Groeve Oostermeent e.o.

2 maart 2014

Ik had deze week even geen inspiratie en twijfelde waar ik heen moest gaan dit weekend. Een oproepje op facebook leverde een klein gebiedje bij Blaricum op: Groeve Oosterbeek. Een klein stukje heide met vennen en berkenbomen. Dus dat is mijn doel voor vandaag. Ik ben er voordat de zon opkomt en zie al snel een rijtje bomen langs een ven staan. Als de zon net opgekomen is sta ik op de juiste plek om deze foto te maken.

Blauwe spiegeling

Blauwe spiegeling

En weer beleef ik de verstilde rust van de zonsopkomst.

Ik blijf nog even op deze plek rondhangen en hoop dat de zon nog wat kleur in de lucht schildert. Het houdt niet over, maar toch is er wel wat oranje te zien.

Berkenrij

Berkenrij

Omdat dit stukje natuur niet groot is besluit ik nog even in de omgeving rond te kijken. Ik ben hier niet bekend, dus loop ik op goed geluk een kant op. Ik wandel een stuk bos in en kom dan bij kleine akkers omzoomt door houtwallen. Tussen die struiken staan ook enkele sleedoorns. En die staan na een aantal warmere dagen nu in bloei! En dus haal ik voor het eerst dit jaar de macrolens te voorschijn om de bloesems vast te leggen. Het is weer wennen, maar als ik even bezig ben kom ik er weer een beetje in.

Sleedoornbloesem

Sleedoornbloesem

Op de achtergrond zie je andere bloesems, nog nat door de regen van de afgelopen nacht. Ik ga nog even door op deze manier en dat levert nog een foto op met de bekende reflecties op de achtergrond.

Lentesfeer

Lentesfeer

Wel grappig om te zien dat in één van de cirkels een soort van schaduw zit van de meeldraden van de bloesem. Ik weet nog niet wanneer en hoe dat ontstaat. Moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen, zodat ik het bewust kan toepassen. Dit was dus een toevalstreffer.

Ik loop nu verder langs de akker en hoor in het bosje ernaast het bekende geklop van een specht. Het is niet moeilijk om hem te vinden, maar een foto maken is een ander verhaal. Vaak zitten er allerlei takken in de weg, maar deze keer vind ik een gaatje.

Grote bonte specht

Grote bonte specht

Zo mooi heb ik hem nog niet eerder vast kunnen leggen, dus ik ben wel blij met deze foto.

Even verderop zie ik een bordje staan: “Gooise Heemtuin”. Klinkt interessant, dus maar eens even kijken. Het blijkt een kleine tuin te zijn, waar nu nog niet veel te zien is. Alleen een aantal pollen sneeuwklokjes geven wat kleur aan de tuin, die er verder nog wat troosteloos bij ligt. Maar voor de meeste bloemen is het natuurlijk nog veel te vroeg. Wel iets om te onthouden en misschien nog eens terug te komen. Nu dus alleen een foto van een nat sneeuwklokje tussen het gras.

Sneeuwklokje

Sneeuwklokje

Na dit uitstapje kom ik weer terug om de heide waar het vanmorgen allemaal begonnen is. Dat geeft mij de mogelijkheid om nog wat foto’s van het landschap te maken.

Heidestenen

Heidestenen

Het rijtje berken zijn dezelfde als die ik bij zonsopkomst heb gefotografeerd. Aan de andere kant van het veld liggen ook nog een aantal plassen. Water geeft altijd wat extra’s aan een landschapsfoto en ik maak er dan ook dankbaar gebruik van.

Plas

Plas

Ik ben nu weer vlak bij de auto en denk erover om weer naar huis te gaan. Maar dan zie ik midden op de hei twee witte vlekken die er eerst niet waren. Ik kan niet goed zien wat het is, dus ik monteer mijn telelens op de camera en kijk door de zoeker. Dan zie ik wat het is: het zijn reeën!

Die kan ik natuurlijk niet zomaar laten lopen. En dus maak ik een omtrekkende beweging om dichterbij te komen. Maar deze beestjes zijn erg alert en ze hebben mij direct in de gaten. Ik blijf dus op afstand en maak wat foto’s van de reeën in hun leefomgeving .

Reeën op de hei

Reeën op de hei

Zoals je ziet houden ze me goed in de gaten. Langzaam lopen ze nog verder naar de andere kant van het veld. Daarbij staan ze af en toe stil om te kijken of ik ook achter ze aan kom.

Alert

Alert

Ik laat de dieren verder maar met rust. Ik heb mijn foto’s en wil ze niet opjagen. De dieren blijven precies midden op het veld waar ze het meeste rust hebben en waar ook geen wandelpaden lopen.

En met deze prachtige toegift sluit ik deze foto-ochtend af. Het was weer een heerlijke ochtend in de natuur en met een afwisselende serie foto’s als opbrengst.

22 Reacties

  1. Moeilijk kiezen ik vind ze allen sterk Groetjes

    8 maart 2014 om 21:14

  2. Geen inspiratie en dan met zo’n serie thuiskomen, prachtig.
    Dit is genieten René.
    Gr. Tinie

    5 maart 2014 om 18:59

  3. Prachtig blog van dat mooie gebiedje, ga er zeker een keer kijken.

    Gr Cees

    5 maart 2014 om 15:39

  4. Hoi René, wat een ontzettend leuk gebiedje, en wat een variatie. Ik wil hier ook wel eens een kijkje nemen. Prachtige foto’s van de bloesem, de specht, de zonsopkomst en natuurlijk de reeën, die beestjes blijven favoriet bij mij.
    groetjes Ghita

    4 maart 2014 om 20:33

  5. Pingback: De Achtertuin van Groningen | Matthijs Hoogendoorn Fotografie

  6. Dat heb ik nou elk weekend, dat ik niet weet waar ik naartoe zal gaan. Niet door gebrek aan mooie plekjes, maar juist omdat ik overal wel naartoe wil.
    Deze plek is er een om in de verschillende jaargetijden te gaan inspecteren lijkt me. Straks zullen hier wellicht vele libellen zijn en vlinders kan ik me zo voorstellen.
    De eerste twee foto’s vind ik heel erg mooi en die specht, ja, daar lik je je vingers bij af. Die staat er prachtig scherp op.

    4 maart 2014 om 13:27

  7. Je hebt weer een prachtige serie neergezet met zoveel moois! Wat is het toch heerlijk om met je camera in de natuur te struinen!

    4 maart 2014 om 12:25

  8. Wat een verrassing laat je zien, het is er in de ochtend prachtig om daar te zijn, toch ook maar eens verder door lopen dan mijn neusje lang is. Vooral in de ochtend met een opkomend zonnetje heb je er mooie foto’s van weten te maken. En de GBS, die is prachtig geworden, dat is echt genieten.

    Groetjes Von

    4 maart 2014 om 09:22

  9. Hoi Rene, prachtige foto’s van een mooi stukje natuur.
    Groet Kees

    4 maart 2014 om 08:36

  10. Zou met het uitspreken van een voorkeur voor deze of gene foto naar mijn gevoel alle andere tekort doen. Gewoon een hele mooie serie!

    4 maart 2014 om 01:40

  11. yemrev

    Mooi dat je weer een nieuw gebiedje ontdekt hebt. Hopelijk geeft dit je weer nieuwe inspiratie! Hoewel de kleuren van je tweede landschapje mooier zijn, vind ik je eerste landschap toch mooier dan de tweede, ben het met Loes eens.
    Macro is toch ook wel weer leuk omte doen hè? Als je weet hoe dat werkt met die schaduw in de bokeh-cirkels, dan hoor ik het graag. Ik heb dat tijdens de padenstoelenperiode ook wel eens voor elkaar gekregen, maar hoe en waarom? Veel proberen.
    De specht vind ik de mooiste van deze serie. Leuk dat hele kleine beetje blauwe lucht.
    En dan als toegift die reeën: jij boft maar!
    Groet,
    Dick

    3 maart 2014 om 22:03

  12. Ronduit prachtig!

    3 maart 2014 om 21:55

  13. Met van begin tot eind prachtige foto’s moet dit wel weer een fraaie fotosessie zijn geweest, die naar volle tevredenheid is verlopen. Als is er een foto uit zou moeten kiezen, dan zou het de eerste zijn, want het was zo te zien ook weer een mooi blauw uurtje.

    3 maart 2014 om 21:21

  14. Zo mooi dwalen hier

    3 maart 2014 om 21:19

  15. Goh René, wat verrassend. Ik las je oproepje op FB en de reacties, en dacht: wat moet je nu bij de Groeve Oostermeent? Want ik ken het gebiedje wel, in de zomer vind je er zonnedauw, moeraswolfsklauw, klokjesgentiaan. In het voorjaar bloeien er de krentenbloesems, maar ik dacht dat er nu weinig te beleven was….
    Dat was een misvatting dus!
    Je openingsfoto’s zijn meteen al prachtig, waarbij ik moet aantekenen dat ik de compositie en beeldhoek van de eerste de mooiste vind, ruimer en weidser. Bloesem, specht en sneeuwklokje heb je ook goed weten vast te leggen, en wat een heerlijke verrassing zijn die reeën!
    Groetjes Loes

    3 maart 2014 om 20:49

  16. Mooie gebied. De foto’s van de zonopkomst vind ik echt prachtig.
    Mooie bloesem ook, grappig met die schaduw van meeldraden.
    Groetjes Senna

    3 maart 2014 om 19:45

  17. prachtige foto’s de specht is mijn favoriet

    3 maart 2014 om 19:42

  18. Mooi hoor René,

    en dat zonder inspiratie. Ik zit ook al een tijd te stoeien met mijn inspiratie om de zoveel tijd lijkt deze totaal te zijn verdwenen. Nu al voor een wat langere periode. Maar zal wel weer terugkomen hoop ik.

    fijne avond.

    3 maart 2014 om 19:41

  19. Foto 1 2 en 7 zijn favoriet voor mij maar eigenlijk zijn alle foto’s prachtig

    3 maart 2014 om 19:40

  20. Hallo René
    Wat heb ik weer genoten van je wandeling en de foto’s die je wist te schieten. Kiezen kan ik niet. Fantastische natuurbeelden zijn het.

    3 maart 2014 om 19:25

  21. Dit gebiedje ken ik nog niet, maar het vraagt zeker om een kennismaking. Je eerste 2 foto’s zijn echte binnenkomers en meteen mijn 2 absolute favorieten uit deze serie.

    3 maart 2014 om 18:55

  22. P

    Hallo René, nou het was weer een mooi uitstapje. De zonsopgang en de bloesems ,het prachtige sneeuwklokje, de reeën, en HEEL mooi natuurlijk de specht.!!

    3 maart 2014 om 18:40

Geef een reactie

