OVP-vos

19 januari 2014

Veel mensen zijn wel bekend met de vossen in de Oostvaardersplassen. De website van “Volg de Vos” trekt elk jaar duizenden kijkers. Ook ik ben een trouwe volger van de belevenissen van de vossenfamilie die in het hol met de webcam zijn intrek heeft genomen. Zo heb ik vorig jaar de geboorte van de kleine vosjes live meegemaakt!

Ook in het veld zie je zo af en toe deze sluwe jagers. Meestal ver weg en soms, als je geluk hebt, komt het tot een face-to-face ontmoeting. Meestal tot schrik van beide partijen en altijd kort van duur. Maar vandaag loopt het anders!

Ik ben net begonnen aan mijn wandeling als ik een vos zie lopen bij de rietkraag. Het is nog vrij donker, dus het diafragma gaat helemaal open en de ISO-waarde omhoog. Ik maak de eerste foto van de dag.

OVP-vos

OVP-vos

Ze heeft me gezien en ik blijf doodstil op mijn hurken zitten. Blijkbaar ziet ze geen gevaar in me, want ze scharrelt langs het weggetje rustig nog een stukje mijn kant op. Zo af en toe even snuffelend tussen het gras en het riet. Dan doet ze, alsof ik er niet ben, haar behoeft recht voor de camera!

zonder gêne

Zonder gêne

Ik vind het wel een mooi beeld. En het betekent volgens mij dat ze zich volkomen op haar gemak voelt. Ze komt zelfs nog een beetje dichterbij. Ik hou mijn adem in. Ze gaat op, schat ik, een meter of vijftien rustig voor mij zitten. Hierdoor kan ik dit portret maken.

Vossenportret

Vossenportret

Zo heeft ze een heel andere uitstraling dan op de vorige foto. Wat me gelijk opvalt is de teek, die onder haar rechter oor zit. Zo te zien volgezogen met bloed. Honden kunnen de ziekte van Lyme krijgen. Dus vossen vast ook. Hopelijk krijgt ze er geen last van.

Na een tijdje wandelt ze rustig weg en gaat op een afstandje nog even zitten.

Zit!

Zit!

Hier lijkt ze toch wat onrustiger en de oren liggen nu ook plat. Tijd dus om haar met rust te laten, hoewel ze meer naar mij toekwam dan ik naar haar. Als ze tussen het riet verdwijnt is ze meteen uit het zicht.

Wat een geweldige belevenis weer! Mijn dag kan niet meer stuk. Ik loop verder en geniet van de omgeving. Veel ganzen en eenden en een waterig zonnetje. Maar echt iets interessants kom ik niet meer tegen. Of ik zie het niet. Dat kan natuurlijk ook. Nog te veel met mijn gedachten bij de vos? Het is inmiddels anderhalf uur later en ik besluit terug te lopen. Als ik weer op de plek ben waar ik de vos gezien heb kijk ik natuurlijk goed om me heen. En warempel! Een paar honderd meter verderop loopt een vos. Dat moet dezelfde toch wel zijn? Zo dichtbij als eerder kom ik niet, maar een aantal foto’s kan ik wel maken.

Wat ruikt ze?

Wat ruikt ze?

Omdat het nu een stuk later is, is het ook wat drukker. Te druk voor de vos en ze gaat er vandoor. Niet dat ze zich haast hoor. In een rustig wandeltempo kuiert ze al snuffelend verder. Nog één keer omkijkend naar de fotograaf als laatste groet.

Afscheid

Afscheid

Wat een prachtig einde van mijn fototochtje. Ik voel me een bevoorrecht mens! Ik heb nooit gedacht dat ik in de Oostvaardersplassen zo’n serie zou kunnen maken! Hopelijk wordt deze vos niet zo tam dat ze gaat bedelen bij de bezoekers. En dat niemand het in zijn hoofd haalt om te gaan voeren, zoals in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

21 Reacties

  1. Wat een bijzondere ontmoeting! Plaatjes om jaloers op te worden! 🙂

    3 februari 2014 om 21:40

  2. www.gonnievandeschans.blogspot.com

    Jij zult wel genoten hebben die dag. Het is ook een heel mooie vos, veel zwart erin. Ik heb wel eens eerder gehoord van “tamme” vossen bij de OVP, dus waarschijnlijk toch niet helemaal wild. Maar een paar schitterende vossenplaten.
    Groeten, Gonnie

    3 februari 2014 om 18:38

  3. Super gaaf moment met deze OVP vos René Vos!

    Fijne platen kunnen maken van dit prachtdier. Recht voor je neus zitten kakken….hahahah…ja dan voelt de vos zich op z’n gemak.

    Dit zijn toch van die uitstapjes waarom het wandeling in de natuur zo heerlijk blijft….het onverwachte!!

    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    31 januari 2014 om 15:31

  4. Geweldig René, dit is puur genieten pracht foto’s.
    Groetjes Tinie

    29 januari 2014 om 18:19

  5. Prachtige serie !!
    Lijkt me ook dat je genoten hebt daar, super !!

    29 januari 2014 om 07:18

  6. Kan me goed voorstellen dat je hiermee in je nopjes bent.
    Heb toch wel een beetje het gevoel dat deze vos misschien al wel eens gevoerd is, want normaal komen ze toch echt niet zo dichtbij.
    Maar je foto’s zijn schitterend!!
    Groetjes Loes

    28 januari 2014 om 23:26

  7. Wat een prachtige serie, René. Ik kan me zo voorstellen dat je de rest met een brede glimlach op je gezicht hebt rondgelopen.
    Je laatste zin is me trouwens uit het hart gegrepen, want hoewel ik er nooit ben geweest, doen die AWD me erg onnatuurlijk aan.

    28 januari 2014 om 23:24

  8. Dewa Hilekes

    Prachtige plaatjes René , ik ben afgelopen zaterdag nog op de AWD geweest helaas geen vos gezien.. Ik woon in Almere dus OVP is voor mij kat in bakkie. Ga ik daar maar weer op zoek naar de vos..

    Groet Dewa.

    28 januari 2014 om 22:36

  9. Wat een belevenis, dit zijn we in de AWD gewend, maar niet in de OVP. Heerlijk dat je in alle rust dit vosje kon fotograferen, het heeft erg mooie foto’s opgeleverd.
    groetjes Ghita

    28 januari 2014 om 22:08

  10. yemrev

    Hele mooie serie, René, vooral de laatste (zoals het hoort) en die waarbij ze het in de broek doet van angst! Ik denk dat als je haar een hondenbrokje had aangeboden, je de eerste rugzakvos van de OVP had gekiekt….maar, ja, kans gemist…
    Groet, Dick

    28 januari 2014 om 21:20

  11. Dit is echt schitterend en dat op zo`n korte afstand.

    28 januari 2014 om 21:11

  12. wat een prachtige serie

    28 januari 2014 om 21:10

  13. Enorm invoelend hoe jij die vos hebt ervaren. Echt heel mooi.

    28 januari 2014 om 21:04

  14. Wat een pracht serie René.Kan geloven d

    28 januari 2014 om 21:01

  15. Gery Bozuwa

    Wat een pracht belevenis met de vos rene

    28 januari 2014 om 20:50

  16. Wat een ontmoeting, wat een foto’s! Ik vind dit een prachtig vosje, en om één of andere reden ziet ze er toch minder tam uit dan die AWD-vossen. Maar wild of tam, ze blijven fotogeniek.

    28 januari 2014 om 20:41

  17. mooie foto’s en een pracht ervaring.

    28 januari 2014 om 20:34

  18. Wauw, wat een geweldige ontmoeting. En een heel mooie serie foto’s.
    Hartelijke groet, Corrie

    28 januari 2014 om 20:33

  19. Mooie reeks maar de laatste vind ik nog de mooiste als ze zo naar je kijkt met daaronder haar prachtige, lange staart.

    http://koenraaddm.wordpress.com/

    28 januari 2014 om 20:32

  20. p

    Ja inderdaad een heel mooie serie. Vooral de laatste als hij jou zo aankijkt.

    28 januari 2014 om 20:29

  21. ceesvg

    Prachtige serie van de vos Rene, en dan in het OVP. Ik heb er ooit een gezien op grote afstand daar.

    Gr Cees

    28 januari 2014 om 20:00

Geef een reactie

