Bij de vijver

1 april 2014

Zoals ik al in een vorig blog heb verteld ben ik een dagje met Dick naar de Bos-vogelhut Hoenderloo geweest. We hebben veel soorten gezien en ons erg vermaakt met alle vogels. Eén van de attracties is natuurlijk de vijver. Vogels komen drinken en badderen in het ondiepe water. In dit blog een aantal van die momenten.

Deze merel was de eerste die een bad nam.

Merelman

Merelman

Gedurende de dag kwam er een paar keer een merel even in de vijver zitten. Geen idee of dat steeds dezelfde was. Het gaat er hard aan toe als ze zich wassen. De spetters vliegen in het rond en op de foto’s zie je meestal een vage bewegende vlek, wat dan de vogel is. Eén keer lukte het mij om een scherpere foto te maken.

Gespetter

Gespetter

Na het razend snelle gespetter volgt er meestal even een rustpauze. Daarna begint het weer van voren af aan.

Nat pak

Nat pak

Naast badderen kun je het water ook gewoon opdrinken. En dan wil je als fotograaf natuurlijk een mooie spiegeling in het water. Bij deze appelvink is dat goed gelukt.

Appelvink

Appelvink

Het bleek toch nog lastig om de volledige spiegeling in beeld te krijgen met mijn 300mm lens. De vogels zaten vaak gewoon te dicht bij!

Net hadden we een merel in bad, maar we hebben ook nog een andere lijstersoort langs zien komen in de vijver: de zanglijster. Wat een prachtige vogel is dat zeg! Ook hij (of zij) dook het koele water in.

Zanglijster

Zanglijster

Deze keer kon ik het gespetter niet goed vastleggen, maar wel het moment daarna. Wat kijken de meeste vogels sullig als ze een nat verenpak hebben! Deze lijster was daarop geen uitzondering.

Sullig

Sullig

Ook de houtduif had een beetje dorst vandaag. De houtduif drinkt anders dan de meeste vogels. Waar die een beetje water in de snavel nemen en dan de kop omhoog gooien om het door te slikken, kan de houtduif net als wij het water gewoon opzuigen.

Dorstige duif

Dorstige duif

Wel makkelijker focussen als de kop zo stil boven het water hangt 😉 .

Dit roodborstje wilde zich ook even wassen. Voorzichtig stap hij de vijver in.

Pootje baden

Pootje baden

Na wat gespetter zag ook dit vogeltje er opeens heel anders uit.

Badderaar

Badderaar

Blijkbaar was hij nog niet schoon genoeg, want hij ging nog even door. Misschien werd ie er wel schoner van, maar mooier in elk geval niet.

Nat bolletje

Nat bolletje

En zo bleef hij nog even zitten in het water. Blijkbaar is badderen een vermoeiende gebeurtenis. Het leverde mij nog een leuke foto op.

Even bijkomen

Even bijkomen

En zo was het de hele tijd een komen en gaan van vogels, met ook wel een aantal stille momenten. en dat was dan weer goed om even een broodje te eten of wat te drinken. Ik denk dat ik nog wel eens in zo’n hut ga zitten. Het was een prachtige dag!

Als laatste wil ik nog even deze drinkende koolmees laten zien.

Koolmeesje

Koolmeesje

Na dit tweede blog over de hut heb ik nog steeds een aantal foto’s op de plank liggen. Misschien nog eens een derde blogje over deze dag. Het geeft in ieder geval aan dat we ons niet verveeld hebben!

 

19 Reacties

  1. Mooie serie over de diverse vogels, De badende merel vind ik erg fraai.
    Groet Kees

    9 mei 2014 om 11:17

  2. Mijn begin van de dag is met jouw fraaie reeks al helemaal goed… 😉 Dank!

    8 mei 2014 om 08:12

  3. Prachtige blog en fotoreeksen maak jij, puur genieten…professionele camera voorwaar…

    6 mei 2014 om 10:56

  4. Deze foto’s vogels is prachtig geworden. Heel mooi!
    Roodborstje is echt schitterend om te zien in te badderen. Heel mooi!!

    6 mei 2014 om 04:44

  5. Hai René,

    Fraaie beelden vanuit de fotohut in Hoenderloo.
    De badder-momenten zijn natuurlijk erg gaaf om te zien. Die momenten heb je fraai in beeld gebracht, maar de drinkende Appelvink is toch wel je mooiste uit de serie.

    Gr,
    Remco

    5 mei 2014 om 11:21

  6. Prachtig die drinkende en badderende vogeltjes, vooral die appelvink vind ik top. Jullie hadden echt een topdag daar in Hoenderloo, hopelijk wij ook, eind deze maand.
    groetjes ghita

    4 mei 2014 om 14:49

  7. Prachtige foto’s van deze dorstige en badderende vogels René.
    Groetjes Tinie

    4 mei 2014 om 14:46

  8. Een mooi en heel plezierig beeldverhaal, heerlijk om daar met je neus bovenop te kunnen zitten

    4 mei 2014 om 10:59

  9. Dat is toch wel super om dit alles zo vlak voor je neus te krijgen. Heerlijk om naar te kijken, deze foto’s. Ik denk dat ik ook maar eens een tentje of zo ga aanschaffen.

    3 mei 2014 om 21:02

  10. Thea Kleinrouweler

    Een prachtige serie Rene, ik kan er uren naar blijven kijken en van genieten 🙂

    3 mei 2014 om 10:49

  11. Prachtige serie, een lust voor het oog!!!

    3 mei 2014 om 01:05

  12. Een geweldige serie. Is mijn wens ook eens om in een vogelhut te gaan zitten om vogels te spotten

    2 mei 2014 om 22:22

  13. Een pracht serie René en de appelvink spant bij mij de kroon .Die krijg ik niet zo vaak te zien en wat een prachtige spiegelbeelden wist je te fotograferen

    2 mei 2014 om 22:12

  14. Mooie foto’s. Heb een vijver in de tuin, zie ze niet allemaal dagelijks, maar ze komen wel.
    Ook nu eerdaags de jonkies, het het schepnetje al klaar staat, het gebeurd iedere jaar dat er een in de vijver valt. Pa en ma altijd in de buurt, dus haal ze eruit en ga binnen achter de ramen kijken hoe het afloopt.Na de eerste piep van het jonge vogeltje zijn ze er al, zo mooi om te zien.
    Vind de foto van de appelvink en de weerspiegeling heel mooi.

    2 mei 2014 om 21:46

  15. Alsof je ze op een presenteerblaadje voorgeschoteld krijgt. Prachtserie René

    2 mei 2014 om 21:26

  16. yemrev

    Onze insteek qua bloggen over de bosvogehutdag mag dan ongeveer synchroon lopen, jouw verslag ziet er toch weer heel anders uit dan de mijne en dat is maar goed ook (:P).
    Lijster2 en roodborst3 vind ik het mooist.
    Groet, Dick

    2 mei 2014 om 21:23

  17. mooie serie en mij favoriet is de duif en appelvink ook in die volgorde omdat de foto van de duif beter in balans is wat belichting betreft.
    ook de eerste van het roodborstje mag er zijn hoor.

    2 mei 2014 om 21:12

  18. Het is duidelijk dat jullie je niet hebben verveeld die dag. Het heeft je prachtige foto’s opgeleverd. Zonder de andere foto’s tekort te willen doen, zijn de eerste foto van de merel en die van de appelvink met zijn fraaie spiegelbeeld voor mij de favorieten.

    2 mei 2014 om 20:49

  19. Kan me voorstellen dat jullie je uitstekend hebben vermaakt. De foto’s zijn prachtig! En een appelvink zie je toch niet elke dag. Ik tenminste niet.

    2 mei 2014 om 20:20

Geef een reactie

