Polderlandschappen

23 maart 2014

Op dit moment lig ik nogal achter met bloggen. Ik heb nog materiaal liggen van de afgelopen drie weken. Dus snel aan de slag nu!

Zondag 23 maart was een prachtige zondag met mooie Hollandse luchten. Ik was in de Eempolder om weidevogels te fotograferen, maar uiteindelijk waren de luchten te mooi om links te laten liggen. De telelens verdween dus in de tas en de groothoeklens mocht aan het werk. Als ik mijn landschapsfoto’s terug kijk zie ik eigenlijk weinig mooie wolkenluchten. Nu dus de kans daar wat aan te doen.

Hollandse luchten

Hollandse luchten

Links zie je de buien vanuit het westen al binnen komen drijven. Ik twijfel dan ook of ik aan een wandeling moet beginnen. Ik besluit toch even een klein stukje te lopen.

Dan zie ik opeens een regenboog verschijnen boven de polder. Wauw, wat prachtig. In een flits bedenk ik dat ik de kale boom, waar ik niet zo ver vandaan ben, kan betrekken in mijn compositie. Op een holletje snel ik naar de goede plek. Hopend dat de regenboog nog even blijft staan. Gelukkig ben ik op tijd en kan ik de foto maken die in mijn hoofd opkwam bij het zien van de regenboog.

Regenboog

Regenboog

Prachtig om te zien dat achter de regenwolk de lucht weer opklaart. Het lijkt op deze manier wel een soort koepel. Typisch een geval van op de juiste plaats zijn op het juiste moment. Puur mazzel natuurlijk!

Het begint even te regenen, maar het is al snel weer over. Ik kan gelukkig verder gaan met proberen om dit Nederlandse polderlandschap vast te leggen.

Na de regenbui

Na de regenbui

Dit is op dezelfde plek als de eerste foto, alleen met een veel lager standpunt.

Bij landschapsfotografie is een panorama-uitsnede een veel gebruikt formaat. Het benadrukt de weidsheid van de omgeving die je gefotografeerd hebt. Dat is goed te zien in de volgende foto.

Panorama

Panorama

In dit geval heb ik er aan de boven en onderkant een stuk afgesneden. Beter zou zijn om meerdere foto’s te maken door de camera steeds een stukje te draaien. En dan achteraf die foto’s m.b.v. software aan elkaar te plakken tot één groot panorama. Daar moet ik me nog eens in verdiepen.

Ik rij nog even naar een andere plek in de polder. Ik zei natuurlijk net dat een panorama vaak goed werkt bij landschapsfotografie, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit het tegenovergestelde mag doen. Ook een staande foto kan wel eens mooi uitpakken.

Poldersloot

Poldersloot

Zo kun je dus gerust eens experimenteren en afwijken van de ‘regels’.

Ik kwam voor de vogels naar de polder, maar het werd een heerlijke ochtend landschapsfotografie. En dat maakt natuurfotografie ook zo leuk. Je weet eigenlijk van te voren niet wat je tegen komt en moet reageren om de momenten die zich voordoen. Vandaag waren dat dus de mooie wolkenluchten. En het is ook de reden dat ik me niet wil beperken tot één discipline binnen de natuurfotografie. Alleen vogels fotograferen, of alleen landschappen of macro zou ik niet willen. De afwisseling houdt het boeiend!

Met nog een laatste foto neem ik afscheid van de polder.

Eempolder

Eempolder

Hier heb ik heel braaf een andere ‘regel’ van de landschapsfotografie gevolgd: hou de horizon op 1/3 van onder of van boven voor een goede verhouding.

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog en tot een volgende keer! Een reactie wordt altijd erg op prijs gesteld. Ook als je denkt dat er iets verbeterd kan worden!

 

 

21 Reacties

  1. Pingback: Vogels in de polder | René Vos natuurfotografie

  2. yemrev

    Mooie polderserie. De regenboog kan zo op canvas aan de muur!
    Groet, Dick

    6 april 2014 om 23:25

  3. Landschap, het lijkt zo gemakkelijk maar dat is het zeker niet. Jij hebt de polder hier zo vast weten te leggen dat het boeit en dat is heel knap! De 1e foto met de wolkenlucht vind ik erg mooi en ook voor mij springt de foto van de regenboog er echt uit!

    2 april 2014 om 09:37

  4. Erg mooie serie, regenboog springt er voor mij wel uit. Bedankt voor het kijk plezier.

    1 april 2014 om 00:15

  5. Mooie polderserie, landschappen vind ik echt lastig om mooi te fotograferen, je moet echt de foto ingetrokken worden. Bij jou heb ik dat zeker bij de 5e foto. Ook de regenboog spreekt mij erg aan. En de eerste foto heeft met de wolkenlucht ook iets spannends, de andere foto’s zijn ook mooi, maar vind ik net wat minder aansprekend dan de 3 die ik noemde.
    groetjes Ghita

    31 maart 2014 om 21:14

  6. Mooie serie van het landschap Rene, prachtige kleuren.
    Gr. Tinie

    31 maart 2014 om 19:33

  7. Erg mooi, René
    Hier en daar meanderen de wolken mee, nog mooier ☺

    31 maart 2014 om 18:44

  8. Wat een prachtfoto’s René , ik kan er zo van genieten ze te bekijken en af en toe een beetje uitleg geeft meer inzicht want ik heb nooit lessen in fotografie gehad. Ze boeien me echt allemaal maar die regenboog is super Wat is het weer lang geleden dat ik er zelf nog 1 zag

    31 maart 2014 om 14:55

  9. Hoi Rene, prachtige serie van een oer Hollands landschap

    31 maart 2014 om 08:36

  10. mooie reeks vindt poldersloot heel mooi en regenboog.

    31 maart 2014 om 08:27

  11. Tom van Dam

    Goedenavond, ik heb genoten van je serie en de beschrijving er van. Ik ga eigenlijk nooit op pad met het idee nu ga ik dit of dat doen, ik kijk gewoon wat er voor de lens komt. Bij jou werkt dat dus ook. Hele mooie polderlandschappen en vooral de regenboog foto maak mij een beetje jaloers, Complimenten! !!!

    30 maart 2014 om 21:45

  12. Prachtige weidse luchten en landschappen!

    30 maart 2014 om 21:33

  13. Die regenboog is mooi, die donkere lucht geeft een mooi contrast zo tegen het riet.

    30 maart 2014 om 21:12

  14. De een na laatste, de poldersloot, dat is mijn favoriet van deze prachtige serie

    30 maart 2014 om 20:46

  15. Stuk voor stuk prachtplaten, René. Je had echt ideale omstandigheden voor de landschapsfoto’s, en daar heb je perfect gebruik van weten te maken.
    Ik houd ook erg van afwisseling in de fotografie, ik ben dan ook blij dat het macroseizoen weer is aangebroken ter afwisseling van de landschappen.

    30 maart 2014 om 20:27

  16. Als ik polder zie denk ik automatisch aan de Vlaamse polders, het verwondert mij dan ook altijd als ik NL terug vindt maar eigenlijk is het niet te verwonderen, ooit waren we één groot geheel. Inderdaad landschapsfotografie had ik nog niet veel van jou gezien en het had mij al verwonderd in de vorige log, maar dat zeg je niet altijd luid op. Deze foto’s kunnen me alvast bekoren, net als je natuurfotografie zijn ze prachtig. Je hebt toch een neus om om de goede plaatsen te zijn op de goede momenten :-D. Nu je nog al dat materiaal liggen hebt kijk ik al met genoegen naar de komende dagen!

    30 maart 2014 om 14:49

  17. deze zijn inderdaad niet van de laatste dagen met oostelijke winden in witte luchten.
    Prachtige landschapsplaten René. De luchten werken helemaal mee en kleuren en contrasten zijn prachtig

    30 maart 2014 om 14:28

  18. Prachtige serie!
    Bij de eerste heb je echt een prachtige wolkenlucht op de foto gezet. Ik vind de compositie ook erg mooi.
    De tweede is echt een prachtig plaatje.
    Groetjes Senna

    30 maart 2014 om 13:06

  19. H.v.d.Arend

    Jij “poldert” beter dan de meeste politici! Heel erg mooie polderplaatjes.
    Weet je de geschiedenis van de regenboog? Lees Genesis 9:14 t/m 17.
    Maakt het zien nog rijker!

    30 maart 2014 om 12:38

  20. Een prachtige serie. Zo zie je hoe ook zonder dieren het genieten is van de natuur. Kijk al weer uit naar je volgende blog

    30 maart 2014 om 12:14

  21. P

    SCHITTEREND.!!!

    30 maart 2014 om 12:12

Geef een reactie

