Afwisseling in de Oostvaarderplassen

16 februari 2014

Eén van de redenen dat ik zo’n fan ben van de Oostvaardersplassen is de enorme diversiteit van het gebied. Natuurlijk zijn de vogels en de zoogdieren vaak de hoofdpersonen in mijn blogs over dit gebied, maar je kunt je ook dagen vermaken met landschapsfotografie en macrofotografie. Ik loop dan ook vaak bepakt en bezakt rond. En ook binnen een bepaald genre heb je enorm veel mogelijkheden. Neem alleen al de grote aantal soorten vogels die er leven. Van goudhaantje tot zeearend, of de ijsvogel, of de blauwborst. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vandaag begin ik met het vastleggen van de zonsopkomst. Altijd afwachten of het wat wordt. Deze keer is het niet super spectaculair, maar toch wel aardig.

Zonsopkomst

Zonsopkomst

Het is altijd genieten van dit moment. En perfect om weer tot rust te komen.

De zon komt steeds meer te voorschijn en de lucht kleurt nog wat meer oranje. Een tak van de boom levert een mooi contrast op. Een eerbetoon aan onze oranje schaatsers in Sotsji?

Oranje boven

Oranje boven

Dan is het tijd om deze plek te verlaten en het gebied in te gaan. Startpunt hierbij is het infocentrum van Staatsbosbeheer. Ik ben nog geen honderd meter verder als mijn eerste model zich al aandient: een aalscholver. Niet heel bijzonder natuurlijk, maar ze zijn nu in hun broedkleed en dan zien ze er net even wat mooier uit. Daarnaast heb ik nog niet zo heel veel foto’s van deze vogels.

Aalscholver in broedkleed

Aalscholver in broedkleed

De blauwe reiger op de achtergrond houdt een oogje in het zeil.

Als ik verder loop om nog wat dichter bij te komen zie ik opeens een andere, vrij grote, vogel het hoekje van mijn blikveld binnen vliegen. Hij land en is dan opeens weer verdwenen! Wat was dat? Ik moet even goed zoeken en dan zie ik het: een roerdomp! Een meester in camouflage, maar dit keer heb ik hem in de smiezen. Natuurlijk op een plek waar het riet mijn uitzicht belemmert, maar toch lukt het me om een gaatje te vinden.

Roerdomp

Roerdomp

Ik ben erg blij met deze foto. Want zo vaak zie je deze soort niet. En hij zit ook nog redelijk vrij in beeld. Als ik snel wat instellingen wil wijzigen van mijn camera en opkijk is hij opeens verdwenen. Ik zoek nog even, maar vind hem niet meer terug. De camouflage doet zijn werk! Normaal gesproken zou dit al een mooi resultaat zijn voor een ochtendje fotograferen. Maar in de OVP kunnen de hoogtepunten zich snel na elkaar aandienen!

Oh ja, de aalscholver in broedkleed moet nog even wachten tot een volgende keer. Die vogel was namelijk gevlogen nadat ik klaar was met de roerdomp. Ik ben natuurlijk in een opperbeste stemming terwijl ik verder wandel. En helemaal als ik op een klein groepje herten stuit. Ze lopen op het pad en grazen langs de rand van het riet. Omdat er in de OVP niet gejaagd wordt zijn ze redelijk te benaderen. Als je een afstand van een meter of 20 houdt, gaan ze lekker door met hun eigen bezigheden. Maar natuurlijk houden ze je wel in de gaten. Zo af en toe komt er een kop omhoog om te checken wat je aan het doen bent en of je niet te dichtbij komt.

Edelhert hinde

Edelhert hinde

Een typische OVP foto met het riet op de achtergrond.

De herten lopen rustig verder het pad af en ik loop rustig achter ze aan. Er op lettend dat ik ze niet opjaag. Ik moet namelijk ook die kant op om bij de kijkhut te komen. Af en toe staan de herten stil en kijken even wat ik aan het doen ben.

Omkijkend

Omkijkend

De linker heeft wel een bol buikje: zwanger?

Als de herten ten slotte van het pad af gaan kan ik ze rustig passeren. Ik probeer nog wat foto’s te maken van de herten tussen het riet, maar dat levert niet de resultaten op die ik in mijn hoofd heb. Ik loop dus verder, tevreden met dit tweede hoogtepunt van de dag!

En niet veel later volgt al het volgende hoogtepunt! In de top van een boom zit een kleine, grijs/zwarte vogel met een haaksnavel: de klapekster! Niet een ‘echte’ roofvogel, maar dat is wel wat deze zangvogel doet. Zo heb ik hem eens vlak voor mijn ogen een roodborstje van de grond zien plukken! Verder jaagt ie op kleine dieren zoals hagedissen, veldmuizen en grote insecten.

Klapekster

Klapekster

Dit is pas de tweede keer dat ik deze soort zie! En, misschien niet toevallig, op precies dezelfde plek.

Ik loop hierna verder naar de kijkhut, maar veel interessants levert dat niet op. Maar klagen zal ik niet, want dit was weer een topochtend! Een ochtend die je zomaar kunt beleven in de Oostvaardersplassen! Tevreden ga ik huiswaarts.

16 Reacties

  1. Hoi René, alweer een topdag voor jou in de OVP. Mooie omstandigheden (licht) en dan ook een roerdomp, edelherten en klapekster mooi voor de lens.
    Prachtige serie.
    groetjes Ghita

    23 februari 2014 om 15:46

  2. Prachtig Rene, mooi dat je de roerdomp ook nog zag.
    En dan ook nog de klapekster, twee soorten die graag voor de lens zou hebben ;-))
    Gr. Tinie

    23 februari 2014 om 15:17

  3. Oh….. roerdomp, klapekster, dat was wel even een bijzondere ochtend! Ik ben al lang niet meer naar de OVP geweest, omdat ik er behalve dode bomen nooit wat zag, maar er is zo te zien toch echt wel wat te beleven.
    Met mijn kennis van nu zou ik dat landschap trouwens beslist met andere ogen bekijken, dus misschien toch maar weer eens die kant op.
    Fraaie en inspirerende serie.
    Groeten
    Loes

    22 februari 2014 om 11:56

  4. Hoi Rene, prachtige serie. mooie natuur fotografie, blijf altijd mooi natuur opnames.
    Groet Kees

    21 februari 2014 om 23:23

  5. Wauw, een roerdomp is heel bijzonder om te ontdekken en een klapekster ook. Beide soorten heb ik nog nooit gezien.

    21 februari 2014 om 13:35

  6. Dat is echt wel genieten. Prachtige foto’s René.. Die roerdomp heeft zich nu eens een keertje niet kunnen verstoppen voor het menselijk oog. Spijtig dat de afstand voor mij niet te overbruggen is.. daar zou ik graag eens een dagje op verkenning gaan.

    21 februari 2014 om 13:27

  7. Betting Kroese

    Boeiende serie en onderhoudende vertelling. Genieten dus!

    21 februari 2014 om 10:13

  8. Wat heb je er weer een boeiende reportage va gemaakt, genieten!

    21 februari 2014 om 09:16

  9. Je hebt er van begin tot eind weer een prachtige serie van gemaakt, René. Vorig jaar heb ik een tijdlang op vrije korte afstand het gehoemp van een roerdomp gehoord, maar waar ik ook keek, hij was niet te zien. Om over fotograferen nog maar te zwijgen. Met een klapekster had ik net iets meer succes, die heb ik in elk geval even kunnen bekijken, maar ook die liet zich niet kieken.
    Ook de foto’s van de herten zijn erg mooi, zo dichtbij zie ik hier met wat geluk zo af en toe eens een ree.

    21 februari 2014 om 00:26

  10. yemrev

    Heerlijk gevoel als je weer met een paar bijzondere waarnemingen thuis komt. De roerdomp is fraai, de klapekster vind ik geen mooie vogel, maar goed, dat kan natuurlijk. De Aalscholver daarentegen vind ik wel mooi: brengt me op het idee om maar weer eens richting vogelmeer te gaan binnenkort. Leuk ook die reiger op de achtergrond!
    En gôh, wat is die lucht oranje, zeg! Toch ben k blij voor jou dat jij daarvan tot rust komt; dat doe ik altijd in mijn bed rond die tijd (stom hè?).

    Groet, Dick

    Btw: zijn de lepelaarsplassen wél bereikbaar?

    20 februari 2014 om 23:28

  11. Frank

    weer een blog om van te genieten. Ben wel benieuwd waar je geweest bent, neem aan in vrij toegankelijk gebied. Ik dacht dat de Driehoek bij het bezoekerscentrum nu dicht was.

    20 februari 2014 om 21:35

  12. Heerlijk om te zien wat je allemaal kunt tegen komen in dat prachtige natuurgebied.
    Geweldige serie.

    20 februari 2014 om 21:33

  13. Prachtige impressie René. De foto die er voor mij uitschiet is van de roerdomp. Prachtig zoals ze in hun omgeving opgaan maar ook een compliment voor de fotograaf die ‘m er toch uitpikte

    20 februari 2014 om 20:32

  14. Hoi René
    wat een mooie serie van de ovp het is een geweldig gebied en daar te fotograferen je ziet altijd wel iets.

    20 februari 2014 om 20:13

Geef een reactie

