Drenthe

27 april 2014

Ik woon al jaren tot grote tevredenheid in Almere, maar ik kom als geboren Drent nog regelmatig in mijn geboorteprovincie. Meestal blijft dat beperkt tot familiebezoek en is er geen tijd om er op uit te trekken met mijn camera. Dit weekend kan ik zondagochtend wel even op pad. Ik besluit naar de Gasterse Duinen te gaan. Een klein gebied met heide en omgeven door velden met kleine beken.

Helaas is het grauw en grijs weer vanmorgen. Geen mooie landschapsfoto’s dus deze keer. Alleen dit hunebed moet ik natuurlijk wel even vastleggen.

Hunebed

Hunebed

Van de 54 hunebedden in Nederland staan er 52 in Drenthe. De andere twee vind je in Groningen.

Net als hunebedden is ook het Drentse heideschaap onlosmakelijk verbonden met deze provincie. En laten die nu vlak achter het hunebed liggen!

Drents Heideschaap

Drents Heideschaap

Wist je dat dit het oudste schapenras van West-Europa is? Ik niet, maar lees het net op Wikipedia 😉

Ik loop verder de hei op. Omdat door het grijze weer de landschapsfoto’s niet mooi worden, speur ik naar kleine beestjes. Ik zie een mooie behaarde rups, maar deze zit zo verstopt tussen de heidestruiken, dat ik hem maar laat zitten. Wel zie ik een klein vlindertje. Deze zit mooi hoog en hier kan ik dus even lekker mee aan de gang. uiteindelijk is dit het resultaat.

Gewone Heidespanner

Gewone Heispanner

Het is het vrouwtje van de Gewone Heispanner, met dank aan het forum van Vroege Vogels voor de naam.

Ik loop verder en verlaat het heideveld en kom terecht in een stukje bos. Daar groeien een heleboel kleine witte bloemetjes:  bosanemoontjes? Het blijkt Grote Muur te zijn (met dank aan Luuk). Het is even zoeken om er een mooie foto van te maken. Daar heb ik wel vaker last van met bloemen. Gelukkig lukt het na een tijdje wel.

Bosanemoontje

Grote Muur

Ik blijf nog even in het plantenrijk. Mijn oog valt op een jonge varen, die een wel hele mooie vorm heeft: ❤

 

Hart voor de natuur

Hart voor de natuur

Ik loop het bos uit en kom in de open velden. Een stroompje klatert gezellig er door heen. Ik moet zeker nog eens terug als het weer wat beter is. Dan zullen de bloemen open staan en zich in een explosie van kleur laten bewonderen. Een Grote Canadese Gans heeft daar geen oog voor. Die is op zoek naar iets eetbaars tussen de paardebloemen.

Grote Canadese Gans

Grote Canadese Gans

Zo wandel ik een tijdje over de velden en geniet van de omgeving. Even later kom ik terug op de hei, waar een tweetal konijntjes mij in de gaten houdt.

Heidekonijn

Heidekonijn

Als ik verder loop verdwijnen ze snel in hun hol.

Ik ben nu weer terug bij het hunebed. De schapen liggen nog steeds rustig onder de bomen en trekken zich weinig van mij aan.  

Luieren

Luieren

Het leven is zo slecht nog niet!

Mijn rondje van vandaag zit er weer op. Ik hoop toch vaker in deze mooie provincie op pad te kunnen gaan. Maar er zijn nog zo veel gebieden waar ik nog naar toe moet om te fotograferen. Voorlopig ben ik dus nog wel even bezig met deze prachtige hobby.

19 Reacties

  1. Jeetje zeg, ik ben helemaal onder de indruk van die varen.
    wat heb je die schitterend vastgelegd.

    Vraagje: Je blog begint met een blog van 1 april, dus ik dacht dat er steeds niets nieuws was, maar deze staat eronder en daaronder nog weer een nieuwere. Ga jij van boven naar beneden met plaatsen?
    Groetjes, Helma

    23 mei 2014 om 12:11

    • Hoi Helma, sorry voor de verwarring. Ik zet er vaak de datum boven waarop de foto’s gemaakt zijn. En omdat ik in mijn laatste blog nog weer even terugkijk op een dagje in de vogelhut van 1 april staat die (oude) datum erboven. Is misschien niet heel handig inderdaad. Mijn nieuwste blog staat altijd bovenaan. Alleen staat er nu dus een oude datum boven.

      Gr. René

      24 mei 2014 om 01:26

  2. Woon als geboren brabantse al 20 jaar in Drenthe, zeker mooi. Maar iedere provincie heeft mooie plekjes. Natuur is overal.
    Ken je Bargerveen ook ? Is ook zo mooi, veel vogels ook,mijn favoriete stekje hier in mijn omgeving.

    2 mei 2014 om 21:53

  3. Prachtige blog, Drenthe is mooi, wij gaan er in juni heen. De schaapjes zijn mijn favorieten maar de varen in de vorm van een hartje en de Canadese gans in het bloemenveld vind ik ook heerlijke foto’s.
    groetjes Ghita

    1 mei 2014 om 21:04

  4. Hoi Rene, Wat een mooi bericht weer, ben enkele keren op vakantie in Drenthe geweest, ja ook bij de hunebedden. Mooi schapen ras ook.

    1 mei 2014 om 19:53

  5. Ik moet je bekennen dat ik nog nooit in Drenthe ben geweest…. wel de moeite waard zo te zien, mooie serie, je hebt een goed oog voor fotografie, complimenten.
    Groet
    Loes

    1 mei 2014 om 08:56

  6. Was je in de Gasterense Duinen? Mooie serie weer, René!

    30 april 2014 om 22:56

    • Klopt Angeniet. Ik twijfelde tussen het Balloërveld en de Gasterense Duinen. Heb voor de laatste gekozen, omdat het een mooi klein gebiedje is.

      Gr. René

      1 mei 2014 om 00:23

  7. yemrev

    Leuke hobby, hè, dat fotograferen! Het houdt je mooi van de straat (…?) en je leert er steeds maar weer iets bij. Dat heb ik ook wel een beetje: ik wil nog dit, ik moet nog dat…
    Leuke reportage, overigens. Drenthe heeft prachtig gebieden, jammer dat het zover weg is. De varen is mijn favoriet.
    Groet, Dick

    30 april 2014 om 19:22

  8. prachtige foto’s ,ben aan het meewandelen in een gebied vol verrassingen leuk 🙂

    30 april 2014 om 09:14

  9. Pracht foto’s Rene, mooie schapen hebben ze in Drenthe.
    Mooi gefotografeerd ook.
    De grote Canadese gans tussen de bloemen is voor mij favoriet, prachtig om te zien.
    Gr. Tinie

    29 april 2014 om 18:28

  10. Om maar even te beginnen met je laatste woorden: Fotograferen is ook voor mij een levenslange hobby, en mocht natuurfotografie je ooit gaan vervelen dan kan je jezelf nog op tal van andere fotocategorien storten. Deze serie is zoals gewoonlijk weer prachtig

    29 april 2014 om 18:21

  11. Weer of geen weer, toch prachtige foto’s, René! De heispanner is mijn favoriet, maar de schaapjes under the big oak (?) tree vind ik ook prachtig. En natuurlijk moest ik ook even aan dat mooie lied van Daniël Lohues denken:

    29 april 2014 om 17:27

  12. Mooi dat je je geboortegebied toch zo af en toe nog trouw blijft. Kom zelf ook nog maar weinig in Drenthe maar was vorig jaar toch weer eens aangenaam verrast over de schoonheid van deze provincie en die heb jij weer eens prachtig vastgelegd.

    29 april 2014 om 16:37

  13. Ondanks het feit dat het weer niet echt mee zat, ben je toch weer met een mooie sfeervolle serie thuisgekomen. Die eenzame gans in die zee van bloemen is voor mij de foto van de dag.

    29 april 2014 om 16:10

  14. Wandelen en fotograferen wat kan het leven toch mooi zijn. Misschien zat het weer niet mee maar ik heb erg genoten van al wat je te zien kreeg op je wandeling.

    29 april 2014 om 12:32

  15. Mooie foto’s Rene.
    Het bloemetje is zeker geen bosanemoon, die is zestallig, volgens mij is het grootbloemige muur.
    gr Luuk

    29 april 2014 om 12:24

Geef een reactie

