Een zonnige zondag

12 januari 2014

Weersvoorspelling: lichte nachtvorst, zonnig en kans op mist. Ideale omstandigheden voor landschapsfotografie. Ik vertrek dus voor zonsopkomst naar de Eempolder. De mist is er niet, maar verder is het prachtig. Het gras is witbevroren en de lucht kleurt al oranje, terwijl de zon achter de horizon wacht tot het tijd is om te verschijnen.

Voor zonsopkomst

Voor zonsopkomst

Heerlijke serene rust! Een moment om weer tot jezelf te komen.

Na een aantal minuten besluit de zon dat het tijd is en verschijnt ze langzaam aan de horizon. Altijd mooi om mee te maken en elke keer weer anders.

Zonsopkomst

Zonsopkomst

En zo is deze zonnige zondag nu officieel begonnen.

Snel loop ik nog even naar een ander plekje om nog een foto van dit moment te maken. Voor je het weet is het weer afgelopen. Het duurt altijd verrassend kort en de zon wordt al snel te fel om tegen in te fotograferen.

De Eempolder

De Eempolder

De zon is nu opgekomen, maar dat wil niet zeggen dat je geen typische ochtendfoto’s meer kan maken. Je moet alleen niet meer recht in de zon fotograferen. Maar de lucht is nog steeds prachtig gekleurd en als je vanuit de juiste hoek kijkt kun je mooie oranje achtergronden krijgen. Ik vind het dan altijd mooi om silhouetten te fotograferen. Bomen doen het goed als silhouet, maar deze keer vind ik een ander onderwerp.

Ochtendsilhouetten

Ochtendsilhouetten

De twee ganzen die overvliegen zijn een mooie bonus.

Grappig is wel dat als je nu de andere kant op kijkt je een heel andere sfeer hebt. Berijpte velden in zacht wit licht. Dan zie ik in die witte wereld een haas voorbij sprinten. Een uitdaging om die op de foto te krijgen. Mijn camera ratelt zo snel die kan en uiteindelijk hou ik één geslaagde foto over.

Turbohaas

Turbohaas

Na deze, zeer gewenste onderbreking, richt ik mij weer op de gekleurde lucht. Als ik aan de Eempolder denk zie ik veel hekjes voor me. In de lente met grutto’s en tureluurs erop. Aan hekjes geen gebrek inderdaad. Je zou er bijna een hordenparkoers uit kunnen zetten. Ik gebruik ze als onderwerp voor mijn volgende foto.

Hekjes

Hekjes

Dit zo ongeveer de laatste foto die ik kan maken van het mooie ochtendlicht. De zon klimt hoger en het de kleur verdwijnt. Maar wat een prachtige ochtend was dit zeg! Eén van de mooiste die ik het laatste jaar mee heb mogen maken. Ik loop terug naar de auto en wil weer naar huis rijden.

Als ik een buizerd in het veld zie zitten stop ik toch nog even. Buizerds zie ik genoeg, maar ééntje die blijft zitten is zeldzaam. Toch even meepikken dus.

Buizerd

Polderbuizerd

Toch mooi zo in het berijpte gras.

En dan kom ik nog iets prachtigs tegen. Een mooie dame! Maar daar laat ik in een ander blog de foto’s van zien. Nog even geduld dus. Voor nu is het genoeg en is het nagenieten van deze prachtige zonnige zondag.

16 Reacties

  1. Pingback: Een mooie dame | René Vos natuurfotografie

  2. De haas springt er voor mij letterlijk uit, en die hekjes vind ik heel knap gedaan.
    Groet Loes

    19 januari 2014 om 15:08

  3. Je had geen betere ochtend uit kunnen kiezen, lijkt me.
    Het is van begin tot eind een prachtige serie, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de eerste en de vierde foto. Maar ook de foto van de hekjes en van die parmantig in het berijpte gras zittende buizerd mogen er zijn.

    18 januari 2014 om 15:16

  4. Je tweede blog van het jaar alweer! Gaat goed zo René.

    Mooi he om de zonsopkomst mee te maken? De ochtendsilhouetten tegen de oranje lucht is een mooie foto. Net als de hekjes van het hondenparcours ;-). Prima platen om als breedbeeld verhouding weer te geven. Je hebt al een prachtige ochtend in de pocket voor dit jaar.

    Leuk hoor zo’n teaser aan het eind … ben nu al benieuwd naar je volgende blog.

    Gr, Carl

    18 januari 2014 om 00:15

  5. de eerste vind ik de mooiste van deze reeks vooral de zachte tinten van de lucht en de spiegeling

    17 januari 2014 om 21:22

  6. Hoi René,
    landschapsfotografie is nog lang niet gemakkelijk, maar jij draait je hand er niet voor om zie ik wel. De weerspiegekling in de eerste foto is heel erg mooi en de gekleurde lucht daarboven ook. Verder zie ik alleen maar hele mooie platen. Echt genieten van deze landschapjes.

    Groetjes, Helma

    17 januari 2014 om 19:28

  7. Je hebt ontzettend mooi de sfeer weten weer te geven in een prachtig licht. De stilte is voelbaar, wat is dat genieten!

    16 januari 2014 om 11:32

  8. Prachtige sfeer foto’s zo met de mist en de rijp over het landschap René.
    De turbo haas heb je ook heel mooi gevangen, net als de buizerd in het gras.
    Groetjes Tinie

    15 januari 2014 om 18:34

  9. Hoi René,
    Het was echt genieten zondag. Ik was net iets te laat in de natuur voor de mooie sfeerplaatjes van de vroege ochtend. Bij jou is de foto met het oranje licht en de bonusganzen mijn favoriet , gevolgd door zoef de haas, heel mooi in dat berijpte veld.
    groetjes Ghita

    15 januari 2014 om 17:30

  10. Prachtig!

    14 januari 2014 om 22:10

  11. Na zo’n wandeling voel je ,je herboren Prachtige beelden René

    14 januari 2014 om 21:23

  12. het was een prachtige ochtend inderdaad Rene erg mooi weer en de turbohaas geweldig zo!Mooi in beeld en verhaal. gr. Frensis

    14 januari 2014 om 21:12

  13. yemrev

    Je hoeft er niets eens zo heel erg vroeg je bed voor uit en toch een mooi setje landschappen, hoor René. De eerste, de silhouetten en de hekjes vooral.
    Is nr3 dezelfde als die je op je FB plaatste? Deze lijkt meer HDR 😛
    Groet, Dick

    14 januari 2014 om 20:16

  14. Prachtige sfeer foto’s, en wat is het dan heerlijk om daar te lopen.

    Gr Cees

    14 januari 2014 om 19:50

  15. fijne serie René. De foto van de hekken en paaltjes geeft voor mij de mooiste sfeer en ook de jumpende haas heb je prachtig gevangen

    14 januari 2014 om 19:41

  16. Eindelijk eens een mooie, windstille ochtend met fijne kleuren. Je hebt er optimaal van genoten en laat ons ook mee genieten. Mooie serie!

    14 januari 2014 om 19:28

Geef een reactie

