Lentekriebels

9 maart 2014

Je ruikt het, je voelt het: het voorjaar hangt in de lucht. De temperaturen lopen op naar een behaaglijke 16 graden en de lentezon laat zich veelvuldig zien. Vandaag heb ik afscheid genomen van de winter die nooit gekomen is. Lente betekent ook dat de natuur weer tot leven komt en er weer gedacht wordt aan het stichten van een gezin en het zorgen voor nageslacht.

De futen maken daar altijd een heel spektakel van. En vandaag ben ik van plan dat vast te leggen. Ik ga naar een plekje in Almere waarvan ik weet dat er elk jaar een aantal futenparen nestelen. De bedoeling is om een laag standpunt te zoeken en zo de balts te fotografen. Aangekomen op de plek zoek ik een plaatsje met de zon in m’n rug. Ik hoor dat er zich van alles afspeelt tussen het riet. Eén van de futen komt even later voorbij zwemmen en schud zich even lekker uit.

Uitschudden

Uitschudden

Maar al snel verdwijnt hij of zij weer uit beeld.

Ik zit duidelijk niet op de goede plek! Ik loop dus een stuk terug en zoek weer een plek langs de waterkant. Ik heb nu wel meer tegenlicht, maar ook een lager standpunt. En niet onbelangrijk: goed zicht op de futen. Er zitten in ieder geval twee stelletjes tussen het riet. Een paartje laat duidelijk zien dat ze elkaar wel zien zitten.

Kopschudden

Verleidelijke blik

Het is altijd weer een prachtig gezicht om twee dieren zo in elkaar op te zien gaan. En ik zit eerste rang bij deze voorstelling! De verleidelijke blik werkt en het kopschudden gaat beginnen. Een belangrijk onderdeel van de balts.

Kopschudden

Kopschudden

Hier gaan ze een tijdje mee door en dan verdwijnen ze tussen het riet. Wat zich daar afspeelt weet ik niet, maar tot een paring komt het volgens mij niet. Dat heb ik wel eens gezien en dat ging toen met veel meer herrie gepaard 😉

Later komt één van de futen weer tevoorschijn en zwemt in een eigenaardige houding voor mij langs. Of het voor zijn partner, die op de achtergrond meekijkt, of voor de concurrentie bedoelt is weet ik niet. Het is wel een eigenaardig gezicht zo plat op het water.

Lage houding

Lage houding

Opnieuw trekken ze zich terug tussen het riet en het grote wachten begint. Het duurt een hele tijd, maar uiteindelijk komen ze weer in beeld. En nu zelfs nog dichterbij dan de eerste keer. Veel baltsgedrag laten ze niet meer zien helaas. Wel draaien ze nog een aantal keren verliefd om elkaar heen. Dit moment vond ik wel mooi, omdat de ene net onder de snavel van de andere doorkijkt.

Een rustige wals

Verliefd

Hier blijft het bij voor wat de balts betreft. Geen pinguindans. Het hoogtepunt van de futenbalts blijft deze keer achterwege.

Dan verschijn er nog een andere fuut ten tonele. Stiekem hoop ik op een confrontatie en het gespetter wat daar bij hoort. De indringer laat zich in ieder geval wel op zijn mooist zien. Het tegenlicht doet de rest.

Imposante verschijning

Imposante verschijning

Ondanks zijn opvallende entree blijft ie toch op afstand en laat de andere futen met rust.

Als ook de andere futen zich weer tussen het riet begeven vind ik het tijd om te vertrekken. Ik heb me een paar uurtjes heerlijk vermaakt! Met een grote glimlach op de lippen loop ik langs het water richting de auto. Ik zie nog een verdwaalde fuut rondzwemmen. Zo af en toe duikt hij onder. Het is hier tussen de bomen een stuk donkerder dan op de baltsplaats. Het levert een mooi plaatje op.

Donker

Donker

En met deze afsluiting is mijn bezoekje aan de futen voorbij. Ik heb weer genoten en ik hoop jij nu ook een beetje!

19 Reacties

  1. Prachtig vastgelegd! Een genot voor het oog.
    Groet, Fokko

    22 maart 2014 om 16:44

  2. Heel mooi vastgelegd dit schitterende vogeltje

    21 maart 2014 om 11:07

  3. Mooie momenten te pakken René, vind je foto’s wel een pietsje aan de donkere kant, maar daarbij komt die prachtige kuif van je imposante verschijnen wel extra mooi uit!
    Groeten
    Loes

    18 maart 2014 om 11:00

  4. Futen-tijd… en of dat is genieten! Een prachtige serie wederom, chapeau!

    15 maart 2014 om 20:26

  5. Ik heb zeker genoten, pracht foto’s van de futen.
    Gr. Tinie

    14 maart 2014 om 19:24

  6. zeer fraai vooral de laatste twee foto’s!

    14 maart 2014 om 02:37

  7. yemrev

    Jij hebt je dus ook prima vermaakt met de futen, zo te zien. En een goed plekje uitgezocht, lekker laag. Ik vind ook de voorlaatste het mooist, die ZZ-top baardmans met zijn punk-kapsel in tegenlicht.
    Groet, Dick

    13 maart 2014 om 23:40

  8. P

    Heel mooi René. Ik heb vandaag voor het eerst verliefde futen gezien. Maar jouw foto,’s zijn zoooo mooi! Grt.

    13 maart 2014 om 19:26

  9. Echt een hele mooie serie René waar ik ten volle van genoten heb.

    12 maart 2014 om 23:06

  10. Prachtige serie, vooral de imposante indringer die aan komt zwemmen heb je er schitterend op staan.
    groetjes Ghita

    12 maart 2014 om 21:26

  11. Geweldig, die kuif in de zon.
    Prachtige beelden, René, met mooie kleuren,

    12 maart 2014 om 21:13

  12. weer een prachtige serie

    12 maart 2014 om 19:39

  13. Dit is genieten van die mooie fotografie en die schitterende futen!

    12 maart 2014 om 18:41

  14. Vooral de laatste plaat vind ik wel heel artistiek

    12 maart 2014 om 17:03

  15. Met futen hoef je je nooit te vervelen en zeker nu niet, met die lentekriebels. Je hebt het prachtig mooi vastgelegd. Ja hoor, ik vond het genieten om naar je foto’s te kijken. De 1 na laatste foto is heel bijzonder trouwens.

    12 maart 2014 om 16:35

  16. geweldige serie.

    12 maart 2014 om 16:28

  17. Hallo René, leuke serie, beetje donker maar de foto’s komen toch mooi uit. Een na de laatste vind ik erg fraai.

    12 maart 2014 om 11:57

  18. heb van de reeks genoten ,prachtig

    12 maart 2014 om 09:23

  19. Mooi weer hoor René

    12 maart 2014 om 09:17

Geef een reactie

