Vogels in de polder

26 mei 2014

De afgelopen tijd heb ik weinig geschreven.. Maar wees niet bang: het fotograferen ging gewoon door! Genoeg materiaal dus voor een nieuwe blog. Zo ben ik regelmatig de polders ingegaan om de weidevogels en andere gevleugelde vrienden vast te leggen. Mijn eerste tochtje ging naar mijn favoriete polder: De Arkemheen.

Deze witte kwikstaart had duidelijk de lente in zijn bol en liet luidruchtig horen dat ie er was.

Witte kwik

Witte kwik

Ook de grutto’s waren weer teruggekeerd en dit was de eerste die ik dit jaar voor mijn lens kreeg.

Wankel evenwicht

Wankel evenwicht

Een windvlaag bracht hem uit balans, maar even corrigeren met de vleugels verhielp het probleem. Verder nog wel wat aardige foto’s gemaakt, maar die hebben dit blog net niet gehaald.

Op een andere dag was de Eempolder mijn bestemming. De aanpak was nu anders: deze keer ging ik onder mijn camouflagenet bij een overnachtingsplas van de grutto’s liggen. Dat levert dan weer andere beelden op dan vanuit de auto. Zoals deze grutto, die vroeg in de ochtend in het water rondstapte.

Ochtendgrutto

Ochtendgrutto

Ook een blauwe reiger kwam even buurten. Een vogel die je niet alleen in de polders tegenkomt, maar hij hoort zeker in dit blog thuis. Geen tochtje door de polder of je ziet wel een aantal van deze reigers.

Blauwe reiger

Blauwe reiger

Bij deze foto kun je goed zien dat ik plat op mijn buik bij de plas lag. Tot zo ver de vogels in de Eempolder. Ik verlegde die dag mijn aandacht naar de landschappen. Waarom dat was kun je lezen in het blog Polderlandschappen.

Op 18 mei hadden we met de leden van de facebookgroep “Polder Arkemheen (Nijkerk)” afgesproken elkaar eens te ontmoeten. Je kent elkaar, op een paar uitzonderingen na, alleen van facebook. Het is dus wel eens leuk om elkaar in levende lijve te ontmoeten. De meeting was om kwart voor elf, dus genoeg tijd om van te voren de polder in te gaan. Ik was er al vroeg en tegen de opgaande zon kon ik deze grutto vastleggen.

Grutto silhouet

Grutto silhouet

Dit is zo’n foto die al een tijdje in je hoofd zit. En dan is het erg prettig dat het er een keer van komt. Ook de andere vogels waren erg meegaand vandaag. Dus ook deze tureluur vond het niet erg om op de foto te komen.

Tureluur

Tureluur

Ik vind persoonlijk de tureluur één van de mooiste weidevogels.

Nu heb ik natuurlijk al  talloze foto’s van vogels op paaltjes en het blijft een prachtig gezicht. Maar toch wil je op een gegeven moment iets anders. Een goede benadering vind ik dan om meer van de omgeving mee te nemen in de foto. De volgende foto is een voorbeeld hiervan. Het mooie ochtendlicht werkt lekker mee,

Rommelhoekje

Rommelhoekje

Zo kan met het juiste licht en een grutto op de goede plek ook een rommelig hoekje er mooi uit komen te zien. Deze foto kwam in de top 3 van de week op National Geographic 😀

Over grutto’s gesproken: je hoeft maar even door de polder te lopen of ze komen boven je hoofd vliegen. Luid roepend en de aandacht wegtrekkend van hun jongen. Een geluid wat onlosmakelijk verbonden is met het voorjaar en de polder. En voor mij altijd weer een uitdaging om scherp vast te leggen.

Alarm

Alarm

 Een andere bewoner van de polders zit in het gras en het piept: de graspieper. Gelukkig voor mij zit ook hij wel eens op een paaltje. Het is me trouwens al vaker opgevallen dat dit kleine vogeltje een voorliefde heeft voor grote palen. Ook dit exemplaar had een joekel van een paal uitgekozen.

Graspieper

Graspieper

Soms heb je mazzel en kun je meer dan één soort in één foto vangen. Dan kun je mooi het verschil in uiterlijk en grootte zien. In dit geval waren grutto en tureluur goede buren.

Buren

Buren

 Twee voor de prijs van één dus.

Naast de grutto, tureluur en graspieper is er nog een vogel die niet mag ontbreken: de boerenzwaluw. Alom aanwezig op de hekjes en vaak luid kwetterend. De volgende foto is een beetje een standaard plaatje, maar geeft wel mooi weer hoe ze er vaak bijzitten.

Boerenzwaluw

Boerenzwaluw

Je ziet dat het al wat later in de morgen is en het licht een stuk harder. Vergelijk maar eens met de foto van het rommelhoekje.

Ik had nog nooit de kleintjes van al dit gevogelte in de weilanden rond zien dartelen. Maar vandaag zag ik kleine grutto’s, tureluurtjes en kieviten. Vaak te ver weg, want ze verdwijnen pijlsnel als ze denken dat er gevaar dreigt. Maar één kleintje was iets minder schuw. Dit kievitjong kon ik vanuit de auto fotograferen.

Jonge kievit

Jonge kievit

 Zoals gezegd heb ik al genoeg vogels op paaltjes. Maar op een roestig hek geeft dan weer een heel ander beeld.

Niet op een paal

Niet op een paal

Zo’n oud hek is toch veel mooier dan een moderne?

Zo langzamerhand wordt het tijd om naar de bijeenkomst te gaan. Maar ik neem toch nog even deze poetsende tureluur mee.

Poetsen

Poetsen

Altijd maar weer dat poetsen. Je zou er tureluurs van worden.

Als ik bij het gemaal kom zijn er al een aantal facebookers aanwezig. Erg leuk om eens kennis te maken met de mens achter het FB-profiel! Na de koffie is het voor mij tijd om naar huis te gaan. Maar niet voordat ik de beroemdste rietzanger van de Arkemheen polder heb vastgelegd. Hij geeft dagelijks concerten op een boomstronk bij het gemaal. En vind in al die fotografen die er vandaag zijn een enthousiast publiek.

Rietzanger

Rietzanger

Het is al met al een hele serie geworden. Maar wat wil je ook: het is altijd genieten in het voorjaar in de polders!

 

19 Reacties

  1. Prachtige serie. De zingende rietzanger is mijn favoriet. Maar dat is strikt persoonlijk 😉

    30 mei 2014 om 20:56

  2. Prachtige serie René! wat vooral opvalt is het mooie licht, zo is zelfs een rommelhoekje beeldschoon 😉

    Groet Loes

    29 mei 2014 om 23:53

  3. Prachtige polderblog. Mooi gevarieerd en de verschillende soorten die er daar te zien zijn komen mooi in beeld. De grutto bij zonsopkomst is mijn favoriet maar ook de foto met grutto en tureluur naast elkaar vind ik top.
    groetjes Ghita

    27 mei 2014 om 18:30

  4. Hele fraaie beelden René. Het voordeel van in de polder is dat je lekker vanuit je auto zulke beelden kan maken. Vooral de foto van de Grutto in Silhouet vind ik erg geslaagd!

    Gr,
    Remco

    27 mei 2014 om 10:47

  5. Prachtige foto’s!

    27 mei 2014 om 08:58

  6. Riet Caspers

    Prachtige foto’s, jammer dat wij de 18e gemist hebben, we hadden het bericht dat het verzet was gemist…..misschien de volgende keer, zien we je weer!!!!

    27 mei 2014 om 08:42

  7. Helemaal niet erg dat het veel foto’s zijn want ze zijn eigenlijk allemaal mooi tot heel mooi. Zo’n resultaten hoop ik toch ook eens te kunnen bereiken met vogels.
    Het silhouet is trouwens erg apart, zo’n kleur … knalt van het scherm.

    27 mei 2014 om 01:09

  8. Je laat hier een prachtige serie zien van de weidevogels, René, je hebt ze stuk voor stuk in prachtig licht weten te vangen. Wat dat betreft zou ik ook eens wat vroeger of juist wat later op pad moeten gaan, maar dat komt er niet zo van.
    Hoewel andere weidevogels zoals de kievit en de tureluur ook hun charme hebben, blijft de grutto voor mij toch wel echt de koning van de weide. Vandaar ook dat die vandaag bij mij centraal staat.

    26 mei 2014 om 22:35

  9. Gweldige srie weer Rene, ben er vaak jeloers op

    26 mei 2014 om 19:35

  10. Hele mooie foto’s, leerzaam om die verschillende manieren van foto’s maken te zien (vooral met zulke mooie resultaten !)

    26 mei 2014 om 19:18

  11. Ik was niet bang, blij je een beetje te kunnen volgen :-))
    Erg mooi, René; een prachtserie

    26 mei 2014 om 18:00

  12. Prachtige fotografie wederom René. Best veel foto’s van paalzitters 🙂 maar als je ze in dergelijk fraai licht weet te plaatsen is het volop genieten geblazen. Foto 3 vindt ik persoonlijk bijzonder mooi

    26 mei 2014 om 17:23

  13. wat een prachtige serie, het is volop genieten geblazen.

    26 mei 2014 om 17:15

  14. yemrev

    Een beetje op je buik onder een netje gaan iiggen… moet er niet aan denken, met mijn oude lijf. Het levert wel mooie plaatjes op, hoewel de andere van-uit-de-auto-plaatjes er niet voor onder doen, wat mij betreft. De silhoutfoto spreekt mij het minst aan.
    Groet, Dick

    26 mei 2014 om 15:43

  15. Mijn hart klopt harder als ik die schitterende foto’s mag bewonderen.

    26 mei 2014 om 14:37

  16. Prachtig silhouet!

    26 mei 2014 om 13:01

  17. Mooie serie! Echt een aantal topplaten De foto met silhouet vind ik prachtig, mooie kleuren ook. De foto’s 2, 7 en 8 zijn verder mijn favorieten van deze serie.
    Groetjes Senna

    26 mei 2014 om 12:57

  18. Het is altijd een groot genoegen en plezier om naar je blog te kijken. Ook deze serie is weer prachtig, top

    26 mei 2014 om 12:49

  19. Ik heb vol bewondering zitten kijken en genieten van je foto’s.
    Wat een zaligheid René

    26 mei 2014 om 12:26

Geef een reactie

