Het oranjetipje

20 april 2014

Vandaag maar weer eens een poging ondernomen om het oranjetipje te vinden. Nadat mijn zoektocht vorige week zonder resultaat bleef, ging ik vanmorgen naar een ander gebied. Volgens waarneming.nl moeten ze hier rondfladderen.

Ik zet mijn auto aan de kant van het pad en loop richting de bosrand. Zoals overal in de Flevopolder kleuren de bermen geel van de gele mosterd. Een plant die vaak wordt verward met koolzaad, maar die bloeit veel later in het jaar. Ik speur de bloemen af en warempel zie ik een oranjetipje zitten! Eureka!!

Eerst maar even met de telelens van afstand een foto maken. Er is geen dauw vandaag en ik weet niet of hij al voldoende is opgewarmd om weg te vliegen.

Oranjetipje

Oranjetipje

Het lijkt of de vlinder er  nog niet aan toe is om weg te vliegen. Ik verwissel dus de tele- voor de macrolens en kruip er dichter op. Gelukkig blijft hij rustig zitten. Ik probeer de andere bloemen te gebruiken om een wat ander beeld te creëren.

Tussen het mosterdzaad

Tussen het mosterdzaad

Hmmm…., niet helemaal tevreden over deze foto. Soms werkt een idee gewoonweg niet, of zijn de omstandigheden niet geschikt. Ik probeer het eens van de andere kant. Wel heb ik nu tegenlicht, maar misschien pakt dat wel goed uit.

De ander kant

De ander kant

Deze vind ik wel geslaagd!

Ik kan er natuurlijk ook nog dichter op kruipen. Dan krijg je dit:

Close-up

Close-up

Dan kijk ik nog verder in dit veld, maar mijn vlindertje blijkt de enige te zijn. Nog een mazzel dat ik hem zag zitten. Op een gegeven moment ben je natuurlijk wel uitgekeken op zo’n diertje. Ik wil  al weer weggaan als ik opeens een rood blad van de veldzuring zie liggen. Ik krijg een ideetje. Het vraagt enig knutselwerk, maar dan kan ik het blad achter het vlindertje plaatsen.

Natuurlijk kun je discussiëren of het in de natuurfotografie toegestaan is veranderingen aan te brengen in de omgeving. Ik heb er zelf niet zo veel moeite mee. Een takje of wat bladeren wegleggen, wat grasjes uit beeld houden en dat soort dingen vind ik geen probleem. En dit blad lag tenslotte naast het plantje waar de vlinder op zat. Uiteindelijk zal iedereen zelf de afweging moeten maken wat je voor jezelf nog aanvaardbaar vind. Al vind ik wel dat je altijd eerlijk moet zijn over hoe een foto tot stand is gekomen.

Kleurrijke achtergrond

Kleurrijke achtergrond

Zo heb ik dan eindelijk mijn oranjetipje voor de lens gehad. Al was het er dan maar één.

 

19 Reacties

  1. Creatief bedacht die laatste, en goed uitgevoerd, maar in mijn ogen toch wat te kleurrijk. je derde foto vind ik de mooiste.

    Gr. Loes

    2 mei 2014 om 07:37

  2. Prachtige foto’s heb je hier op je blog staan…deze vlinder heb ik nog nooit gezien, iets om naar uit te kijken

    1 mei 2014 om 12:57

  3. Prachtige serie. Wat mij betreft mag het hoor, dat rode blad als achtergrond. Het resultaat is heel mooi.

    30 april 2014 om 00:54

  4. pantertje

    prachtige foto!

    28 april 2014 om 20:42

  5. Hallo Rene, wat een mooie serie over ’n mooi vlindertje. Goed in beeld gebracht met n, goede duidelijke omschrijving.

    26 april 2014 om 16:57

  6. Wat een prachtige serie, vooral de eerste en de close up. Je zit nog mooi dat oranje van de bovenvleugel, dit is dus het mannetje.

    25 april 2014 om 20:57

  7. De eerste drie foto’s vind ik erg mooi. De laatste wat minder. Omdat rood en oranje van die opvallende kleuren zijn en alle aandacht naar zich toe trekken, zijn ze als achtergrondkleur niet zo geschikt.

    24 april 2014 om 21:56

  8. yemrev

    Al was het er maar één, hij bleef wel lekker rustig zitten. Bij mij waren ze zo weer weg en er stond ook teveel wind. Ik vind de laatste persoonlijk een beetje te oranje, maar de close-up is top!
    Groet, Dick

    24 april 2014 om 21:29

  9. Ik ga voor foto 1 en de prachtige uitsnede van foto 4. Foto 2 daarentegen kijkt voor mij niet prettig vanwege de vele voorgrondonscherpte/waas waar mijn oog een beetje blijft hangen

    24 april 2014 om 20:21

  10. Je hebt er hele mooie foto’s van kunnen maken René.
    Ik heb het Oranje tipje nog niet kunnen vangen dit jaar ;-(
    Gr. Tinie

    24 april 2014 om 19:44

  11. Prachtig, en mooi gedaan, het oranjetipje in zijn natuurlijke habitat.
    De rode achtergrond zou heel mooi kunnen zijn als er meer kleurverloop van de bloem en de natuurlijke achtergrond in de rode achtergrond opgaat en zou je de bloem niet moeten knippen, maar zachter moeten klonen. Een precisiewerkje. Ik ben er niet zo’n voorstander van bij natuurfoto’s, maar het is heel leuk om te doen.

    24 april 2014 om 19:32

  12. Het geluk was aan jou kant deze keer. De close up van zijn kopje vind ik heel geslaagd hoor. takjes en bladeren verplaatsen, wat is daar nou mis mee. Ik zou pas in protest komen als ik een kopspeldje in het beestje zou zien steken. Dat doen sommigen namelijk ook. En dat vind ik echt niet kunnen.

    24 april 2014 om 18:38

  13. Hallo René ik zag hem al een paar keer en heb hem met de tele gefotografeerd maar met de macro is het me nog niet gelukt er was toen veel te veel wind en het bleef maar een fractie van een seconde zitten. Mooie foto’s zijn het geworden maar ook ik vind de rode achtergrond minder mooi maar men moet alles eens uitproberen.

    24 april 2014 om 14:12

  14. deze kwam ik vorige week ook al tegen, Prachtige opnames, René

    24 april 2014 om 12:26

  15. Betting Kroese

    Geduld is zulk een schone zaak….Prachtige foto’s!

    24 april 2014 om 12:12

  16. Mooi dat het je gelukt is om hem in beeld te vangen, René, en hij staat er een paar keer mooi op. Zo zie je maar weer: de aanhouder wint.
    Hoewel ik zelf geen probleem heb met kleine aanpassingen op de set, ik haal ook wel eens een grassprietje of een anders storend element weg, vind ik het oranje op je laatste foto net wat teveel van het goede. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
    Tot slot: het is mij gisteren ook gelukt om het oranjetipje te fotograferen.

    24 april 2014 om 10:51

  17. Hey René,

    Inderdaad een prachtig vlindertje, waar ik ook al weken naar opzoek ben gegaan. Uiteindelijk heb ik er 1 gevonden, maar die foto’s zijn lang niet zo mooi als die jij hierboven laat zien. Ik had ook niet het geluk dat het Oranjetipje lang genoeg bleef zitten zoals bij jouw.

    Ik vind het goed dat je het er zelf bij hebt gezet over je laatste foto. In die kleurencombinatie heb ik ze nog niet eerder gezien nee. Ik weet alleen niet of het juist goed uitpakt bij deze foto. Je ogen worden direct naar het rode getrokken. Origineel is die in ieder geval wel, waarbij het Oranjetipje er mooi opstaat.

    Gr,
    Remco

    24 april 2014 om 10:28

  18. persoonlijk vind ik de een naar laatste mooier dan de laatste die vind ik te druk te fel van kleur al snap ik je overwegingen om het zo te doen.

    24 april 2014 om 09:24

  19. P

    René het is een mooi vlindertje. En wat ik ook mooi vind, is dat je altijd zo eerlijk vertelt hoe je hebt gefotografeerd. Grt.

    24 april 2014 om 09:00

Geef een reactie

