natuurlijk nog de andere inwoners van dit gebied. Schapen bijvoorbeeld. Nu laat ik die meestal links (of rechts) liggen, maar dit groepje stond zo mooi in het tegenlicht dat ik ze wel moest vastleggen.

Polderschapen

Polderschapen

Lekker in hun warme wollen jas. Hopelijk hebben ze die deze winter ook nog een keer echt nodig.

In een ander hoek van de polder staat een stuk land gedeeltelijk onder water. Volgens mij is dat expres zo gedaan om de vele watervogels een plekje te geven. Het wemelt er dan ook van de eenden en ganzen. Ik zie zo op het eerste gezicht al honderden smienten, wilde eenden, slobeenden, grauwe ganzen, Canadese ganzen en ook nog een wintertaling. Ik concentreer me deze keer op de smientjes. Prachtige eendjes die de hele tijd met elkaar aan het kwebbelen zijn. Het geluid lijkt meer op fluiten dan op kwaken en het klinkt erg gezellig.

Gekwebbel

Gekwebbel

Zo heel gezellig is het toch niet. Het mannetje rechts wordt door het koppeltje duidelijk gemaakt dat ie niet welkom is op dit theekransje. Nadat de eenling het heeft opgegeven zwemmen de anderen samen weg. Hier bloeit iets moois op!

Verliefde smientjes

Verliefde smientjes

En zo gebeurd er van alles in de plas. Prachtig om gewoon even van te genieten zonder de hele tijd door de camera te loeren.

Dan is het jammer genoeg weer tijd op op huis aan te gaan. De ochtenden in januari duren wat mij betreft veel te kort! Nog even een paar foto’s maken kan nog wel. Dit mannetje maakte veel werk van zijn ochtendtoilet. Ook plannen om op vrijersvoeten te gaan?

Poetsbeurt

Poetsbeurt

En zo mag ik mijn eerste fototochtje van dit jaar geslaagd noemen. Dat er maar vele mogen volgen!

Groet, René

12 Reacties

  1. Mooie reeks Grts

    13 januari 2014 om 20:13

  2. Prachtige serie, maar foto 1 wint….

    Gr Cees

    12 januari 2014 om 20:40

  3. Een mooi begin van het nieuwe jaar Rene.

    jowan

    8 januari 2014 om 20:17

  4. Mooie serie die je maakte René.
    Voor mij is de laatste favoriet.
    Groetjes Tinie

    8 januari 2014 om 18:58

  5. Hele mooie serie, en wat een leuk gebied. De eerste foto en de poetsende smient op je laatste foto vind ik het mooist, je had prachtig licht, dat voegt echt iets toe bij die leuke smientjes. Ik zie ze ook veel nu bij mij in de buurt, prachtige eendjes.
    groetjes Ghita

    8 januari 2014 om 18:20

  6. P

    Het jaar is goed begonnen. We zijn weer met je mee geweest. En hebben genoten.! Prachtig.

    7 januari 2014 om 23:56

  7. Niet moeilijk te zien waarom de eerste foto zo in de smaak valt: de compositie is ijzersterk door de duidelijk herkenbare geometrische grondstructuur: de waterpartij en de rotspartij op de voorgrond vormen twee driehoeken, en de hypotenusa van de rotsdriehoek snijdt diagonaal door het beeld en geeft het de nodige dynamiek. De boom bevindt zich, schat ik, op een snijpunt van derden en ook de horizon bevindt zich natuurlijk niet saai in het midden, maar op ongeveer een derde.

    Het vleugje kleur in de lucht maakt de foto af.

    7 januari 2014 om 23:26

  8. mooie serie René. Foto 1 is favoriet voor mij

    7 januari 2014 om 22:39

  9. Deze serie is een prachtig begin van het nieuwe jaar.
    Vooral de tweede foto vind ik een prachtplaat, maar ook de foto’s van de smienten mogen er zijn.

    7 januari 2014 om 22:23

  10. ik ga voor de foto van de palendijk.

    7 januari 2014 om 21:23

  11. yemrev

    Nog eventjes en dan worden de ochtenden snel weer langer!
    De eerste en de laatste foto vind ik de mooiste van deze serie.
    Groet, Dick

    7 januari 2014 om 21:14

  12. ik vind het een geslaagde wandeling met mooi foto’s waarvan de 1 ste mij het meest bekoord heeft.

    7 januari 2014 om 19:59

Geef een reactie

